Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Yrkesstolthet gir kvalitet

Annonse fra Ø-Bygg AS

Etter mange år i byggebransjen bestemte Øyvind Nicolaisen seg for å startet for seg selv og Ø-Bygg AS ble etablert. De siste årene har det vært en økende kundemasse og oppgavene har blitt større og mer utfordrende.

Adresse
Kirkegata 8, 1767 Halden

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 15:00

- Jeg begynte i bransjen som lærling og etter å ha jobbet for andre i noen år, hadde jeg lyst til å starte for meg selv. Resultatet ble Ø-Bygg AS, som ble etablert i 2010, sier Øyvind Nicolaisen, daglig leder.

Firmaet ble startet sammen med en tidligere kollega. Da han flyttet fra Halden, kom Christer Kraft med på laget. De to utfyller hverandre utmerket. Nicolaisen er ute og bygger mens Kraft tar seg av det administrative, salg og utvikling.

– De første årene var det hard jobbing hvor vi bygde en kundemasse og fikk ut navnet vårt. Etter at Christer kom med på laget i 2013 har vi fått en rekke store og gode prosjekter, så vi er i konstant vekst, forteller Nicolaisen.

Med seg på laget har de også 6 ansatte. Flere av tømrerne har vært med i mange år, så det er gutter med faglig kunnskap og lang erfaring i bedriften. Som kunde kan du føle deg trygg på at du blir ivaretatt på en god måte. 

Siden oppstart har Ø-Bygg hatt slagordet "Yrkesstolthet gir kvalitet". Det er deres stempel på at bedriften leverer og én av årsakene til at de har fått en sentral rolle i markedet.

– Vi har flinke tømrere som tar ansvar og leverer kvalitetsarbeid. Så er det viktig å få med de unge også, så vi satser på lærlinger. I dag har vi to lærlinger med på laget, sier Nicolaisen. 

Øyvind Nicolyasen etablerte Ø-Bygg i 2010.

Leie før eie

Bedriften er i vekst, og de søker etter flinke tømrere. Kraft forteller at det er vanskelig å finne kvalifiserte tømrere.

– Derfor er det viktig med lærlinger. Vi ønsker å bidra til å utvikle dem til å bli gode tømrere, samtidig som vi kan forme dem og lære dem opp i den kulturen vi ønsker i bedriften, fortsetter han.

For tømrerne er det hektiske dager. Ø-Bygg er involvert på et prosjekt på Oreid, hvor de samarbeider med Halden Boligbyggerlag (Habo). Oreid er et satsningsområde, basert på konseptet "Leie før eie". Habo stiller til disposisjon to tomanns- og to firemannsboliger for medlemmer med liten eller ingen egenkapital. "Leie før eie"-modellen er din inngangsbillett til boligmarkedet. På Oreid kan du leie en helt ny leilighet inntil fem år før du kjøper den. Ved hjelp av verdistigningen på boligen du leier kan egenkapitalkravet dekkes.

– Vi er entreprenør på prosjektet og skal levere 12 leiligheter på Oreid. Dette er et flott prosjekt som kan bidra til å få unge førstegangsetablerende inn på boligmarkedet. Totalt sett er dette det største enkelt prosjektet vi har vært med på, og vi gleder oss til å være med på den lokale utviklingen, sier Nicolaisen fornøyd.

I tillegg til oppdrag for kunder har Ø-Bygg lagt stor vekt på egne prosjekter som omfatter nøkkelferdige boliger for salg på frittliggende tomter eller tomtefelter de selv eier eller har i samarbeid med andre. 
Aktuelle prosjekter i denne sammenheng er et nytt tomtefelt langs Hovsveien (Rishaughøgda), samt et leilighetsprosjekt på den gamle butikkeiendommen "Mattis".

- Risthaughøgda består av rundt 60 boenheter. Her håper vi å komme i gang med grunnarbeider i løpet av andre kvartal av 2019. Dette er et område vi har stor tro på, med imiddelbar nærhet til nye Kongeveien skole, samt kort vei til turområder og gangavstand til sentrum, sier Nicolaisen. 

Mattis/Orødveien 22 er et leilighetsprosjekt som består av i overkant av 20 leiligheter. Nicolaisen forteller at de har omregulert en nedlagt nærbutikk som ligger i et etablert boligområde. 

- Vi håper dette prosjektet treffer særlig hos de med lokal tilknytning, og som ønsker seg over i noe enklere. Videre håper vi at en slik utbygging vil være med på å styrke "Tistedal sentrum". Her finnes fortsatt flere sentrumsfunksjoner som baker, frisør, lege og dagligvareforretning innen gangavstand, sier han videre. 

Prosjektet vil bestå av to bygningskropper på to og tre etasjer, og vil etter planene bli salgsklare til nyttår.

– Vi bygger det meste, både for private og næring, så hos oss kan du få akkurat hva du ønsker, smiler Nicolaisen. 

Noen av gutta i Ø-Bygg: Per Ole Andersen, Øyvind Nicolaysen, Vegar Wik, Mathias Jensen og Sverre Valseth (f.v.).

Bygger for den lokale utviklingen

Ø-Bygg samarbeider med dyktige underleverandører. Sammen sørger de for at din boligdrøm oppfylles. I fokus står gode løsninger, godt håndverk og profesjonell oppfølging gjennom hele prosessen.

Kraft anbefaler at de som har egen tomt og ønsker å bygge enebolig, tar kontakt tidlig i planleggingen.

– Jo tidligere du kontakter oss, jo bedre. Da blir det også bedre flyt i prosjektet fra start til mål, råder han.

I 2016 ble Ø-Bygg medlem i huskjeden Norgeshus. Fordelene med medlemskapet er mange: Stort og profesjonelt fagmiljø, informasjon om utvikling og forskrifter innen bransjen, ferdig forhandlede avtaler med priser og tilgang til en rekke arkitekttegnede boliger.

Opp gjennom årene har Ø-Bygg opparbeidet seg et solid navn basert på kvalitet i arbeidet som er utført og god service.

– De aller fleste kundene kontakter oss for nye oppdrag. Det tyder jo på at vi har gjort jobben rett første gang. Alltid en glede når vi kan overrekke nøkkelen og vi ser hvor fornøyde kundene er med sluttresultatet, sier Nicolaysen.

Ø-Bygg kan trygt stemple alle sine prosjekter med "Yrkesstolthet gir kvalitet". Det er et stempel de er stolte av, og som de akter å med seg videre i årene som kommer. 

Ø-Bygg AS

• Ø-bygg AS ble etablert våren 2010.
• Daglig leder er byggmester Øyvind Nicolaisen.
• Ø-Bygg er en tradisjonell byggmesterbedrift, med Halden og omegn som det største arbeidsområdet.
• Driften baserte seg de første årene på arbeid for privatkunder, men i takt med en økende kundemasse har oppgavene blitt stadig større og mer utfordrende.
• I 2016 ble vi medlem av huskjeden Norgeshus. Dette gir oss tilgang på en rekke arkitekttegnede boliger samt et stort og profesjonelt fagmiljø.
• Vi sitter i dag på den kunnskapen som kreves for at kunden skal bli ivaretatt på en god måte.
• Vårt motto har siden starten vært ”yrkesstolthet gir kvalitet”.
• Dette er vårt stempel på det vi leverer og grunnen til at vi har fått en sentral rolle i markedet.
• Det er vi stolte av og bevisste på å ta med oss videre inn i fremtiden.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet