Internett er en flopp...!

David Aleksandersen.

David Aleksandersen.

Av
Artikkelen er over 3 år gammel
DEL

MeningerI Internetts spede barndom (1996) skrev Leif Osvold et leserinnlegg i Dagens Næringsliv der han presenterte tre argumenter for at Internett var mislykket:

«Ingen av aktørene på nettet vil tjene penger på å legge seg der med sine tilbud». «Privat bruk av nettet vil være marginalt». «Mengden av informasjon på nettet vil bli så enorm at det vil skape frustrerende store søkeproblemer, og dermed frafall av brukere.

Allerede i 1996 (jeg var da IT-student ved Høgskolen i Østfold) mente veldig mange med meg at Leif, for å si det forsiktig, kanskje var mer enn litt på bærtur. Leif viste seg å være svært standhaftig og skrev et nytt leserinnlegg i 1998 der han hevdet at sin spådom fra 1996 var sann. Enda en innertier og heltreff fra vår tids Nostradamus:

«Det er ganske naturlig at bruken av internett nå har stagnert og begynner å synke. Jeg har spådd dette for lenge siden, som eneste person i Norge, og blitt ledd av. Den første nysgjerrigheten har nå lagt seg, og folk er blitt lei av å lete mer eller mindre formålsløst på nettet.»

Bruken av Internett hadde ikke stagnert, og jeg er sant å si usikker på hvordan han kom frem til tallene som «dokumenterte» nedgangen.

I 1999 fortsatte han sin Don Quijote-kamp (El ingenioso hidalgo Don Quijote de la Mancha – «Den skarpsindige lavadelsmannen Herr Quijote fra La Mancha») og formidlet flere negative holdninger til Internett:

«Spådommene om at nettet vil bli like allment brukt som øvrige medier, har mistet sin troverdighet», skrev Leif Osvold. Og poengterte at Internett aldri vil bli et «folkemedium».

NI AV 10: Ni av 10 mennesker mellom ni og 73 år bruker Internett daglig. Illustrasjonsfoto: Steinar Omar Østli

NI AV 10: Ni av 10 mennesker mellom ni og 73 år bruker Internett daglig. Illustrasjonsfoto: Steinar Omar Østli

Igjen tok han feil. I 2011 hadde Internett blitt det mest brukte mediet i Norge, og i 2013 passerte bruken av nettaviser bruken av de trykte avisene. La oss se på noen flere offisielle tall (fra SSB, oppdaterte tall kommer april 2016) om bruk av Internett:

  • 88 prosent mellom 9 og 73 år bruker Internett daglig
  • Gjennomsnittlig Internett-bruk er 120 minutter per døgn
  • De mellom 12 og 24 år bruker Internett tre timer og 24 minutter per døgn.

I løpet av ett minutt (alle tall fra Excelacom):

  • Får Google 2,4 millioner søketreff
  • Postes det 547.000 nye meldinger på Twitter
  • Sendes 204 millioner eposter
  • Nedlastes 47.000 apper fra AppStore og Google Play
  • Oppdateres 293.000 Facebook-statuser
  • Omsetter Amazon for 1 million kroner.

Når vi første snakker om omsetning … Rekorden for salg av varer via Internett i løpet av ett døgn er det kinesiske selskapet Alibaba som innehar, med den astronomisk absurde summen 123 milliarder kroner (Singles Day, den 11.11 – en kinesisk versjon av Valentinsdagen).

I tillegg vokser antallet enheter tilkoblet Internett (Internet of Things) med voldsom fart. Disse enhetene sammen med den voksende bruken av online-tjenester er med på å skape enorme mengder data (Big Data).

Hvilke muligheter samfunnet har for å dra nytte av disse datamengdene, vil jeg skrive om i neste Signert. Jeg tror det i 2016 er mulig å slå fast at Internett ikke er en flopp.

Skriv ditt leserbrev her «

DELTA I DEBATTEN! Vi oppfordrer leserne til å bidra med sine meninger, både på nett og i papir

Artikkeltags