Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Her selges det over 70.000 rekesmørbrød hvert år

Annonse fra Gusto MaxiMat/Nordby

De høye rekesmørbrødene har blitt Gusto/MaxiMat Nordbys signaturrett, og på det meste omsettes over 300 av dem per dag.

Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at du her får et gedigent rekesmørbrød til den nette summen av 69,90 svenske kroner. I tillegg får du kaffe eller en boks brus på kjøpet!

Enormt utvalg

Rekesmørbrødet er imidlertid bare ett eksempel på hva du får i Gusto/MaxiMat Nordby sin delikatesseavdeling rett utenfor kassene. Har kan du velge i alt hva hjertet og gane skulle begjære av middager, lunsjtallerkener, takeaway og fastfood. Og du kan sitte ned og nyte maten og en kopp kaffe, om du ønsker det.

– Jo, det er mange som avslutter handleturen på MaxiMat Nordby her hos oss, og de fleste som er innom for første gang blir svært overrasket både over det brede utvalget og den høye kvaliteten, sier Gusto/MaxiMat Nordbys avdelingsleder og sjefskokk Markus Åhrman – som har lang erfaring i restaurantbransjen.

Markus viser oss et bredt utvalg ferdige lunsjretter på over 600 gram til mellom 45 og 55 svenske kroner: Spagetti carbonara, pytt i panne, biff stroganoff, biffsnadder, Thai-retter og lapskaus, for å nevne noen av godbitene som er tilberedt og pakket i kjøkkenet.

Et helt måltid for to småsultne, klar til å varmes opp i mikroen. Ikke rart de har fått (norske) bein å gå på.

– Vi snakker om et salg på 800-1000 slike retter i uka, sier han.

Tilgang til alle råvarer

At kvaliteten er høy, prisene lave og utvalget enormt, har sin naturlige forklaring. Markus og hans team rår nemlig over alle råvarene og alle produktene du finner i Gusto/MaxiMat Nordby sitt butikkareal på drøyt 4500 kvadratmeter. Vi snakker da om en av de aller største aktørene innen dagligvarehandel i Sverige!

Her er alt håndlaget, ferskt og uten tilsetningsstoffer.

– I Gusto/MaxiMat Nordby får du personlig hjelp til å finne dine favoritter. Vi tilbereder våre egne salater, sauser, smaker og tilbehør. Vi følger trender og justerer menyen etter hvilke råvarer som er tilgjengelige – og vi elsker å finne nye, annerledes og interessante retter. Her finner du lekre delikatesser fra hele verden!

Catering

Stadig flere nordmenn blir også oppmerksomme på cateringtilbudet til Gusto/MaxiMat Nordby. Delikatesseavdelingen har et bredt utvalg både innen koldtbord, buffé, ostefat, gryter og supper. Markus merker stor pågang på catering for tiden, hvor selskapelighetene nærmest står i kø.

Her er det enkelt å sikre gourmetmat selv til store selskaper – til en svært hyggelig pris!

– Vi har et stort apparat av dyktige medarbeidere. Det gjør at vi kan snu oss raskt rundt og operere med korte leveringsfrister. Vi strekker oss langt for at våre kunder skal være fornøyde, sier han.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet