Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Det går alltid et tog…

Annonse fra NVBS Rail Norway AS

Kompetansen og erfaringen til NVBS Rail Norway AS strekker seg omtrent like langt som jernbanesporene i Norge. I førersetet sitter 65 år gamle Svend Egil Torp, som har bygget og prosjektert jernbaner i mange, mange år. Togreisen startet i Halden for 37 år siden. Nå er Torp tilbake på den lokale stasjonen.

Adresse
Fjordstien 8B, 1765 HALDEN

– Jeg har 46 års fartstid i Jernbaneverket, hvor av 15 av disse årene var under navnet Baneservice. Jeg jobbet som prosjektingeniør for norske selskaper som Grimsrød AS, Banedrift, det nederlandske Strukton Rail og det sveitsiske Implenia, sier Svend Egil Torp.

Nå leder han NVBS Rail Norway AS, som er den norske søsterbedriften til NVBS AB-gruppen, et svensk selskap som tilbyr tjenester innen jernbanestruktur i Norden. For øvrig en av de raskeste voksende aktørene i markedet.

– Jeg jobbet som prosjektleder og anleggsleder for Grimsrud AS i Oslo med en rekke jernbanejobber. Vi hadde akkurat bygd om fem stasjoner på Østre linje hvor vi hadde leid inn NVBS Stockholm, og vi var godt fornøyd med dem. Så jeg brukte dem på flere oppdrag. Da de ønsket å utvide på det norske markedet, tilbød de meg å bli en del av selskapet. Etter først å ha takket nei, ombestemte jeg meg og eier i dag 15 prosent samt er daglig leder, smiler den erfarne prosjektlederen.

Torps togreise startet i 1972 på Halden stasjon. Her gikk gradene; Aspirant, banereparatørr med fagbrev og sveising i alle former og formater. Han steg i gradene til baneformann, som medførte en del reising rundt om i landet. Deretter tok Torp både ingeniørutdannelse og mastergrad i prosjektledelse mens han fortsatt jobbet med tog og spor. I 2017 startet NVBS Rail Norway As opp, og Topr tok toget tilbake til Halden. I dag trives han godt på kontoret. Som naturligvis ligger ved Halden stasjon. 

Svend Egil Torp hvor han trives best: Ved jernbanesporet! (Foto: Svein Hansen)

Aldri sporet av

Han forteller at selskapet er meget kompetent på å bygge og vedlikeholde jernbanespor, sporveksler og kjøreanlegg. Det hentes inn kollegaer fra Sverige og fra andre jernbanefirmaer i Norge ved behov.

NVBS i Sverige består av NVBS Infra AB, NVBS Prosjekt AB og NVBS Electric AS. De leverer tjenester i hele Norden. Torp er godt fornøyd med at han har tilgang på all kompetanse fra selskapene i Sverige.

Den muntre prosjektlederen ser på seg selv som en skikkelig rallar. Det er jo nesten ikke et sted i Norge han ikke har vært. Ironisk nok er det ikke toget han tar når han skal fra sted til sted.

– Nei, det blir mest bil, for jeg farter jo mye mellom ulike steder, ler han.

Akkurat nå sitter han mest på kontoret, hvor han leverer konsultasjonstjenester og utarbeider kalkyler og prosjekttegninger.

I en alder av 65 år er Torp heller ikke redd for å ta i et tak ute i felten når behovet melder seg.

– Jeg trives godt ute, spesielt om sommeren. Så når behovet for folk melder seg stiller jeg gjerne opp. Det er veldig hyggelig å jobbe sammen med kompetente kollegaer fra Sverige, og så treffer jeg mange koselige mennesker underveis, sier han. 

Tilbake på stasjonen i Halden, som per i dag ikke er endestasjonen for Svend Egil Torp (Foto: Svein Hansen)

NVBS Rail Norway AS fikk sitt første oppdrag på Dovrebanen. Jobben bestod i å bytte sviller for Jernbaneverket. De har alle nødvendige godkjenninger for å kunne ta alle oppdrag knyttet til jernbaneinfrastruktur og godkjente sikkerhetsvakter.

Dobbeltsporet i Halden kommer også på banen.

– Jeg har egentlig mistet troen på det sporet. Svinesundløsningen er den beste, og det bør ikke være noe problem å bygge en jernbane med den teknologien vi har i dag, sier Torp bestemt.

Torp har ingen planer å trekke seg tilbake og gå inn i pensjonisttilværelsen. Han slår fast at han liker å jobbe, konkurrere om oppdrag, regne på tilbud og gjennomføre jobben som går til NVBS Rail Norway AS.

– Så liker jeg å sørge for at folk har arbeid. Jeg er altfor rastløs til å sitte hjemme og ikke ha noe å gjøre. Nå bidrar jeg med noe verdifullt og treffer en rekke hyggelige mennesker. Jeg har fortsatt mye å lære bort, slår han fast.

Torp-toget har ikke ankommet endestasjonen riktig enda! 

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet