Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Vi bygger for barnas fremtid

Annonse fra AF Gruppen Norge

Det bygges en ny barneskole ved Risum, som skal bære det stolte navnet Kongeveien skole. Skolen har plass 600 elever og 80 ansatte og bygges i massivtre. Bak utførelsen av byggingen står AF Gruppen, en ledende entreprenør innen både offentlige og private bygg i Østfold.

– Jeg har vært i AF Gruppen siden 2000, og vært prosjektleder på mange byggeplasser, både mindre og større. Skoler har jeg bygd mange av, og Kongeveien skole er et spennende prosjekter, sier Geir Willy Johansen.

Byggingen av den nye skolen på Risum startet i juni 2017. Planen er at den skal stå ferdig i oktober i år. Skolebygget får bærekonstruksjon i massivtre, som er i tråd med Stortingets ønske om økt bruk av massivtre i offentlige prosjekter.

Prosjektleder Johansen forteller at nesten alle veggene kommer ferdig produsert fra en bedrift i Østerrike. Dermed kan byggemannskapet få alle veggene på plass med en gang.

- Byggherren hadde et ønske om at flest mulig vegger i klasserommene skal ha synlige vegger i massivtre, men noen vegger må vi gipse og male på vanlig måte på grunn av lyd- og brannforskriftene, sier Johansen. Alle gulvene får et betongpåstøp på grunn av lyden, legger han til.

Det er mange fordeler med massivtre, både for miljøet og klimaet på arbeidsplassen, eller i dette tilfellet, skoleplassen. Bruk av massivtre bidrar til redusert avfall, et pustende materiale og et bedret CO2-regnskap.

– Det er også en rask og lettere måte å bygge på, selv om det er mer prosjektering i forkant. Når elementene ankommer byggeplassen, er det bare å sette dem sammen. Det er nesten som lego, smiler Johansen. 

Prosjektleder Geir Willy Johansen er på inspeksjon på Kongeveien skole (Foto: Svein Hansen)

Bra for miljø og inneklima

AF Gruppen Norge har hatt flere store prosjekter hvor byggematerialet har bestått av massivtre. Selskapet står blant annet bak Norges største sykehjem i massivtre i Frogn kommune.

For prosjektet på Kongeveien skole er AF Gruppen totalentreprenør. Med seg på laget har de lokale entreprenører og selskaper som GK Rør (rørlegger), Bravida (elektro), Østfold Enøk & Ventilasjon, Malermester Lislerud, (fast inventar) og Lindhaugen har utenomhus.

– Det kommer til å bli et flott bygg med 21 klasserom, grupperom til hvert trinn, stor administrasjonsdel og gode fasiliteter, sier Johansen entusiastisk.

Skolen har plass til 600 elever og 80 ansatte, fordelt på 7 trinn med kapasitet til 3 parallelle klasser på hvert trinn. Her kan elever og ansatte boltre seg på 6600 kvadratmeter. I tillegg bygges lokaler for SFO. Den nye skolen på Risum skal erstatte de to eldre barneskolene Folkvang og Idd (tidligere Øberg). En del av prosjektet er også å tilrettelegge skolens uteområder med lekeutstyr og fritidsarealer.

Navnet på den nye skolen blir Kongeveien skole. 

Johansen er godt fornøyd med å lede prosjektet for skolebyggingen. Gjennom sine 18 år i AF Gruppen har han bygd seg opp en solid kompetanse, som kommer godt med. Han har hektiske dager på jobben, hvor han skal sørge for at prosjektene er i rute, oppfølging av økonomi og kvalitetssikring er bare noe av det som står på agendaen.

AF Gruppen er Norges tredje største entreprenør og hensikten med virksomheten er å skape verdier for kunder, eiere, medarbeidere og samfunnet for øvrig.

Nå gleder Johansen og AF Gruppen seg bare til oktober og åpning av den nye barneskolen på Risum! 

En titt inn bak kulissene på den nye skolen: 

Gangen fylles av spente førsteklassinger når høsten kommer
Skolekjøkkenet gjøres i stand for fremtidens kokker
Fasden til den nye skolen som skal hete Kongeveien skole

AF Gruppen Norge

• AF Gruppen er et ledende entreprenør- og industrikonsern.

• Hensikten med vår virksomhet er å skape verdier for kunder, eiere, medarbeidere og samfunnet for øvrig.

• Totalleverandør av tjenester innenfor eiendomsutvikling, byggtjenester, anleggstjenester, energioptimalisering, riving/gjenvinning og offshoretjenester

• Vi er stolte av de gode finansielle resultatene våre, men like viktig er de ikke-finansielle verdiene som vi skaper hver dag; Et sikkert arbeidsmiljø for våre medarbeidere og ansatte hos underentreprenører, nye tjenester som bidrar til å løse samfunnets miljøutfordringer og etisk forretningsdrift som skaper trygghet for våre kunder.

• Dette gir oss igjen muligheten til å skape ytterligere verdier for våre eiere.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet