En svært dårlig nyhet for Halden

TIDA GÅR: I 2013 kjørte et demonstrasjonstog bokstavelig talt til Halden. Det er fem år siden ...

TIDA GÅR: I 2013 kjørte et demonstrasjonstog bokstavelig talt til Halden. Det er fem år siden ...

Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

LederAftenposten slapp en svært dårlig nyhet i helga.

Bane NOR mener at tidshorisonten på framdriften av den dobbeltsporede InterCity-utbyggingen på Østlandet er urealistisk. Det vil ta lengre tid enn det regjeringen har lagt opp til. For Østfolds del betyr det en ytterligere utsettelse på tre år. Og for Haldens del er ikke engang påbegynnelsen tidfestet. Vi snakker trolig om en gang etter 2030.

Nyheten er trist, men ikke spesielt overraskende. Bane NOR, som inkluderer det gamle Jernbaneverket, har i årevis tydelig demonstrert hvor sendrektig organisasjonen jobber. Jernbaneutbygging i Norge går i sneglefart, og det er et paradoks at jo mer moderne samfunnet blir, jo senere går planlegging og utbygging.

PROFIL: Hans-Petter Kjøge

Ansvarlig redaktør i Halden Arbeiderblad

Det er også et poeng at denne utbyggingen har vært ønsket i en årrekke. Når den endelig skal tidfestes i Nasjonal Transportplan, blir den skjøvet ut i det som framstår som evigheten.

Planleggingen står til stryk når regjeringen er konkrete i transportplanen på vårparten, og Bane NOR bruker trekvart år på å fortelle at tidshorisonten ikke holder. Vi må forvente at regjeringen legger fram ønsker som lar seg gjennomføre.

Det er også urovekkende at Bane NORs båndlegging av de store områdene for utbygging langs dagens trasé nå trolig blir ytterligere forlenget. Nå må lokalpolitikerne i Halden si klart ifra om dette er uakseptabelt.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags