– Tons of nye muligheter II

MULIGHETER: – Når Tons of Rock flagger ut til Oslo og Ekebergsletta tar de med seg mer enn bare publikummet, skriver Hanne Lund-Nilsen i dette innlegget.

MULIGHETER: – Når Tons of Rock flagger ut til Oslo og Ekebergsletta tar de med seg mer enn bare publikummet, skriver Hanne Lund-Nilsen i dette innlegget. Foto:

Av
DEL

YTRINGNår Tons of Rock flagger ut til Oslo og Ekebergsletta, tar de med seg mer enn bare publikummet som har lagt igjen kroner i Halden. En annen mulig verdi forsvinner også. En som vi gjerne skulle hatt kloa i.

Nemlig persondata. Facebook og Alphabet (Google-eier) er to av verdens mest verdifulle børsnoterte selskaper. Hvorfor? De samler inn og sitter på persondata verdt enormt mye penger. Persondata er i dagens digitale virkelighet en svært verdifull vare. Hvorfor? Denne type data gir bedrifter og annonsører mulighet til å kunne tilby stadig mer persontilpassede og målrettede annonser i tillegg til at man har et kontaktpunkt – gjerne en e-postadresse og et mobilnummer.

De store arrangementene henter inn sine egne kundedata gjennom egne billettbestillinger og nettpåmeldinger, og de eier disse dataene. Det betyr at når Tons of Rock flagger ut, tar de også med seg persondata på publikummet sitt som de har lagt igjen i billettbestillingssystemet. Kontaktinfo som de senere kan bruke til å markedsføre nye arrangement.

Men samles det inn persondata på vegne av Halden som kan brukes i markedsføringsøyemed? Hvis ikke, burde vi begynne å tenke på det snarest.

Hvordan kan det gjøres? Man må helst tilby noe, eller gi tilgang til noe for å få folk til å legge igjen sine persondata. For eksempel kan man tilby trådløse nettverk på strategiske steder som havna og Fredriksten festning. Men man må tilby dette mot at kunden oppretter en bruker og logger inn (også de nye SMART-benkene kunne brukes til dette formål).

Kanskje er det mulig for Halden Turist å inngå en avtale med Allsang på Grensen og få tilgang til e-postadressene som publikum legger igjen i billettbestillingen? Selvsagt med samtykke fra kunden. Man kan tilby informasjon for eksempel gjennom nyhetsbrev om andre aktiviteter på festningen og i byen gjennom hele året, slik at kunden slipper å oppsøke denne informasjonen selv. Mange setter fortsatt pris på det.

Eller hva med å lage et VisitHalden-kort? Det er ikke nødvendig å finne opp kruttet på nytt – bare se hva andre har gjort før. Gøteborgs turistbyrå har sitt Gothenburg Pass som er et opplevelseskort som gir deg gratis inngang til ulike severdigheter og attraksjoner i Gøteborg. Det kjøper du på websiden goteborg.com og samtidig kan du krysse av for om du ønsker å motta «gratis uppdateringar om sevärdheter i Göteborg, kampanjmejl om Gothenburg Pass och våra andra stadspass i enlighet med vår datapolicy», altså nyhetsbrev. De spør også for eksempel hvilket land du kommer fra, og slik henter de inn verdifull statistikk om sine besøkende i samme slengen.

Hvorfor kan vi ikke gjøre det samme i Halden? Halden Boligbyggelag tilbyr for eksempel en app du kan laste ned som inneholder en oversikt over medlemstilbud. Ved å logge på med en bruker får man tilgang til sitt elektroniske medlemskort på mobilen. En enkel og grei løsning, og et eksempel til etterfølgelse.

Små aktører har ofte ikke mulighet til å utvikle tekniske løsninger på egen hånd. Halden Turist kunne være fasilitator for en lignende løsning. Ulike severdigheter, aktører og arrangementer kan betale en andel til Halden Turist for å være med og vise fram sine tilbud. Slik slipper man å utvikle hver sin tekniske løsning, som ofte er dyrt, og ofte grunnen til at det ikke blir gjort i det hele tatt.

Da gjenstår det bare å finne en forretningsmodell, en bærekraftig finansiering, og hvordan dette skal kunne organiseres og driftes.

Rundt 350.000 mennesker besøker Fredriksten festning hvert år. Mange er på arrangementer, men ikke glem at de aller fleste kommer til festningen fordi festningen er festningen.

Disse er en vandrende gullgruve for hele Haldens næringsliv, og dette kan utnyttes bedre enn i dag.

Vi kan gråte litt over at Tons of Rock stikker til Oslo, men jeg stjeler HA-redaktørens overskrift som her forleden skrev at vi har Tons of nye muligheter. Riktignok hadde han et spørsmålstegn bak.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags