Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Fra leketøy til flotte kjøkken

Annonse fra Staal & Sønn AS

Historien om familiebedriften Staal & Sønn begynner i 1946. Det begynte i det små med produksjon av treleketøy, og utviklet seg til en millionbedrift innen kjøkken, garderobe og bad.

Adresse
Aremarkveien 42, 1792 Tistedal


Åpningstider
Mandag – onsdag: 09:00 – 16:30
Torsdag: 09:00 – 18:00
Fredag: 09:00 – 16:30
Lørdag: 09:00 – 13:00

Året er 1946. På Våkemark bestod driften av å produsere leketøy og andre artikler som tv-møbler og lamper i tre. Årene går, og på slutten av 1970-tallet begynte de så smått med produksjon og salg av kjøkken.

– Det begynte med en kunde som kom inn på verkstedet og spurte om de kunne lage kjøkkendører. Så utviklet det seg derfra. I dag er vi leverandører av kjøkken, baderominnredning og garderober, forteller Tony André Hoffgård, daglig leder.

Han har vært hos Staal & Sønn de siste 12 årene, og trives godt i familiebedriften.

På 90-tallet flyttet bedriften til Tistedal. Her er det både produksjonsbygning og butikk. Tidligere ble det laget kjøkken fra bunn av. I dag er går det stort sett i halvfabrikat.

– Vi tilbyr kjøkken, kjøkkenfornyelse, garderobe og baderominnredning. Det meste kan leveres på spesialmål, sier Hoffgård.

Staal & Sønn er forhandlere av varemerkene Nettoline og Novaflex innen kjøkken og Rival på garderobe.

De har vært forhandler av danske Nettoline i cirka 25 år. Her er det ferdige moduler. Novaflex leverer halvfabrikat, som bestilles etter mål. 

Daglig leder Tony André Hoffgård hjelper deg med å oppfylle drømmen om det perfekte kjøkken.

Fra sten til kjøkken

Bedriften har fem ansatte, som gjerne bistår med å oppfylle drømmen om nytt kjøkken, bad eller garderobe. Ekspertene vil sette seg ned sammen med deg, planlegge og tegne ditt nye kjøkken eller bad. Ønsker du deg nye fronter til ditt gamle kjøkken, men målene passer ikke med noe som finnes på markedet i dag? Staal & Sønn leverer det meste på spesialmål slik at du kan få kjøkkenet slik du ønsker.

I produksjonsavdelingen er det hektisk aktivitet. Per Arne Andersen har fokuset rettet mot benkeplaten som skjæres ut. Maskinen håndterer han med stø hånd. Andersen har vært en del av Staal & Sønn i 30 år, og han har produsert noen tusen kjøkken opp gjennom årene. Han kaller seg for den siste stenhugger fra Idd, og byttet ut arbeidet med stein mot kjøkken og garderober.

– Jeg er stort sett selvlært innen denne bransjen. Jeg trives godt her jeg er, og liker utfordringene, smiler Andersen.

Den nevenyttige karen forteller om hektiske hverdager. Det er helt tydelig at et trivelig og funksjonelt kjøkken er viktig for befolkningen, for antall henvendelser er økende.

– Trendene har jo endret seg med årene. Før jobbet jeg mye med heltre, som var artig, selv om det krevde mer jobb. I dag er det slette og grepløse fronter som er moderne, sier Andersen.

Hoffgård er enig. Han legger til at fargevalget også har endret seg. Hvitt er fortsatt den vanligste fargen, men de siste årene har kundene turt å gi kjøkkenet mer farge. Duse farger er i vinden som aldri før.

– Det er mer og mer slette fronter, selv om det fortsatt er mange som foretrekker det nostalgiske kjøkkenet. Det er viktig at man tilpasser kjøkkenet etter hustypen. Kjøkkenet bør jo stå i stil med resten av boligen, sier han.  

Per Arne Andersen er den nevekyndige karen som produserer kjøkkenet ditt etter mål.

Ekspertens anbefalinger

Hoffgård anbefaler å starte planlegging av nytt kjøkken tidlig. I butikken får kundene råd og veiledning.

– De aller fleste som kommer inn sier at vi har frie tøyler, men de har som regel noen ønsker. Det er viktig å få frem disse før vi begynner å tegne opp. Kunden tenker jo ikke likt som oss. Ikke vær redd for å fortelle oss hva du ønsker, råder Hoffgård.

Kundebasen består av både private og entreprenører. Kundene kommer i størst del fra Halden og omegn. Hoffgård forteller at de også har kunder fra Oslo og Hvaler.

– I Halden er det jo også en del hytteeiere. Vi har til og med levert kjøkken til Kristiansand, sier han. 

Vi leverer kvalitet fremfor kvantitet

Tony André Hoffgård, daglig leder

Familiebedriften har egne montører som kommer og setter opp kjøkken, bad eller garderobe. De samarbeider også med en rekke lokale håndverkere. Dermed kan du som kunde få en komplett pakke, som inkluderer varer, levering, restaurering og montering.

– Haldenserne er flinke til å bruke hverandre. Vi føler at kundene er lojale mot oss, og dermed ønsker vi å gi noe tilbake ved å bruke lokale håndverkere, forteller Hoffgård.

Staal & Sønn representerer kompetanse, service og kvalitet. Kundene nyter godt av den lange erfaringen som bedriften har når det gjelder kjøkken, bad og garderobe. Målsettingen er å levere flotte produkter til konkurransedyktige priser. Med en stadig økende kundebase og etterspørsel, har de lykkes med konseptet sitt.

Hos Staal & Sønn stiller de store krav til kvalitet, design, fleksibilitet og brukeregenskaper. Dermed får produktene lang levetid – og du får akkurat det kjøkken, bad eller garderobe du har ønsket deg! 

Staal & Sønn AS

• Staal & Sønn AS tilbyr kjøkken, bad og garderobe.
• Vi har alt fra flatpakket på standardmål til skreddersydde løsninger på spesialmål i alle prisklasser.
• Ta turen til oss for et uforpliktende tilbud og tegninger uten kostnad.
• Vi disponerer montører som kan hjelpe til med montering av den nye innredningen din, enten det er bad, garderobe eller kjøkken.
• Alt du trenger til kjøkkenet ditt kan også leveres: Hvitevarer, vasker, blandebatterier, tilbehør med mer.
• Staal & Sønn AS er en gammel familiebedrift som ble etablert 1946. Den gang var driften bestående av treleketøysproduksjon og diverse andre treartikler.
• Kjøkkenproduksjon/salg ble smått begynt siste halvdel av -70 tallet. Utviklingen har gått videre og vi er i dag forhandlere for Nettoline, Novaflex og Rival.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet