– Er du blitt klokere, rektor Støten?

Av
Artikkelen er over 1 år gammel
DEL

YtringJeg er glad for at du Kristin Støten som rektor for Halden VGS fulgte min oppfordring om å overvære forestillingen Fargespill fredag 4. mai.

Publikum har fylt Brygga Kultursal Halden hele seks ganger. 2.000 haldensere har dermed fått oppleve denne særegne smeltedigelen av en musikalsk reise.

85 skolebarn og -ungdom fra alle verdens hjørner var bokstavelig talt blandet på scenen for å levere sin forrykende forestilling, en metamorfose av musikk, tett tonefulgt og løftet av ett av Norges få profesjonelle orkestre, Det Norske Blåseensemble.

Hva følte du tro, da aktørene sto foran et stående publikum og avrundet det hele med sin spesielle versjon av «Ja, vi elsker», hvor de som klarte det, hvis klumpen i halsen ikke var til for stort hinder, forsøkte å synge med. Var du stolt eller flau?

Jeg spør, fordi ledelsen ved din skole har vedtatt å gi to av aktørene fravær hvis de tok del i Fargespill.

Elevene har via dette prosjektet fått oppleve norsk musikk og -kulturarv. Men konseptet er å ta et steg ut av den faste rammen og innlemme andre kulturers musikkskatter i de tradisjonelle sangene, og også vice versa.

Både etnisk norske barn og de med annen kulturell bakgrunn har via dette prosjektet fått utvide sin horisont i forhold til å se og oppleve hvilke veier en tone kan gå, - og hva den kan finne.

Ydmykhet, åpenhet og respekt er det som gjelder for Fargespill. «Vi må tenke på verden som ett.», sier de som står bak. «Da må også musikken få bli ett», avslutter de.

La du merke til hvor mange smil det var på scenen under forestillingen?

Barna og ungdommen har vært med å skape en helhet og opplevd samhold og mestring. Sammen med etnisk norske foreldre satt innvandrerfamilier og var stolte over barna sine. For dette var ikke bare underholdning. Det handlet også om inkludering.

To dyktige ungdommer i dette fantastiske ensemblet er elever fra Halden VGS. De har sammen med de andre elevene arbeidet for å gjøre Fargespill til virkelighet. Som «belønning» har skoleledelsen valgt å straffe de med tre dagers fravær!

Rektor Kristin Støten påstår i fredagens HA at hun «ikke ønsket å gjøre det vanskelig for de to elevene. Hun bare håndhever fraværsreglene», og forteller at hun støttes av skoleeier Østfold fylkeskommune. I tillegg hevder hun at skolen har hatt god dialog med de to.

Sannheten er at lærerne har hatt dialog med dem, men med den forskjell at de godtok fraværet! Rett før den første forestillingen, kom det kontrabeskjed fra skoleledelsen.

Støten stiller seg undrende til at fraværsregelen ikke praktiseres på samme måte ved Greåker VGS, der en av de andre aktørene i Fargespill Østfold er elev. Da kan jeg fortelle at dette faktisk ikke er enestående.

Deltakelse i Fargespill gir gyldig fravær for videregående elever i Bergen, Trondheim, Kristiansand og Larvik som også arrangerer Fargespill. Dessuten må jeg spørre: - Hvorfor videreførte dere ikke de to siste års praksis, som i det noe mindre ambisiøse prosjektet Flere Farger? Der ble det faktisk gitt gyldig fravær?

Støtens argument er at Fargespill Østfold ikke er et arrangement på nasjonalt nivå, noe fritaket krever. Hva er det som gjør Fargespill Østfold annerledes enn prosjektet i Bergen, Trondheim, Kristiansand eller Larvik? Det er ingen forskjell.

Halden VGS har vurdert prosjektet på feil grunnlag. Det er irrelevant hvor det foregår. Mener du Kristin Støten at elever som er med i Bergen eller Oslo ikke skal få godkjennelse, fordi arrangementet foregår i deres by??

Det fungerer ikke slik at arrangementet måles ut i fra hvor deltagerne kommer fra eller hvor det foregår. Det er kvaliteten som avgjør, det vil si nivået.

Til din orientering Støten, kan jeg legge til at aktørene i Fargespill Østfold kommer fra hele fylket. Tviler du på profesjonaliteten, så er det instruktører i bl.a. i dans og musikk med lang internasjonal sceneerfaring som står bak. Det Norske Blåseensemble som stod for akkompagnementet er velkjente både nasjonalt og internasjonalt for sitt høye musikalske nivå.

Min oppfordring til Kristin Støten er: Sørg for at fraværsdagene som skolens to elever Liv-Karin Cihiluka og Ida Bergman feilaktig ble offer for, fjernes.

Og sørg for at elever ved skolen din kan delta i fremtidige Fargespill uten å straffes for dette.

Ta lærdom av hva Fargespill Østfold har fått til av inkludering og samhold blant barn og ungdom.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags