Gå til sidens hovedinnhold

– Ordføreren har blitt ordinert som predikant i den nye «Allsang-kirken»

Artikkelen er over 5 år gammel

Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.

I det etter hvert mye kommenterte intervjuet med ordfører Thor Edquist, varaordfører Anne-Kari Holm og hovedutvalgsleder Joakim Karlsen fra 5. november i fjor sier trioen følgende:

– Det er like greit å lære seg begrepet med en gang: vi ønsker kulturbasert næringsutvikling.

For lesere med marginal interesse for kulturfeltet kan kanskje «kulturbasert næring» framstå som en ny tanke, for langt de fleste er ikke dette oppsiktsvekkende, begrepet har lang fartstid i norsk offentlighet, det er ti år siden det var sentralt i en stortingsmelding som handlet om, nettopp, kultur og næring.

Årsaken til at trioen tok fram pekestokken og formanet oss om dette begrepet i fjor høst har de siste to månedene blitt tydeligere og tydeligere.

Ordføreren har nemlig blitt ordinert som predikant i den nye «Allsang-kirken», en karismatisk vekkelse, et trosfellesskap som ifølge Edquist allerede inkluderer mellom fire og fire og en halv millioner mennesker i Norge (og Sverige?)

Og som trekker fra tre til seks tusen allsangtroende til Fredriksten festning sju uker på rad hver sommer.

 

Ordføreren nøyer seg ikke med denne ordinasjonen. Han er også, har det vist seg, historiker med full oversikt over Haldens historie fra 1718 til 2015 og en betydelig kartograf som har bidratt til endelig å få satt Halden på kartet.

(En kjettersk tanke i den sammenhengen er å reflektere over hvilken reklameverdi det kunne ha hatt om Halden kunne smykket seg med tittelen «Skandinavias eneste by som ikke er på kartet).

Men tilbake til begrepet i den spisse enden av ordførerens pekestokk; «Kulturbasert næring».

Da Thor Edquist tiltrådte som ordfører i sin første periode, for fire år siden, ble han intervjuet i Halden Arbeiderblad ved nyttår, slik han også ble for et par uker siden.

Den gang da uttalte han at et av målene hans, for ikke å si et av de viktigste, var at Halden skulle bli kjent som «Kulturkommunen».

For alle som er aktive på forskjellige plan i kulturlivet i byen var det en uttalelse som varmet i vinterkulda.

Problemet er at ordfører Thor Edquist lot det bli med det. Ingen i Haldens kulturliv har hørt fra mannen siden.

Det forholder seg slik at Halden allerede har en betydelig kulturbasert næringsvirksomhet. Den teller en rekke virksomheter og personer som helt sikkert ikke hadde motsatt seg en kreativ og nøktern dialog med ordføreren og hans mannskap.

Sentralt her er det faktum at Halden har oppsiktsvekkende omfattende studioaktivitet. Det spilles inn musikk på profesjonelt nivå ved seks forskjellige høykompetente studioer i kommunen, noe som gir direkte arbeid til et tosifret antall lydteknikere og musikere.

Virksomheten bringer en jevn strøm av artister og produsenter til byen, folk som benytter Haldens hotell- og restauranttilbud i et slik omfang at de kan risikere å få egne restaurantbord oppkalt etter seg.

Det siste året har en av USAs ledende rockprodusenter, John Agnello, vært i Athletic flere ganger. Denne vinteren er han tilbake for en ny albumproduksjon som involverer fem av byens yngre musikere.

Der de får studioerfaringer som er gull verdt. Athletic Sound er Norges mest velrenommerte studio, som allerede for sju år siden feiret 25 års jubileum i Brygga Kultursal.

 Med et stort antall av sine fornøyde klienter, og samtidig Norges største artister, til stede.

 

Den gang da uttalte han at et av målene hans, for ikke å si et av de viktigste, var at Halden skulle bli kjent som «Kulturkommunen». For alle som er aktive på forskjellige plan i kulturlivet i byen var det en uttalelse som varmet i vinterkulda. Problemet er at ordfører Thor Edquist lot det bli med det. Ingen i Haldens kulturliv har hørt fra mannen siden.

Tom Skjeklesæther

Kai Andersen, Athletics grunnlegger, og nå residerende produsent og tekniker, har ikke hatt noen dialog med ordføreren om studioet i kulturkvartalet, som han for øvrig for to år siden solgte til Dag Erik Johansen.

I de fire første årene som Thor Edquist satt som ordfører ble det så vidt undertegnede vet ikke tatt noen vesentlige initiativ for å utvikle Fredriksten Festning som den ledende utendørsarenaen som var siktemålet i fylke og kommune for over ti år siden.

Aller mest graverende er følgende håpløse historie:

 

For åtte år siden tok haldenser Øystein Karlsen steget fram som en av landets mest spennende film og tv-regissører. Det skjedde med den nyskapende og kontroversielle tv-serien «De sju dødssyndene», skrevet sammen med en annen haldenser, Morten Ståle Nilsen og Kristopher Schau.

Serien mottok Karlsens første «Gullrute»-pris i 2008. Etterpå har Karlsen holdt et svært høyt aktivitetsnivå, med hele fire sesonger av tv-serien «Dag», en dundrende suksess både publikums og kritikermessig, solgt til et stort antall land.

Premiert med ytterligere «Gullrute»-priser. I samme periode har han også laget spillefilmdebuten «Fuck up» (2012) og vært hovedregissør på den siste sesongen av Little Steven van Zandts «Lillyhammer».

Alle disse tv og film-produksjonene har lagt opptak til Halden. For kostnaden av en lunsj kunne ordføreren for lengst ha funnet ut av hvordan mer filmvirksomhet hadde kunnet blitt dirigert til Halden.

Karlsen kan fortelle at for to millioner i bidrag fra Halden kommune hadde han flyttet hele innspillingen av den siste sesongen av «Dag» til byen. Med store ringvirkninger, og potensialet til virkelig å legge inn overdriven i kulturbasert næringsutvikling.

Kommentarer til denne saken