Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Solid og lokalt tømrerarbeid

Annonse fra Tømrerfirma Magne H. Karlsen

Det har gått 40 år siden Magne H. Karlsen startet i bransjen. Siden den gang har den drevne tømreren vært med på oppføring av nybygg og tilbygg, rehabilitering og prosjektering av hus og hytter. Trivselen og entusiasmen for faget har han videreført til sin sønn. Nå er begge med å spikre en trygg fremtid for bedriften.

– Historien med Tømrerfirma Magne H. Karlsen begynte for 15 år siden da jeg startet for meg selv. Jeg har vært i bransjen i 40 år, og nå har jeg fått med meg sønnen Jonas også, smiler Magne H. Karlsen.

Jonas (24) har så å si vokst opp på byggeplasser. Feriene ble tilbragt sammen med sin far, og nå har han vært i faget i åtte år. Sønn nummer to er også utdannet tømrer, men tok en etterutdanning og jobber i dag som lærer.

– Vi er i dag fem ansatte, hvorav fire har svennebrev og en lærling, sier Karlsen. Bedriften har alltid med en lærling på laget. Alle de ansatte har faktisk vært lærlinger hos Karlsen.

– Jeg sitter i styret i Opplæringskontoret i Østfold så jeg ser viktigheten med lærlinger. Det er nesten som en samfunnsplikt. Så er vi også med på rekruttere til bransjen og føre tradisjonen om håndverk videre. Vi har også utplasseringselever, fortsetter han.

Karlsen har en variert og hektisk arbeidsdag. Han beskriver seg selv som alt mulig fra: Fra visegutt til sjef, med oppgaver som administrasjon, salg og snekring. 

Magne H. Karlsen trives godt ute på byggeplassen (Foto: Svein Hansen)

Sammen er vi sterkest

Også for de ansatte er det mange oppgaver i løpet av dagen. Bedriften har en rekke prosjekter på gang rundt om i Halden og omegn. Nå er de i gang med å ferdigstille et hus som er bygd om til vertikal bolig. Her er det bygd på, etterisolert og byttet vinduer.

Så er det en vinterhage som skal ferdiggjøres, tilbygg på hytter, tak som legges om med glasert takstein og kjøkken og garasjeporter som skal monteres. Etter sommeren legger de turen til Kornsjøbukta leirskole, hvor det skal bygges et tilbygg.

Tømrerfirma Magne H. Karlsen utfører alt innen tømrer og snekkerarbeid i Østfold. Både nybygg, tilbygg, garasjer, takomlegging, rehabilitering av hus og hytter, terrasser og vindu- og dørutskifting. De tar også på seg jobben med byggesøknader, tegning og prosjektering.

Her er ingen jobb for liten og ingen jobb for stor. Grunntanken er å bygge kvalitetshus, forankret i en tradisjon som videreføres fra far til sønn. I tillegg vektlegger bedriften god service, fagkunnskap, seriøsitet og solid håndverk under hele byggeprosessen.

Slik gir et godt rykte, og mange faste kunder. Jungeltelegrafen om vel utført arbeid fører til at nye kunder også tar kontakt.

– Vårt fortrinn er at vi er en lokal bedrift med et godt navn. Vi har hele tiden tett dialog med kunden, fra første henvendelsen, gjennom hele prosessen og til arbeidet er utført, forklarer Karlsen. Han understreker at det er de ansatte som er grunnsteinen i bedriften.

– Vi er å regne som en liten familie. Dette er lokale gutter som har jobbet her i mange år. Det sier jo litt om guttene at vi har null sykefravær. Firmaet eksisterer takket være de som jobber her, sier Karlsen takknemlig. 

Teamet fra Tømrerfirma Magne H. Karlsen: Jonas Karlsen, Magne H. Karlsen, Stian Hansen, Christian Jørgensen og Morten Dokke (fra venstre)

Med seg på laget har Tømrerfirma Magne H. Karlsen også en rekke gode, trygge og stabile samarbeidspartnere: Østby Trevare, F. Jørgensen, Elektrikertjenesten og Stangeskovene er bare noen den drevne tømreren samarbeider med.

Med så mange år i bransjen har Karlsen også noen gode historier på lager. Han minnes godt da han som ganske fersk i faget skulle sette opp en bue sammen med en kollega.

– Hvorfor vi var to på den jobben er noe jeg lurer på den dag i dag. Det er et oppdrag hvor det holder men en person, men vi var i tidlig tjue-årene og ganske nye, så det var kanskje derfor, sier han.

Oppdraget var hjemme hos en mor og sønn. Da de to tømrerne kom hadde kundene benket seg ned på sofaen med kaffe og kaker. Her skulle det observeres og studeres i minste detalj.

– Vi visste ikke helt hva vi skulle gjøre, men vi fikk da jobben gjort. Fullstendig klar over at vi var dagens underholdning, ler Karlsen.

Nå er han klar til å skape nye tradisjoner og historier sammen med Jonas. Familiebedriften skal drives videre av andre generasjon, når Karlsen en gang bestemmer seg for å sette spikeren i kista. Men det skjer ikke de nærmeste årene! 

Tømrerfirma Magne H. Karlsen

• Tømrerfirma Magne H. Karlsen er et byggfirma som ble etablert våren 2009. Daglig leder har 40 års erfaring i bransjen og våtromsertifikat.

• Firmaet har i dag tre svenner og en lærling.

• Vi i firma utfører alt innen tømrer og snekkerarbeid, blant annet oppføring av nybygg og tilbygg, rehabilitering av gamle hus og hytter, garasjer, takomlegging, bygging av terrasser, skifting av dører og vinduer osv. I tillegg tar vi også på oss byggesøknader, tegning og prosjektering av hus og hytter.

• Vi er også stolte av å ha et godt omdømme. 

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet