Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Spesialister på framføring av fiberkabel

Annonse fra Nitral CDS AS

I 2001 pakket Arnstein Johansen kofferten og forlot Alta til fordel for Halden. Syv år senere startet han Nitral CDS AS, en spesialist på framføring av fiberkabel, blåsing av mikrorør i kabelrør og blåsing av ekstra kabler i okkuperte rør.

Nitral CDS AS

Adresse
Isebakkeveien 43, 1788 Berg i Østfold

– Jeg ble ansatt i min egen bedrift for ti år siden. Fabrikken i Alta produserte rør som brukes til framføring av fibernett. Hovedvekten av markedet vårt var i den sørlige delen av Norge samt Sverige. Halden var en god plass å lokalisere seg til, sier Arnstein Johansen, daglig leder i Nitral.

Han startet Nitral CDS AS for å forske på muligheter til å øke og effektivisere blåsing av mikrorør i kabelrør. Bedriften arbeider primært i telekombransjen med alle typer tjenester bortsett fra luftkabelanlegg. De er spesialister på framføring av fiberkabel, og brukes mye i forbindelse med blåsing av mikrorør i kabelrør og blåsing av ekstra kabler i okkuperte rør.

– Vi startet med blåsekabel. Etter hvert fikk vi forespørsel om å grave ned rørene. Slik utviklet vi det vi holder på med nå: Utbygging av passive fibernett. Vi graver ut kabelgrøfter, legger rør og blåser kabelen gjennom rørene, forteller Johansen.

Han forteller videre at de har investert mye i en teknologi når det gjelder graving. Teknologien Johansen referer til kalles diamanttrenching. Navnet kommer av diamantbladet som brukes til skjæring. Med denne metoden sages det et snitt i asfalten, hvor det legges mikrorør (14 mm i diameter). Da unngår man å grave opp hele gaten når kablene skal legges. Bladet er en meter i diameter og skjærer jevnt og raskt i asfalten.

– Dette er en raskere metode enn den tradisjonelle gravemåten som brukes i dag. I tillegg er det mindre støy og støv for beboerne samt at det ikke hindrer fremkommeligheten i boligstrøket i like stor grad, forklarer Johansen. 

Alexander Arnersen skjærer spor i asfalten for å legge ned fiberkabel (Foto: Svein Hansen)

På jakt etter nye medarbeidere

I dag er det 11 ansatte i Nitral CDS, som er travelt opptatt med ulike prosjekter rundt om i distriktet.

Adrian Overvik jobber som prosjektleder. Han forteller gjerne om noen av prosjektene som Nitral er engasjert i nå.

– Vi har lagt 30 km med fiberkabel i Moss. Så holder vi på med et utbyggingsprosjekt for Canal Digital i Askim. Her har vi gravd opp og lagt ned rør på tradisjonelt vis. Det er blitt 2-3 km med graving i boligområder, og hvert hus har fått eget fiberrør. Vi har stått for hele prosjektet, fra graving, nedleggelse, blåsing og asfaltering. På sistnevnte brukte vi lokale samarbeidspartnere, sier Overvik.

Johansen legger til at de samarbeider med lokale entreprenører, men med de nye metodene som Nitral CDS utvikler vil det bli mindre og mindre behov for dette.

– Vi vil stå på egne bein og håndtere oppdragene selv, sier han.

Prosjektleder Andreas Dalene har vært med i bedriften i mange år, fra små til store prosjekter.

– Med den utviklingen vi har hatt det siste året har det blitt flere store prosjekter. Disse krever kontinuerlig behov for oppfølgning siden de har med utbygging i boligområder å gjøre. Både oppdragsgiver, kunder og sikkerhet skal ivaretas, sier han.

Dalene trives utmerket i jobben og den varierte arbeidsdagen.

– Det er jo ikke alle som kan si at de har bygd ut sitt eget fibernettverk, men det kan jeg, ler han.

Den store oppdragsmengden har ført til at Nitral CDS nå søker etter dyktige gravemaskinførere. Så ønsker du å bli en del av en sterkt voksende bedrift med mange spennende prosjekter og utvikling, er det bare å ta kontakt.

Johansen forteller at Nitral CDS følger strenge krav og de ansatte har gjennomført en grundig opplæring og sikkerhetsprosedyrer. Alle i systemet må oppfylle kravene i henhold til lovpålagte regler. De må også kunne kommunisere med beboerne, som noen ganger kan bli litt frustrerte over støy, støv og begrenset fremkommelighet når de ansatte fra Nitral CDS er på jobb.

– Alle våre ansatte har kompetanse og sertifikater til det de driver med. Når vi er ute på oppdrag så innebærer det at vi må sikre veier også, slik at det er trygt for barn og resten av beboerne, sier han. 

Følg i sporene til Alexander Arnersen (Foto: Svein Hansen)

Opp gjennom årene har Nitral CDS vært på rundt 1500 oppdrag hvor de har måtte fikse kabelfeil, enten det er coaxkabler eller telefonkabler som er slått ut på grunn av graving, skader på vinterstid eller torden. Årsaken til at beboerne mister nett og telefon er overføringen skjer via gamle kobberrør i bakken. Med fiberkabel vil dette problemet minske.

Bransjen er overbevist om at til slutt vil all telekommunikasjon skje der fiberoverføring er det sentrale.

– Det vil ta noen år, og tar aldri helt slutt siden det stadig utvikles ny teknologi og industrien vokser. Alle har jo behov for telekommunikasjon. Men våre metoder gjør det enklere, raskere og gir beboerne større fordeler, sier Johansen.

Nitral CDS har lang erfaring i utbygging av passivt optisk fibernett. De tilbyr også produkter og løsninger til andre entreprenører i bransjen. Målet er å stå på egne bein, og utvikle nye og bedre metoder for framføringen av fiberkabel slik at hverdagen til kundene blir enklere og mer stabil.

Dette er med andre ord en bedrift som er helt på nett! 

Nitral CDS AS

• Nitral CDS AS arbeider primært i telekom-bransjen med alle typer tjenester bortsett fra luftkabelanlegg. Vårt hovedmarkedsområde er østlandet, men tar oppdrag i hele landet.

Vi har blant annet blåst fiberkabel på Svalbard.

• Vi samarbeider med underentreprenører på graving, leverer rørsystemer, kummer, fiberkabel og tilbehør.

• Bedriften er spesialist på framføring av fiberkabel og brukes mye i forbindelse med blåsing av mikrorør i kabelrør, i tillegg til blåsing av ekstra kabler i okkuperte rør.

• Et spesialprodukt er PreCab, mikrokabel ferdig installert i mikrorør, for direktelegging ved utbygging av FTTH anlegg. PreCab er frostsikker ned til -100C. Brukt på riktig måte vil systemet medføre store kostnadskutt for netteier.

• Den andre delen av virksomheten er salg av materiell og utstyr for utbyggere og entreprenører. Her bruker vi vår egen erfaring med hva som fungerer i felt.

• Vi leverer blåsemaskiner og utstyr i tillegg til mikrorør, kabelrør, deler og spesialløsninger, samt fiberkabel.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet