Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den lokale maleren som setter farge på hverdagen

Annonse fra Malermester Lund

Rino Lund begynte sin karriere i håndverkerbransjen som snekker. Den norske vinteren ble litt for utfordrende, så han byttet ut hammer med pensel og søkte inn i varmen. Nå trives Lund utmerket med gi haldenserne en mer fargerik hverdag.

Adresse
Rødsveien 76, 1781 Halden

– Jeg startet sammen med Arne-Håkon Eriksen i Tønnesen Malerforretning. Så ble vi enige om å starte eget firma under navnet Malerfirma Eriksen & Lund i 1997. Dessverre måtte Eriksen trekke seg ut av personlige årsaker, så nå er det meg, sier Rino Lund.

Med seg på laget har han syv ansatte. Morten Sandmo har vært med Lund de siste 20 årene, og samarbeidet fungerer utmerket. I tillegg har Malermester Lund også fått med seg en jente, Anette Sagmo, som startet i september.

– Det er en fin blanding av unge og eldre. Veldig artig å ha med en jente på laget også, forteller Lund.

Lunds første opptreden i håndverksbransjen var som snekker. Yrket innebar mange oppdrag ute, og Lund ville inn i varmen. I 1986 valgte han å skifte bransjen og utførte sine første penselstrøk. Siden den gang har det gått med noen liter maling.

Han synes maleryrket er meget behagelig, selv om det er hektiske dager. De fleste oppdragene er i Halden og omegn, men bedriften har stort sett hele Østfold som kundekrets. 

Det går med noen spann med maling når Stanislov, Rino Lund og Morten Sandmo (f.v) er ute på oppdrag.

Bred og variert kundekrets

– Vi har mange oppdrag i løpet av et år. Nå utfører vi oppdrag på fem butikker i Dikeveien i Fredrikstad, et kvartal i Halden sentrum for Halden Boligbyggelag, et borettslag og Rema 1000-butikken i Ødegårdskilen. Vi har også stått for malingen innvendig på Tistedalssenteret, en del butikker i Mosseporten Amfi, skoler og eneboliger, sier Lund.

Etter 21 år i bransjen har Malermester Lund opparbeidet seg en solid kundebase som består av både private og industri. Lund er fornøyd med at så mange kunder kommer tilbake med nye prosjekter. De har opptil fire oppdrag per dag.

Firmaet utfører alt av utvendig- og innvendig malearbeid samt tapetsering og gulvlegging. De har også en rekke forsikringsjobber.

Fra april og ut i september er det høysesong for maling ute. Lund har ingen problemer med å jobbe utendørs når været er på sitt beste. Denne sommeren var en hektisk periode, og det ble begrenset med ferie.

– Innvendig er det sesong hele året, men det blir også mye innendørsjobbing når været er fint. Noen perioder er mer hektiske enn andre, som for eksempel juletiden, smiler han. 

Rino Lund har vært i malerbransjen siden 1986, og er en mann med lang og bred erfaring.

Eksperten anbefaler

Den drevne maleren forteller at selv om nordmenn tør å satse mer på farger innvendig, er hvitt fortsatt den fargen som frister mest inne. Utvendig er det lyse farger, hvor grått er det mest populære valget.

– Så skal det helst være så matt som mulig. Her er Jotun et godt valg, som for øvrig er den malingen vi bruker mest. De har kvalitet på sine produkter og det er raskt og enkelt å få bistand fra leverandøren om det dukker opp noen spørsmål, sier Lund.

Lund anbefaler også å bruke et godkjent malerfirma med erfaring når prosjektene skal iverksettes. Da vet du at det er kvalitet i produkter og arbeidet som utføres.

– Så er det alltid en fordel å bruke et lokalt firma. Disse har en sterkere forhold til sine kunder, råder han.

Høstens kalender er allerede godt fylt opp. Det er alltid plass til flere oppdrag. Malermester Lund takker aldri nei til flere prosjekter – enten de er inne eller ute! 

Malermester Lund

• Malermester Lund startet i 1997, da under navnet Malerfirma Eriksen & Lund.
• Vi utfører alt av utvendig- og innvendig malearbeid samt tapetsering og gulvlegging.
• Vi påtar oss oppdrag for private og industri.
• Vi har store deler av Østfold som kundekrets.
• Vi er i dag 7 ansatte.
• Vi har lang erfaring innen malerfaget. 

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet