Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Nå kan du leie din egen bolig før du kjøper!

Annonse fra Halden Boligbyggelag

I over 70 år har Halden Boligbyggelag bygd boliger for sine medlemmer. De har introdusert et nytt konsept: Nå kan du leie din egen bolig før du kjøper!

Adresse
Niels Stubsgate 6, 1776 Halden


Åpningstider
Mandag – fredag: 09:00 – 15:00

Formålet er å gi medlemmene av Halden Boligbyggelag (HABO) mulighet til å eie bolig som et alternativ til å leie. Gjennom konseptet "Leie før eie", stiller HABO to tomanns- og to firemannsboliger på Oreid til disposisjon for medlemmer med liten eller ingen egenkapital.

– På prosjektet på Oreid fikk vi kopiere konseptet fra et boligbyggelag i Trondheim (TOBB). De har hatt stor suksess med konseptet i Trondheim, og vi ønsket å prøve det ut i Halden. Per i dag er vi de eneste i Østfold med et slikt konsept, forteller Richard Olsen, direktør i HABO. Han legger til at de var veldig spente da de startet opp. Det ble full klaff, som viser at det er behov for den type konsepter for å få de unge inn på boligmarkedet.

Et stadig økende krav til egenkapital for å kunne finansiere boligkjøp med banklån gjør det vanskelig for den yngre generasjonen å komme inn på boligmarkedet. Det er mange som sliter, selv med god inntekt. Høye leiepriser gjør det også vanskelig å spare opp nødvendig kapital for å kjøpe eget.

"Leie før eie"-modellen er din inngangsbillett til boligmarkedet. På Oreid kan du leie en helt ny leilighet inntil fem år før du kjøper den. Ved hjelp av verdistigningen på boligen du leier kan egenkapitalkravet dekkes.

Konseptet passer nok best for unge førstegangsetablerere, men tilbudet gjelder for alle. Eneste kravet er at du oppfyller alle forutsetningene.

– Vi hadde søker fra begynnelsen av 20-årene til godt opp i 80-årene for leilighet på Oreid. Det var 25 søkere til de 12 leilighetene, som ble utsolgt med én gang. I dag er det lang venteliste. Det var medlemmer i HABO med høyest ansiennitet som fikk velge først, sier Olsen. 

Richard Olsen (direktør i HABO) og Linda Torp Skogli (daglig leder DNB Eiendom Halden) viser frem prosjekt Oreid.

FORUTSETNINGER FOR "LEIE FØR EIE"

• Har tilfredsstillende ¬økonomi til å betjene leien
• Mangler egenkapital til å kjøpe bolig i dag
• Må være (eller bli) HABO-medlem
• Behøver ikke være førstegangskjøpere

Velkommen inn på boligmarkedet

Når leietaker har oppnådd tilstrekkelig egenkapital, er det naturlig at han eller hun kjøper boligen. Leietaker står også fritt til å si opp avtalen både underveis og etter fem år. Du er altså ikke nødt til å kjøpe, så dette er helt risikofritt.

"Leie før eie"-modellen gir medlemmene mulighet til å jobbe seg opp nok egenkapital til å komme seg inn på boligmarkedet. Prisen du kan kjøpe leiligheten for settes når leieperioden starter. Dersom prisøkningen fortsetter, er den med på å skaffe deg som leietaker egenkapital. Dersom boligprisen stiger så mye at markedsverdien på boligen stiger mer enn 15 prosent (som er identisk med egenandelskravet fra bankene) under leieperioden, må kjøper betale økningen over egenkapitalkravet. 

Henriette Martinsen og Teo Miller bekrefter med Richard Olsen for at de har fått leilighet i "Leie før eie"-prosjektet.

Boligene blir reist på Oreid, et populært område hvor det for tiden utvikles en helt ny bydel i et fantastisk område med egen barnehage, turløyper, lekeplasser og store arealer for rekreasjon.

Det skal bygges alle typer boliger. I første fase er det snakk om 50 boenheter. Tomannsboliger på 120 kvadratmeter med tre soverom og firemannsboliger på 70 kvadratmeter med to soverom. Sistnevnte vil ha leiligheter fordelt på to etasjer. Alle enhetene kommer med carport.
Dermed dekkes behovet til både enslige, par og barnefamilier.

– Første spadetak for fase en ble gjort i sommer. Planen er at boenhetene skal stå innflytningsklare i mars/april neste år. Nesten alle av de 50 enhetene er solgt, sier HABO-direktøren. 

Fordeler med HABO-medlemskap

HABO ble etablert i 1945, og er tilsluttet Norske boligbyggelags landsforbund. Hovedformålet er å bygge og forvalte boliger for lagets medlemmer. Det skjer normalt ved at boligbyggelaget både stifter, bygger og forvalter boligselskapets boliger.

– Det er en fin modell vi har i Norge, hvor det er mange som eier sin egen bolig. Har man et eierskap så tar man bedre vare på det og skaper økonomiske verdier, sier Olsen.

I dag har HABO rundt 5600 medlemmer. I over 70 år har de bygget boliger for sine medlemmer og levert forvaltningstjenester til sine borettslag. Forvaltningsmassen er i dag på over 80 boligselskaper, med 2500 boliger i Halden og omegn.

Modellen "Leie før eie" gir nå enda flere muligheten til å komme seg inn på boligmarkedet. Den har allerede vekket begeistring hos haldenserne! 

Slik blir du HABO-medlem

• Ditt medlemskap i Halden Boligbyggelag kan være nøkkelen til å sikre deg din framtidige -drømmebolig.
• Det er mange gode grunner til å være medlem av Halden Boligbyggelag enten du bor i borettslag tilknyttet HABO eller ikke.
• Medlemskapet kan nemlig være avgjørende til å sikre deg boligen du ønsker deg gjennom forkjøpsretten.
• Samtidig som du kan spare penger gjennom fordelaktige medlemsfordeler med lokale og sentrale leverandører.


Bli HABO-medlem på 1-2-3:

1. Besøk Halden Boligbyggelags nettsider
2. Under "Medlemskap" i menyvalget, velger du fra undermenyen "Bli medlem"
3. Fyll ut skjema direkte og velg Send skjema

Halden Boligbyggelag

• Profesjonell boligforvaltning og eiendomsmegling – alt under samme tak.
• Halden Boligbyggelag er en medlemsorganisasjon med over 5.600 medlemmer.
• I over 70 år har vi bygget boliger for våre medlemmer og levert forvaltningstjenester til våre borettslag.
• Forvaltningsmassen er i dag på over 80 boligselskaper med 2.500 boliger i Halden og omegn.
• Halden Boligbyggelag ble etablert 21.10.1945 og er tilsluttet Norske boligbyggelags landsforbund.
• Hovedformålet er å bygge og forvalte boliger for lagets medlemmer. Det skjer normalt ved at boligbyggelaget både stifter, bygger og forvalter boligselskapets boliger.
• Et borettslag eller et sameie er en egen økonomisk og juridisk enhet som er i behov av samme tjenester som en hvilken som helst annen bedrift. Våre tjenester utføres av profesjonelle medarbeidere som har lang og solid erfaring med boligselskaper fra A til Å.
• HABO har 8 ansatte som er organisert i tre avdelinger; økonomi og forvaltning, teknisk og administrasjon. I tillegg er det fire ansatte i datterselskapet Halden Boligsenter AS.
• Halden Boligsenter AS selger borettslagsandeler og alle andre typer boliger i samarbeid med DNB Eiendom. Eiendomsmeglerselskapet holder til i samme lokaler som DNB. De har inngang fra Busterudgata 31. HABO, boligbyggelaget har inngang fra Niels Stubs gate 6.
• Tilsammen rommer HABO huset 12 dyktige medarbeidere innen økonomi, forvaltning, teknisk og eiendomsmegling. 

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet