Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Far og sønn satser på den lokale utviklingen

Annonse fra Tømrerfirma Magne H. Karlsen

Magne H. Karlsen startet i byggebransjen for 40 år. Sønnen Jonas er så å si vokst opp på byggeplasser. De deler entusiasmen for faget og er med å bygge videre på firmaet Tømrermester Magne H. Karlsen.

– Jeg startet opp Tømrerfirma Magne H. Karlsen for 15 år siden, men har 40 års erfaring fra bransjen. Det er gledelig å se at Jonas har fulgt i mine fotspor og nå er en del av firmaet, smiler Magne H. Karlsen.

Det er ikke så rart at sønnen Jonas har valgt å følge i sin fars fotspor. Han har praktisk talt vokst opp på byggeplasser. Feriene ble tilbragt sammen med far Magne, og han har nå vært i bransjen i åtte år. Det er ikke dårlig for en 24-åring.

– Jobben er artig den, og jeg trives godt med bransjen. Det er varierte arbeidsdager, med mange ulike prosjekter. Hver dag er det nye utfordringer, sier Jonas.

- Jeg liker rehabilitering aller best, for det innebærer mer tenking og er til tider utfordrende, legger han til.

Sin unge alder til tross, Jonas er en dreven tømrer. Han er godt fornøyd med å jobbe med hendene og skape noe. Jonas vektlegger også det gode miljøet i bedriften og at kundene er fornøyd med sluttresultatet.

– Det er jo moro når man blir utfordret og finner løsninger som kunden liker, sier han med et smil.

Jonas er godt fornøyd med å kunne reise rundt på forskjellige byggeplasser og den gode kontakten bedriften har med underleverandører og samarbeidspartnere.

– Det er jo et lite firma så vi blir nesten som en familie. Både de ansatte og våre samarbeidspartnere samles gjerne utenom arbeidstiden også, forteller Jonas. 

Bygger for den lokale utviklingen: Christian Jørgensen, Jonas Holmberg Karlsen og Magne H. Karlsen (f.v.).

Satser på de yngre

Tømrerfirma Magne H. Karlsen har fem ansatte, hvorav fire har svennebrev og en lærling, Stian Rovdal Hansen. Han har et år igjen av læretiden, og skal ta svennebrevet neste sommer.

– Stian er en meget dyktig gutt, med stå-på-vilje og som vil lære, forteller Magne fornøyd.

Firmaet har alltid en lærling med på laget. Alle de ansatte har faktisk vært lærlinger hos Karlsen.

– Jeg sitter i styret i Opplæringskontoret i Østfold så jeg ser viktigheten med lærlinger. Det er nesten som en samfunnsplikt. Så er vi med på å rekruttere til bransjen, og føre tradisjonen om håndverk videre, fortsetter han.

Nå er far og sønn engasjert i flere lokale prosjekter: Eneboliger, hytter og tilbygg er bare noe av det som står på dagsplanen. Magne beskriver sine arbeidsoppgaver som meget varierte. Han er både visegutt og sjef og utfører alt fra kontorarbeid, salg og snekring.

Tømrerfirma Magne H. Karlsen utfører alt innen tømrer og snekkerarbeid i Østfold. På oppdragslisten står nybygg, tilbygg, garasjer, takomlegging, rehabilitering av hus og hytter, terrassebygging og utskiftning av vinduer og dører. De påtar seg også jobben med byggesøknader, tegning og prosjektering. 

Jonas Holmberg Karlsen er klar til å overta styringen i firmaet etter sin far Magne. Men det blir mange år til!

Mer enn bare et firma for de ansatte

Firmaet har som hovedmål å utføre kvalitetsarbeid. Nå har dette blir videreført til Jonas. I tillegg vektlegger firmaet god service, fagkunnskap, seriøsitet og solid håndverk under hele byggeprosessen.

– Vårt fortrinn er at vi er et lokal firma med et godt navn. Vi har hele tiden tett dialog med kunden, fra det øyeblikk de tar kontakt, gjennom hele prosessen og til arbeidet er utført, forteller Magne. Han understreker at det er de ansatte som er grunnsteinen i firmaet. Så legger han til at de har mange hyggelige kunder, som steller godt med gutta. Det vanker stort sett en kopp kaffe og kaker når de er ute på oppdrag.

– Vi er jo å regne som en liten familie. Hos oss er det lokale gutter som har jobbet her i mange år. Det sier jo litt om guttene at vi har null sykefravær. Firmaet eksisterer takket være de som jobber her, sier Magne takknemlig. 

Råd fra eksperten

Med 40 års erfaring har Magne også noen gode råd å komme med: Involver tømreren tidlig i prosjektet!

– Før du setter i gang så bør du tenke gjennom hva du trenger og ønsker. Så kontakter du et godkjent firma som kan hjelpe deg tidlig i prosessen. Da kan de som har kunnskapen komme med innspill, anbefaler han.

– Mange kvier seg til å sette i gang med et prosjekt fordi de ikke vet hvor de skal starte. Vi hjelper deg med hele prosessen, fra planlegging til tegning til utførelse. Da får du det resultatet du ønsker, fortsetter den drevne tømreren.

Med seg på laget har Tømrerfirma Magne H. Karlsen en rekke gode, trygge og lokale samarbeidspartnere: Stangeskovene, Østby Trevare, F. Jørgensen, Blikkenslager Frode Dal, Østfold Byggprosjektering og Elektrikertjenesten.

Familiebedriften går en sikker fremtid i møte når Jonas en gang skal overta. Den skal drives videre av andre generasjon. Men Magne slår fast at han ikke har tenkt å overlate roret til sønnen med det aller første! 

Tømrerfirma Magne H. Karlsen

• Tømrerfirma Magne H. Karlsen er et byggfirma som ble etablert våren 2009. Daglig leder har 40 års erfaring i bransjen og våtromsertifikat.
• Firmaet har i dag tre svenner og en lærling.
• Vi i firma utfører alt innen tømrer og snekkerarbeid, blant annet oppføring av nybygg og tilbygg, rehabilitering av gamle hus og hytter, garasjer, takomlegging, bygging av terrasser, skifting av dører og vinduer osv. I tillegg tar vi også på oss byggesøknader, tegning og prosjektering av hus og hytter.
• Vi er også stolte av å ha et godt omdømme. 

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet