Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

PAM Refrigeration AS – En nisjebedrift

Annonse fra Pam Refrigeration AS

Per-Arve Moen har bygd opp virksomheten basert på kuldeteknikk og prosessløsninger primært rettet mot prosess, lagring og håndtering av fisk. Hovedkontoret ligger i Tistedal utenfor Halden. PAM har også avdeling etablert i Walvis Bay, Namibia.

Pam Refrigeration AS

Adresse
Flatebyveien 8B, 1792 Tistedal

Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 16:00

Sammen med 3 kollegaer, startet Per Arve Moen PAM Refrigeration AS (PAM) i 1991. Alle hadde kompetanse og erfaring innenfor kuldeteknikk og prosessløsninger for fisk.

Norske interesser vurderte investering i et fiskeriprosjekt i Namibia. PAM bidro som rådgiver vedrørende kuldeteknisk utrustning for landanleggene samt båtene som det namibianske selskapet disponerte. Etter befaring og statusrapport var ferdigstilt, ble PAM spurt om å utføre de oppgraderinger som var skissert. PAM takket ja, og dette var starten på engasjementet i Afrika.

Det første oppdraget i Afrika var vellykket, og det ble etablert en egen avdeling i Walvis Bay. De er per i dag 20 ansatte. Moen så et stort og kommende marked i Vest-Afrika, og har etterhvert hatt engasjementer i Sør-Afrika, Angola, Mauritania så vel som Marokko og Senegal.

PAM har medarbeidere med lang erfaring og bred kompetanse, noe som er vanskelig å erstatte i dag. Ledelsen jobber aktivt og praktisk med problemløsning, ofte skreddersydd for det aktuellet prosjektet.

- Det er en kjensgjerning at firmaet er mer forbundet med faget enn “god butikk”. Dette tror jeg er en av grunnene til at PAM er blitt en stabil og sikker arbeidsplass, sier Moen.

Per-Arve Moen har 50 års erfaring fra maritim og industriell kuldeteknikk. (Foto: Svein Hansen)

Fra Nordvestlandet til Afrika

Moen har vært i bransjen i over 50 år og har over 100 reisedøgn i året. Han har passert 70 år og har ingen planer om å tre inn i pensjonisttilværelsen.

– Nei, men jeg har trappet ned litt. Nå kommer jeg på kontoret klokken halv ni, ikke klokken åtte, smiler han. Så går jeg hjem klokken syv, legger han til.

For Moen spiller det ingen rolle om avdelingene ligger i Afrika, Halden eller på Vestlandet, PAM opererer der det er behov for tjenestene. Moen vektlegger at det viktigste er å behandle kundene med respekt og levere samme kvalitet overalt. Han mener det er nøkkelen til suksess for å lykkes, overalt.

PAM Refrigeration har en rekke store kunder innen prosessindustri. Deres største marked ligger på Nordvestlandet. Med en stor fiskeflåte og mange landmottak betyr det en rekke oppdrag for bedrifter innen prosess- og kuldebransjen. Selskapet leverer skreddersydde nyanlegg for industri såvel som maritimt og står for vedlikehold. Rundt 60 prosent av virksomheten er relatert til fiskeindustrien og det maritime miljøet i denne regionen. 

Teemu Metso starter arbeidsdagen med sveising (Foto: Svein Hansen)

PAM består i dag av circa 14 ansatte. Det er blant annet 5-6 kulde/elektroingeniører og fem servicemedarbeidere. Bedriften utvidet med nye produksjonslokaler i 2008 og 2012. I søsterbedriften PAM Welding er det fem ansatte, som jobber under samme tak.

– Vi er fornøyd der vi er, som en liten, men sterk aktør innen vår nisje. PAM omsatte for 45 millioner i fjor i Norge, og cirka 30 millioner i Afrika, forteller Moen. 

Pekka Hartikainen er en av 12 ansatte hos PAM Refrigeration AS (Foto: Svein Hansen)
Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet