Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Den lokale jernvareforretningen er stødig som fjell

Annonse fra Billington Jernvareforretning

Siden 1923 har haldenserne kunne stole på Billington. Forretningen har klart seg gjennom perioder med krig og fred. Den har sett konkurrenter komme og forsvinne. Den er den eldste av sitt slag i Østfold, hvor kundene møtes med service, smil og kunnskap om produktene. I år feirer Billington Jernvareforretning 95 år.

Adresse
Storgata 6, 1767 Halden

Åpningstider
Mandag – fredag: 08:00 – 17:00
Lørdag: 09:00 – 14:00

– Jeg har vært her i en menneskealder, snart 50 år. Bestefar kjøpte forretningen i 1961, så jeg er omtrent oppvokst i bransjen. Den har gått i arv i generasjoner, og neste ledd er sønnen min Michael, sier Jan Egil Hanssen.

Forretningen, som ble etabler i 1923 holder i dag til i en av Fredrikshalds mest ærverdige bygninger: den gamle latinskolen. I 1961 selger brødrene Billington sin forretning til familiene Hanssen og Stenbråten. Nå drives og eies den av Jan Egil Hanssen og Tore Kristen Stenbråten. I forretningen jobber det i dag 12 ansatte, inkludert fjerde generasjon Hanssen og Stenbråten.

I perioden 1977 og fram til 1988 ble Billington Jernvareforretning utvidet i etapper, og strekker seg i dag over 800 kvadratmeter. Her er ingen vare for liten. Det selges alt av verktøy og maskiner til privat og profesjonelt bruk. Kjøkkenutstyr og interiør til hjemmet. Også hjemmelaget kaffe og te i løs vekt. Det er ganske så unikt. Her kan du velge mellom ti ulike kaffesorter og 40 teslag. Kaffen kvernes i forretningen og leveres så fersk som den kan bli. De har til og med sin egen kaffespesialitet: Billingtons Blanding.

– Det er en populær vare, særlig til jul. Så smaker det jo godt med nytraktet, fersk kaffe da, smiler Hanssen. 

Jan Egil Hanssen selger fortsatt skruer, muttere og spikre i løsvekt (Foto: Svein Hansen)

Den unike forretninger

Kaffe og te er ikke den eneste som gjør forretningen unik. Billington har nemlig fokus på de små detaljer. Har du en skrue løs er det bare å ta turen innom, så fikser de problemet. Forretningen opprettholder tradisjonen med å selge skruer, muttere og spikre i løsvekt.

– Det er det lille og ubetydelige som kan være så avgjørende for et godt resultat, sier Hanssen.

Billington har ett av Østfolds største skruelagre. Utvalget er bredt og variert, og de har også skruer i tommer, som passer utmerket for amcar-entusiaster på jakt etter deler til sine biler. Hanssen er ganske så sikker på at forretningens brede sortiment oppfyller alles ønsker og behov.

Finner du ikke ønsket vare i forretningen, har de det nok på lageret. Byens gamle postkontorbygning er i dag lager for Billington. Bygningen har en heller mørk historie: Her hadde Gestapo sitt hovedkvarter under krigen, og kjelleren ble blant annet benyttet til avhør og tortur. Her er det med andre ord historie i alle vegger, tak og kjellere. 

I tilknytning til Billington Jernvareforretning er det ingen mørk historie å trekke frem. Snarere det motsatte. Forretningen har vært til stor glede og hjelp for Halden og byens innbyggere i 95 år. Kundene føler seg vel ivaretatt og navnet er synonymt med kvalitet, stor fagkunnskap og service.

Billington har også eget gass- og propanlager og jern- og stållager.

– Vi er én av de få som selger stål i metervis. Det trekker kunder fra hele Østfold, forteller den drevne butikkeieren.  

Mangler du noe? Gå til Billington!

Haldenserne

Inger Johansen i kjøkkenavdelingen, hvor du kan kjøpe kaffe og te i løsvekt (Foto: Svein Hansen)

Forretningen er også medlem av kjedene Jernia, Proffpartner og Watski.

– Jernia er rettet mot den vanlige forbruker og leverer produkter som gassgriller, gressklippere og høytrykkspylere. Disse går det forresten mye av i disse dager, smiler Hanssen. Proffpartner er rettet mot industri og Watski for de som trenger båtutstyr, fortsetter han.

Nå ser forretningen frem til å feire seg selv den 18.oktober. Da har den unike jernvareforretningen eksistert i 95 år. Det er ikke mange forretninger som oppnår en slik alder.

Billington Jernvareforretning har det du trenger. Så enkelt er det! 

Billingtons historie

Billingtons Jernvareforretning AS ble etablert 18. oktober 1923 av skipskaptein Ole Gustav Hjalmar Olsen og Helge og Harald Billington. Forretningen holder i dag til i en av Fredrikshalds mest ærverdige bygninger; den gamle latinskolen. Bygningen, som var tegnet av den meget anerkjente arkitekten C.H. Grosch (1801–1865), ble påbegynt så tidlig som i april 1828 og sto ferdig i 1830. Billington kjøpte bygningen i 1973.

I Latinskolens første etasje hadde rektor en anstendig familieleilighet, mens annen etasje inneholdt tre store skoleværelser, festsal og bibliotek.

Latinskolen hadde lange tradisjoner i Fredrikshald, også før man flyttet inn i sin nye bygning. Allerede i 1666 ble Latinskolen grunnlagt. Skolen lå da ved kirken, men den ble offer for bybrannen i 1703. Fire år senere ble den gjenreist, for så å brenne ned igjen i 1716. Ny latinskole ble innviet i 1741, og altså i 1830 i den gården som i dag huser Billingtons Jernvareforretning.

1. april 1961 selger Brødr. Billington sin forretning til familiene Hanssen og Stenbråten. Disse legger da ned sin forretning i Torggaten 10.

Billingtons Jernvareforretning ble fra 1977 og fram til 1988 utvidet i etapper. I dag har forretningen en salgsflate på 800 kvadratmeter.

Billingtons Jernvareforretning ble i 1988 kåret til Årets Jernvareforretning i Norge. Kåringen ble foretatt av Norges Jernvarehandleres Forbund. Samme år fikk forretningen prisen Årets Handelsbedrift i Halden. Både i 1989 og i 1994 fikk forretningen utmerkelsen Årets Julebutikk i Halden.

Billingtons Jernvareforretning har sitt stål- og gasslager under bybrua, som ble innviet i 1965. Den gamle bybrua ble revet, og dermed forsvant aksen som knyttet Nordsiden og Sydsiden sammen. Storgata på Sydsiden ble døpt om til Torggata. Det førte også til at Billingtons Jernvareforretning i årene 1965 til 2000 fikk Torggata som adresse. Det gamle navnet Storgata kom tilbake da gangbrua ble åpnet ved midnatt 1999/2000.

Billingtons Jernvareforretning har også lager i Haldens gamle postkontor i Borgergata. Dette var i bruk helt til nytt postkontor åpnet i K-kassens gård på Torvet. Billingtons lager i det gamle postkontoret befinner seg i en bygning som også huser en mørk historie. Under krigen hadde Gestapo sitt hovedkvarter i dette huset, og kjelleren ble blant annet benyttet til avhør og tortur.

Billingtons Jernvareforretning er medlem i kjedene Jernia, Proffpartner og Watski.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet