Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi har løst dine rørproblemer i 50 år

Det akter vi å fortsette med!

Annonse fra Bademiljø - Kolås EFTE. AS

I 1962 pakket Øivind Kolås verktøykassa og forlot Namsos. Han satte kursen sørover, og bosatte seg i Halden. Her grunnla han rørleggerbedriften Kolås Eftf. AS i 1967. I 1985 overtok de ansatte verktøyet, og i fjor feiret de 50 år i bransjen.

Adresse
Nedre Bankegate 34, 1771 Halden

Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:00 – 16:30
Torsdag: 09:00 – 17:00
Fredag: 09:00 – 16:30
Lørdag: 10:00 – 13:00

Frode Olsen løste sine første rørproblemer i 1979. Det begynte på rørleggerlinjen i Sarpsborg, før han begynte i lære hos Øivind Kolås.

– I 1985 overlot Øyvind Kolås butikken til de ansatte. I dag eies bedriften av Øivind Bakke, Frode Olsen, Vegard Skipperud og Lars Magne Olsen.

Øyvind Bakke er bedriftens mest erfarne rørlegger. Neste år feirer han 50 år som rørlegger. Han har tilbragt all sin tid som ansatt, og vært medeier siden 1985 i Kolås Eftf. AS

Den ikoniske rørleggerbedriften sysselsetter 11 personer, hvor av 8 av 11 har hatt opplæring i bedriften. To av dagens eiere, Frode Olsen og Lars Magne Olsen, har også mesterbrev.

Akkurat som bedriften har lang tradisjon innen faget, er de også tro i jobben med å ivareta og utdanne de yngre. De siste 20 årene har lærlinger vært den del av hverdagen. I dag er det to lærlinger med på laget.

– Det er viktig for oss, og for bransjen, at de unge som viser interesse for håndverket får mulighet til opplæring. Hos oss får de grundig opplæring i faget. Vi vet at det kan være utfordrende å komme rett fra skolebenken og ut i arbeid, så vi tar godt vare på dem, og følger dem opp i hverdagen, sier Olsen.

Han legger til at lærlingene blir formet og opplært etter bedriftens standard og policy. Han synes det er godt å se hvordan de unge utvikler seg og står på. 

Frode Olsen trives godt med å ekspedere kunder i butikken til Bademiljø Kolås Eftf.

30 år med "Best på bad"

De fleste av medarbeiderne er under 30. Det er stort fokus på et godt arbeidsmiljø og sosialt samvær. Kolås Eftf. er ettertraktet, både blant kunder og rørleggere på utkikk etter ny arbeidsgiver.

– Vi har en veldig fin gjeng. De er lojale, blide, serviceinnstilte og ansvarsfulle. Her er det kunden som er viktig, samtidig som de har trives med hverandre, smiler Olsen fornøyd.

Kolås Eftf. har vært medlem av Bademiljø siden oppstarten i 1987. Olsen forteller at bedriften var én av de første som ble medlem. I dag består Bademiljø av 115 frittstående rørleggerbedrifter. Medlemskapet gir mange fordeler, deriblant markedsføring og forhandling av priser på varer.

– Siden de forhandler frem prisavtaler på varer, får vi gode innkjøpspriser. Det er viktig for oss å være konkurransedyktige på pris, så vi ser absolutt fordelen av å være en del av Bademiljø, sier Olsen.

Butikken i Nedre Benkegate 34 ble pusset opp til femtiårsjubileet. For de som er på jakt etter nytt bad, er det ikke vanskelig å la seg friste. De flotte utstillingene gir både inspirasjon og ideer. Kunnskapsrike medarbeidere bistår deg med veiledning og anbefalinger. 

Lokale bedrifter fortjener en mulighet til å konkurrere!

Frode Olsen, daglig leder og medeier

Lars Magne Olsen er ute på oppdrag.

Skjem deg bort på badet

Kolås Eftf. pusser opp en rekke bad hvert år. De fleste bad har en gjennomsnittlig levetid på 20 år, og da er tiden inne for en modernisering. Da er de gått lei av det gamle, og ønsker et mer moderne og annerledes bad.

- Flere og flere vil ha to dusjer, gjerne separert med en glassvegg. Vi ser at nordmenn ofte bruker mye penger på bad, for det skal være luksus samtidig som det er funksjonelt, forteller Olsen.

Den erfarne rørleggermesteren mener dette skyldes en kombinasjon av hektiske hverdager og en naturlig utvikling innenfor hva som er tilgjengelig på markedet. Hver generasjon vil ha større og bedre enn generasjonen før. Samtidig er det en norsk tradisjon å bygge hus.

– Vi har et godt samarbeid med flere lokale entreprenører, både elektrikere, flisleggere og snekkere. Bestiller du bad hos oss, kan vi levere en komplett pakke. Vi kaller oss "Best På Bad", og det er kundene enige i, uttaler Olsen med et lurt smil.

- Da slipper du som kunde å koordinere alle håndverkere. Prosessen med oppussing blir raskere og enklere. Du trenger kun å forholde deg til oss, understreker Olsen. 

Lars Magne Olsen (t.v.) og Jens Marius Nybøle tester om badekarene er komfortable.

De lokale håndverkerne gir trygghet

Eksperten Olsen anbefaler også at man benytter en godkjent, lokal fagmann både når det gjelder kjøp av baderomsprodukter og utføring av jobben. Lokale bedrifter vil ivareta kundene sine på en mye tryggere måte enn hva du vil få ved å bestille varen på nett.

– Ofte opplever vi at kunder kommer inn for å få en reservedel til produkt som ikke er kjøpt i en faghandel. Det er i mange tilfeller nesten håpløst å skaffe frem reservedeler, og kunden ender ofte opp med å kjøpe et helt nytt produkt. Da er det blitt en dyr affære, selv om delen ikke kostet så mye, forteller Olsen.

Kolås Eftf. er engasjert i oppdrag i Halden og omegn. Nå er de i gang med et stort prosjekt i Kirkegata i Sarpsborg, hvor 37 leiligheter skal ha vannbåren gulvvarme, sprinkler, bad og kjøkken. På Klavestadhaugen har de nettopp fullført rørleggerarbeider for et prosjekt med 32 nye boenheter.

– Vi har en rekke faste kunder, både private og entreprenører, som har brukt oss i mange år. Så er det jo veldig hyggelig at våre håndverkere har gått i arv. Foreldrene bruker oss, og da kommer gjerne barna etter. De fleste kjenner oss jo, sier Olsen.

Kolås Eftf. har fikset rørproblemer og installert bad i 50 år. Bransjen har utviklet seg. Standard og levetiden på produkter og arbeid er blitt høyere. Det som ikke har endret seg siden bedriften så dagens lys, er servicen og den faglige kunnskapen i bedriften. Det er ingen vits å reparere noe som allerede fungerer! 

Vi fikser dine rørproblemer! Øivind Bakke, Frode Olsen, Lars Magne Olsen,Vegar Skipperud og Per Kristian Midtlien Holt (bak f.v.).Foran sitter Christer Grandahl, Marius Halden Jahr, Kristoffer Bjørnstad, Jens Marius Nybøle og Emil Andreas Skammelsrud (f.v.). Magnus Vik var ikke tilstede da bildet ble tatt.

Bademiljø - Kolås EFTF. AS

• Vi utfører alle typer rørleggertjenester, og er også totalleverandør av komplette bad og våtrom.
• La oss hjelpe deg med installasjon av varmepumper, gulvvarme, vanlig utstyrsmontering og serviceoppdrag.
• Vi kommer hjem til deg på en uforpliktende befaring.
• Vi utfører alt av tradisjonelt rørleggerarbeid, fra enkle serviceoppdrag som reparasjon av blandebatterier og utskifting av varmtvannsbereder til hele boligprosjekter med eventuelt gulvvarmeanlegg, varmepumper og andre miljø og energibesparende løsninger.
• Du kan dermed stole på at våre ansatte både kjenner til og utfører alt arbeid i tråd med gjeldende normer og regler.
• I vår butikk vil du til enhver tid finne eksempler på innredningsprodukter fra våre utvalgte kvalitetsleverandører, samt gode tilbud på utstilte varer til både bad og våtrom.
• Våre medarbeidere bidrar gjerne med råd og veiledning knyttet til modernisering, oppussing eller bygging av nye bad. Vi har lang erfaring fra denne type oppdrag og besitter egne planleggingsverktøy tilpasset de fleste utfordringer.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet