– Allsang er helt uten betydning for Haldens eget kulturliv

«UTEN BETYDNING»: – Allsang på Grensen er helt uten betydning for Haldens eget kulturliv, mener Tom Skjeklesæther. Arkivfoto: Tom R. Andreassen

«UTEN BETYDNING»: – Allsang på Grensen er helt uten betydning for Haldens eget kulturliv, mener Tom Skjeklesæther. Arkivfoto: Tom R. Andreassen

Av
Artikkelen er over 5 år gammel
DEL

MeningerDette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.Torsdag 5. november brakte Halden Arbeiderblad et intervju med ordfører Thor Edquist (H), nybakt varaordfører Anne-Kari Holm (Sp) og leder for «Hovedutvalg for samfunnsutvikling og kultur», Joakim Karlsen (V), under overskriften «Kultur skal gi Halden et løft».

Kort tid senere kom forslaget til kommunebudsjett, der det nok en gang foreslås betydelige kutt i kulturbudsjettet.

Haldenserne bør vite at Halden allerede i utgangspunktet er en av kommunene i Norge som bruker aller minst på kultur.

Det er derfor svært spesielt at det lokale kulturlivet gang på gang blir bedt om å ta sin tilmålte del av ansvaret for å lose kommunen ut av Robeklista.

Edquist, Holm & Karlsen er åpenbart av den oppfatning at løft, kulturelle eller andre, kan gjøres mens man samtidig reduserer og legger ned.

Kanskje målet er å klemme fram et kulturliv helt uavhengig av økonomisk støtte fra fellesskapet? Det er i tilfelle et «prosjekt» som antakelig vil reise øyenbryn på sentralt hold i Høyre, Venstre og Senterpartiet.

Vel, vel. De intervjuede kan likevel by på et lys i tunnelen, sitat; «..når økonomien gjør det nødvendig å sette bremsene på, må vi kunne gi gass i enkelte tilfelle..»

Ifølge trioen skal «Allsangen være motor i satsingen». Det er altså vanskelig å tolke dette på noen annen måte enn at Halden kommunestyres vedtak, om igjen å støtte produksjonen av tv-showet på Fredriksten med flere millioner, er det sentrale grepet for å styrke Haldens kulturliv.

Aller først;

Allsang på Grensen er helt uten betydning for Haldens eget kulturliv. Ingen av Haldens kulturinstitusjoner, kulturinitiativ eller kulturarbeidere har noen som helst tilknytning til Allsang på Grensen.

Allsang på Grensen er et tv-show som derimot besitter svært liten kulturell kapital, det oppfattes av Kultur-Norge som et harryprogram som vektlegger tomprat med mer eller mindre rentsyngende kjendiser, avdankede såkalte «one-hit-wonders» fra popmusikkens skraphaug og enerverende oppfordring om å kose seg, iblandet litt luft-trompet-spilling fra enkelte politikere.

Påstanden om at Allsang på Grensen er med på å bedre Haldens omdømme, er som Hanne-Merete Jensen påpekte i gårsdagens Signert, bare det, en påstand.

Det er like lett å hevde at Allsang på Grensen er lydsporet som er med på å sementere Østfolds triste profil som fylket du kjører gjennom for å komme til harryhandel på Svinesund.

Det er bare å slå fast at ideen om at Allsang på Grensen skal virke som en motor for det lokale kulturlivet i beste fall er en grunnleggende misforståelse av hva en motor er eller hva et kulturliv er, eller kanskje begge deler.

Kulturlivet i Halden er oppsiktsvekkende mangefasettert, aktivt og foregår på små og store arenaer året rundt. Det er denne kontinuiteten som er avgjørende for alle som deltar i dette kulturlivet, både som utøvere, initiativtakere/ tilretteleggere og publikummere.

Kulturlivet i Halden handler på ingen måte bare om å lure turister til byen for tømme lommene deres. Det er det virkelige limet i samfunnet, og skaper glede, vesentlig innsikt, tilhørighet og sunn stolthet.

Vettuge folk mener at dette, et kvalitetskulturliv, er det viktigste bolverket mot de de truslene som Europa nå rammes av.

I oppslaget med de tre politiske lederne av Halden serveres det enda flere svært drøye påstander.At det ikke skjedde noe i Halden før Allsang på Grensen dukket opp medfører ikke riktighet.

Grensetreffet, Grenserittet, Down on the farm, Krokettfestivalen, Folk i Halden brenner bål, hundrevis av konserter på Kongens brygge og Dickens, sommerrevyer og en rekke store konserter og operaforestillinger på Fredriksten var ikke et resultat av Allsang på Grensen.

At aktiviteten fortsatt er høy i Halden om sommeren skal alle lokale ildsjeler ha æren for.

Det «sydende sommerlivet» i Halden innbefatter ikke allsang-publikummet, de kjører umiddelbart ut av byen etter tv-opptakene, hver eneste sommeronsdag.

Kort tid etter det famøse intervjuet i HA kom nyheten om at Allsang på Grensen legger igjen 31 millioner i kommunen.

Dvs. at hver av de kanskje 20.000 besøkende publikummerne bruker rundt 1.500 kroner i de timene de oppholder seg i byen. Barn som voksne. Det er åpenbart rent sludder.

Edquist, Holm og Karlsen, sistnevnte representerer partiet som i sommer stemte mot ny støtte til Allsang!, pukker fortsatt på at man skal jobbe for å trekke inn andre offentlige aktører for å finansiere Allsang på Grensen.

Motorduren fra festningen var vel så høy at de ikke fikk med seg at den nye Fylkeskultursjefen stilte seg avvisende til den tanken.

Kanskje Edquist har tenkt å be partifelle Erna Solberg om å prioritere Allsang på Grensen i statsbudsjettet?

Please, please! La meg få være til stede når det skjer!

Allsang på Grensen er et tv-show som derimot besitter svært liten kulturell kapital, det oppfattes av Kultur-Norge som et harryprogram som vektlegger tomprat med mer eller mindre rentsyngende kjendiser, avdankede såkalte «one-hit-wonders» fra popmusikkens skraphaug og enerverende oppfordring om å kose seg, iblandet litt luft-trompet-spilling fra enkelte politikere.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken