Om omkjøringer:– Kjør like forsiktig som om de var din familie, for de er noens familie

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Joakim Brøchner svarer Tom Skjeklesæthers kommentar om omkjøringer.

DEL

LeserbrevJeg skal ikke røre ved synsingene dine om Viken eller navngivning av denne, men jeg SKAL derimot svare på dine halvmorsomme kommentarer om omkjøring, veiarbeid og sikkerhet.

Ja. Det kan være irriterende å bli sendt ut på omkjøring, og ja, det er tidvis MYE av det. Stengte tuneller og stengte Europaveier nattestid kan være en prøvelse.

Du hevder at det er mulig å dele opp veien i to, sette hastigheten betydelig ned, og jobbe kun på den avsperrede delen. Jeg skal fortelle deg HVORFOR dette sjeldent gjøres.

Vi kan starte med noen referanser så du har litt fakta å forholde deg til, og ikke bare dine empiriske data.

Først har vi noen som driver med veivedlikehold, sperrer av E6 og lager omkjøring av dette for å være trygge på veien. Et vogntog er uoppmerksom, ser ingen lys, skilter eller fysiske hindringer og meier ned putebilen som står for å fysisk stoppe trafikk som kjører feil/inn i det avsperrede arbeidsområdet.

Ref [1] Sak fra Sarpsborg Arbeiderblad

Tør vi tenke på hva som hadde vært resultatet om det hadde vært trafikk forbi i ett felt? og denne putebilen hadde ligget rett bak arbeidet, med personer inni? Det kunne fått et mye verre utfall, med skader og/eller dødsfall.

En sak fra vårt naboland, hvor det altså er fysisk avsperringer, blålys, politi, store brannbiler etc, og allikevel er det en trafikant som klarer å bane seg vei inn i området, og drepe en brannmann på jobb. I etterkant ønsker redningsmannskapet seg en gjennomgang av hendelser, nyere risikoanalyser og en regelrett _avsperring_ av flerfeltsvei ved ulykker.

Ref [2] Sak fra Aftonbladet

Så igjen tilbake til våre hjemlige trakter, Eidettunnellen i Sarpsborg, hvor de tar deler av den ene veibanen, stenger med VarioGuard som er et slags midlertidig autovern, samtidig som de setter ned hastigheten til 70 km/t for å begrense skadeomfang ved en kollisjon, og trygge arbeiderenes sikkerhet. Politiet gjør kontroller, 2 mister lappen, ytterligere 10 stk BURDE mistet lappen, men de hadde ikke mulighet til å stoppe dem. Anleggsarbeider sier: "jeg opplevde at hjelmen min blåste av, da en lastebil kjørte forbi, det er ikke nye hyggelig for oss som jobber her."

Ref [3] Sak fra NRK Østfold.

Og så må jeg spørre deg. HVORDAN kan du mene at vi kan la arbeidere jobbe under slike forhold? Folk følger IKKE med, og de følger i alle fall ikke midlertidig nedsatte fartsgrenser. Når dette gang på gang viser seg at det er en forhøyet risiko fordi dette altså ikke respekteres, så MÅ man lage omkjøringer da, MYE mer enn tidligere fordi folk flest faktisk ikke kan følge skilting, og forstå at de setter andres liv i fare. Mennesker som jobber på veien har også familie, barn, foreldre, noen som er glad i dem og vil ha dem hjem hele hver dag. At det har blitt sånn har trafikantene selv ansvaret for. De som gjør en jobb med risikoanalyser og skiltplaner må bare forholde seg til realitetene, og realiteten er at trafikantenes oppførsel umuliggjør det du ønsker deg. Her er faktisk sikkerheten til den enkelte viktigere enn både mer forurensning, og at andre oppfører seg på en slik måte at du ikke liker deg i trafikken. Vi kan ØNSKE oss en annen type oppførsel, som ville muliggjort trafikkavvikling forbi arbeidssteder på en TRYGG måte, det hadde vært det beste, men folk er folk, og seg selv nærmest, det viser seg gang på gang.

Til sist vil jeg avslutte med å si at nå starter snart asfalt og veivedlikehold på fylkes og europa-veier. Jeg henstiller til ALLE å tenke over følgende:

"Når du passerer veiarbeid i sommer, kjør like forsiktig som om de var din familie, for de er noens familie. Når marginene er små, må også farten være det. Når du passerer, sørg for at arbeiderene har sett deg, og tenk på at det kan være blindsoner og mye støy rundt maskiner."

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags