Hvorfor skal vi være «liksom-amerikanere» bare på den lettvinte og sløve måten?

«GO BANANAS»: Hva skjer oppe i våre hoder – når noen uten videre «go bananas» for å kjøpe ett eller annet som er så gørbillig?

«GO BANANAS»: Hva skjer oppe i våre hoder – når noen uten videre «go bananas» for å kjøpe ett eller annet som er så gørbillig?

Av
DEL

SIGNERTJeg lurer og jeg lurer. Hva har oppfinnelsen «Black Friday» med Norge og norske tradisjoner å gjøre? Hva skjer oppe i våre hoder – når noen uten videre «go bananas» (også det amerikansk) for å kjøpe ett eller annet som er så gørbillig at de ikke kan la være! Hva skjer med oss når vi står opp i otta for å handle noe vi kanskje absolutt ikke trenger, men vi må ha det fordi det er så rimelig?

Jeg hørte på radio om en familie vestpå som hadde stått opp grytidlig på den svarte fredagen for å kjøpe sportsutstyr. Da de hadde sett hverandre i øynene og sett på hva de hadde kjøpt, så fant de ut at de hadde tjent 28 kroner og 50 øre! Jaja! Verden vil bedras.

Det er mye jeg kan si om USA. Av positiv karakter. Jeg har vært der borte mange ganger – både i jobbsammenheng og på ferie. Men hvorfor være «liksom-amerikanere» bare på den mest lettvinte og sløve måten? Hvorfor aper vi etter de dårlige eller mindre gode sidene av USA? Det forundrer meg svært at vi ramler så pladask for halloween og Black Friday, for eksempel.

Er vi så lei av alt det «Gamle Europa» har å by på at vi sluker tidens USA-fenomener rått?

Det ser ut som vi på død og liv skal gjøre alt så forbasket lettvint. Slik man gjør på vrangen i USA.

Penbuksene er vekk, erstattet av olabukser. På alle. Kvinner som menn. T-skjortene har tatt skjortenes plass – som heldagsplagg – uansett kroppsfasong. Bare til å tre over hodet. Strykejernet er parkert. Om det finnes. Uformelige treningsbukser brukes av alle unge – enten man befinner seg i banken eller er i butikken. Speilet? Nei, det er borte, ser det ut til. Og brukes det, så er det bare for å se om de blekede tennene og det blekede håret synes godt nok. Jeg visste ikke at nærmere 80 prosent av alle norske jenter er født platinablonde. Men nå tror jeg jammen på det.

Nesten alle går med caps, aller helst bak frem. Da er man skikkelig tøff, ferdig uniformert og en av gutta. Sånn gjør man i USA – og i Halden. Hvorfor?

Til middag hugger vi gjerne tennene i en amerikansk pizza-dyne og drikker en «coke». De aller mest lettvinte, de ruller ned bilvinduet og nøyer seg med en burger mellom to hvite brødbiter. Og ketchupen, den er naturligvis også amerikansk.

Begynn å se på vår hverdag – og du vil bli skremt over hvor ukritisk vi tar inn over oss amerikanske vaner og uvaner. Men så er vi som nasjon snart like fete som amerikanerne. Vår fedme er minst like alarmerende som den amerikanske. Og det på kort tid.

Og musikksmaken, den er blitt så helamerikansk som mulig. Gitar og «kattemjauing». Bare avbrutt av et stykke Bjørn Eidsvaag eller så.

Så er spørsmålet: Hvordan og hvorfor er vi blitt så amerikanske? Et sosiologisk studium verdt, dette. Hva som synes ganske så sikkert er at reklamens makt – også over tid er enormt stor. Hvorfor skulle norske familier ellers bli så ville over tilbud at de står i kø klokken 5 om morgenen – for å handle noe de innerst inne kanskje vet at de ikke trenger? Hvordan er det mulig?

Og da er jeg så freidig at jeg spør: Er vi uten å ville det i ferd med å bli USAs 53. stat?

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags