Bankene i Halden - under avvikling?

Tormod R. Ausland

Tormod R. Ausland Foto:

Av
DEL

MeningerVi har i en ganske lang periode følt konsekvensene for oss Haldenboere av bankers omorganisering og sammenslutninger. Det er vel først og fremst Nordea, Halden Sparebank og DNB som har satt det hele på hodet for sine kunder i Halden, ved at de inngår i større enheter og avgir autoritet og avgjørelser til nye enheter utenfor Halden. Resultatet blir total fremmedgjøring for kundemassen som sliter med i det hele tatt å få kontakt med sine banker. Det virker som om man bevisst gjør det så vanskelig som mulig for kundene og skyver personell uten fullmakter og med lav status foran seg for å tvinge henvendelser til de sentrale kontorene som skal holde i alle tråder. Jeg forsøkte å ringe DNB Sarpsborg for å diskutere innskuddsrente, men ble stoppet av automatikk som forlangte mitt personnummer for å kunne få en slik samtale. Automatiske telefonsvarere gir deg "telefonvalg" i store mengder, med venteperiode før nytt nr. foreslås, nærmest i det uendelige. I Nordea i Halden kommer man inn i en helt tom/ubetjent resepsjon. Navnet Nordea Bank finnes ikke, bare "megler".

Min nettbank I Nordea funker bra, men ved feil/mangler må man kjøre sentralt, ingen hjelp lokalt. Halden Sparebank, vår sentrale lokale bank på Wiels plass, er tilsynelatende lammet. Det finnes "rådgivere" lokalt, men det virker som de jeg har snakket med også er på sidelinjen i forhold til det "sentrale".

Vi har også opplevd bruduljer i.f.m. bankenes krav om identifikasjon i form av pass. Sikkert bra, og også i vår interesse. Men når syke mennesker uten gyldig pass, og også uten behov for pass, blir pålagt å skaffe seg gyldig pass, går det for langt. Den syke damen hadde gyldig bankkort i banken (Nordea), men det dugde ikke. Et kort fra en annen bank, ville imidlertid duge!. Damens datter ringte banken og klaget, og fikk beskjed at de ikke ville forlange pass. Et par uker senere ringer banken igjen og purrer på det gyldige passet!

Jeg kan ikke uttale meg om forhold rundt DNB's omlegging, men jeg er kunde både i Nordea og Halden Sparebank, og mine erfaringer med disse to bankene i denne prosessen har vært sjokkerende. Mitt inntrykk er at nå skal det effektiviseres, penger spares, inntektene økes, men hva med kundene, hele det forholdet som ligger til grunn for virksomheten i en bank? Jeg aner en dominans av en annen filosofi i de store bankene/sammenslåingene, hvor vanlige sparere ikke har noen betydning/plass i bildet. Så vi må satse på våre mindre, lokale banker.

Jeg forlater nå Halden Sparebank/Spb 1-gruppen som ikke er villig til å gi konkurransedyktig rente på innskudd.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags