Kan vi si nei til dobbeltspor?

NEI TIL DOBBELTSPOR? – Hva om vi gir klar beskjed til sentrale myndigheter om at vi ikke ønsker dobbeltspor til Halden? Galskap? Nei, skriver Erik Vitanza i dette innlegget om utbygging av dobbeltspor i Østfold.  Foto: NTB Scanpix

NEI TIL DOBBELTSPOR? – Hva om vi gir klar beskjed til sentrale myndigheter om at vi ikke ønsker dobbeltspor til Halden? Galskap? Nei, skriver Erik Vitanza i dette innlegget om utbygging av dobbeltspor i Østfold. Foto: NTB Scanpix

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

Erik Vitanza er ikke sikker på at det er absolutt nødvendig å bygge dobbeltspor til Halden.

DEL

If it ain't broke, don't fix it!

MeningerIntercity til Halden drøftes i disse dager, og det er knytta stor bekymring til hvorvidt det blir noen fremføring av dobbeltspor til Halden i denne omgang eller ei.

I store, samfunnsinngripende endringsprosesser mener jeg bestemt at alle tanker skal tenkes, alle alternativene må på bordet.

Ett av alternativene bør være et null-alternativ – å ikke gjøre en dritt. Så får vi gjøre en ryddig risikovurdering av forskjellige scenarier og konsekvenser av en sånn strategi, og fatte en informert beslutning på basis av det.

Okay, så la oss ta for oss null-alternativet:

Hva om vi gir klar beskjed til sentrale myndigheter om at vi ikke ønsker dobbeltspor til Halden? Galskap? Nei, hør meg ut, nå. Den største tidsgevinsten for haldenserne ligger ikke i den siste strekningen fra Sarpsborg til Halden, den ligger nord for Sarp.

Når dobbeltspor til Sarpsborg er gjennomført i 2027 vil Halden få halvtimesavganger hele dagen, uavhengig av den siste strekningen inn til vår kjære by i enden av landet.

Og tidsbesparelsen ved å bygge dobbeltspor fra Sarpsborg til Halden er så vidt jeg vet skarve 8 minutter, mens tidsbesparelsen nord for Sarp er på over en halvtime. Da har man allerede oppnådd et langt bedre togtilbud.

Når vi vet at intercity gjennom Halden vil innebære rivning av tre broer, sanering av bebyggelse, skrinlegging av et stort byutviklingsprosjekt samt båndlegging av en kjempetrasé gjennom byen i veldig mange år, mener jeg det er betimelig å spørre seg om det er verdt det.

Riktignok må man leve med følelsen av å være den oversette lillesøstera nok en gang, men hey; vi haldensere er større enn det, er vi ikke?

 Vi skal ikke glemme at Halden har nytt veldig godt av å være den oversette lillesøstera før; mens man ødela byer med sanering og veibygging i 60-åra, var vi den fattige, lille byen nedi kroken som ingen hadde interesse av å modernisere. Himmel, så heldige vi var!

Okay, la oss realitetsbehandle denne idéen. Toget skal videre. Det skal til Göteborg, og det skal ikke bare frakte folk, det skal også frakte gods. Dette scenariet åpner for å bygge en godstrasé direkte fra Ingedal til Uddevalla, og la godset gå utenom Halden.

Da sitter vi igjen med en blindtarm inn til Halden, og vi blir endestasjon. Det eneste scenariet som jeg finner skremmende med dette, er følgende; hva om NSB blir konkurranseutsatt (noe som er svært sannsynlig), og at Halden ikke ligger på veien til Sverige?

Da kan vi risikere at en fremtidig operatør ikke finner det verdt å ta turen til Halden. Tør vi stole på at sentrale myndigheter stiller krav om å kjøre tog til Halden når de skal dele ut konsesjoner?

Jeg skal ikke undervurdere faren i dette scenariet, men den skal veies opp mot ulempene med å rive halve byen for å lage ny bane.

Intercityutbygging vil være en svær og smertefull greie for Halden, som det er for alle byene den passerer. Bygge ny stasjon på Berg, vil noen kanskje foreslå, for å unngå å herje byen.

Jeg tror ikke vi er tjent med å ha en stasjon ute på et jorde, vi vet veldig godt at der man legger infrastrukturen, der havner bebyggelsen. Vi har vært flinke nok til å slå i hjel byene våre fra før, om ikke vi skal legge inn et sånt dødsstøt.

Målet må være å styrke byen, men uten å kaste ut ungen med vaskevannet.

Uansett strategi er det på høy tid at Halden begynner å bli proaktiv ovenfor jernbaneplanlegginga, og tar et standpunkt parallelt med å avvente Jernbaneverkets vurderinger.

Skulle man velge et null-alternativ er det imidlertid en ting som er sikkert; den båndlagte traséen gjennom Halden bør snarest mulig frigjøres for å bygge by.

Det er meget mulig at jeg har oversett et eller annet scenario i denne vurderinga, og jeg vil sette stor pris på om noen i så fall kan irettesette meg.

I mellomtida vil jeg sitte trøtt og elendig på sju-toget til Oslo å lure på om dobbeltspor til Halden egentlig er en god idé – selv om jeg togpendler selv. Jeg sitter der gjerne i noen minutter ekstra hver dag for å slippe å rive byen min.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags