Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Perfekt temperatur i huset

Annonse fra Klima & Energi AS

Norge er en oljenasjon, men innen 2020 må alle oljefyringsanlegg byttes ut. Varmepumper blir mer og mer populært. Det lover godt for Klima & Energi, som fokuserer på energibesparende løsninger for norske hjem.

Adresse
Vevelstadveien 109, 1404 Siggerud

Klima & Energi AS er et forholdsvis nytt selskapet i bransjen, men de mangler ikke erfaring av den grunn. Nikolai Hansen har mer enn ti års kompetanse innen varmepumpebransjen, og er godt fornøyd med selskapets første seks måneder.

– Det har gått over stokk og stein, og oppdragene strømmer inn. Oppdragene består av både utbytting og montering av varmepumper, både luft-til-luft- og luft-til-vann- pumper, smiler han.

Varmepumper kategoriseres etter hva slags medium de tar varme fra, og hvilket de avgir varme til. Luft-til-luft- varmepumper henter varme fra ute- eller ventilasjonslufta og avgir den direkte til innelufta i en bygning. En luft-til-vann- varmepumpe konsentrerer varmeenergien i uteluften så mye at den kan varme opp vannet du bruker i huset.

Hansen forteller at årsaken til at flere og flere kunder velger Klima & Energi er at selskapet leverer kvalitetsarbeid og at kundene føler seg godt ivaretatt.

– Vi har god service, er presise og fullfører jobben samt at vi følger gjerne opp kunden i etterkant, sier han.

Sammen med de tre andre ansatte farter han rundt mellom private boliger, næringsbygg og industribygg. Klima & Energi dekker hele Østlandet og har en hektisk og variert hverdag. Én dag installerer de varmepumper i kontorbygg, den neste varme- og kjøleanlegg i produksjonshaller og kjølesystem i datarom den tredje. 

David Olsen er i full gang med arbeidsdagen

Farvel til oljen

– Nå skal jo alle oljefyringsanlegg ut innen 2020, så vi regner med at det blir enda mer hektisk i tiden fremover ettersom disse byttes ut. Et meget godt alternativ er jo nettopp varmepumper, som er meget energibesparende, sier Hansen.

Nesten 80 prosent av energien som brukes i private boliger går til romoppvarming og varmt tappevann. Prisene på olje- og parafin er meget høye, og installering av varmepumpe vil redusere energikostnadene betydelig. Kostnadene ved å installere en varmepumpe vil altså være tjent inn i løpet av få år.

– Vi leverer en komplett pakke, som inkluderer både rørlegger, elektriker, montør og graver. På den måten trenger du kun å forholde deg til én leverandør, som gjør jobben lettere for deg. Vi bruker kun kjente og kvalitetssikrede merkevarer på varmepumpene, som Toshiba, Mitsubishi og Panasonic, forteller Hansen. Han legger til at flere og flere velger varmepumper til hjemmene sine. De varmer godt på en kald vinterdag, og kjøler ned når sommervarmen er på sitt beste.

Varmepumper kommer ikke lenger i kun hvitt. Nå er det en rekke farger å velge mellom: Rød, svart, koksgrå, perlemor, matt og glans. Det er ikke noe problem å finne en modell og farge som passer til både din egen stil og hjemmet.

– Jeg har montert både røde og svarte varmepumper, og det ble faktisk veldig stilig, smiler Hansen. 

Den erfarne montøren har også noen tips på lager når det kommer til varmepumper. Han anbefaler på det sterkeste å velge kjente og godkjente merker og at pumpen installeres av et firma og montør som er sertifiserte (F- gass godkjent for firma og F-gass sertifisering for montør).

– Uten dette er det ingen garanti på varmepumpen, og det kan jo bli kostbart om det skulle oppstå problemer, understreker han. Hansen legger til at om du skal kjøpe varmepumpen selv, for deretter å få en faglig godkjent montør til å installere den, må pumpen komme fra en godkjent forhandler. Selskapet har fått henvendelser på montering av varmepumper som ikke er av lavere kvalitet og kjøpt via nettet, og da påtar de seg ikke oppdraget med installering.

– Vi tar ikke ansvar for slike produkter og montering av disse. Varmepumpen må være fra en godkjent leverandør, eller blir den ikke montert, slår han fast.

Til tross for at Norge er en oljenasjon så skal altså alle oljefyringsanlegg ut innen 2020. Det lover godt for nyetablerte Klima & Energi, som gjerne tar på seg jobben med å holde huset ditt varmt og kjølig! 

10 gode råd for varmepumpe

1. Varmepumpen bør være tilpasset nordisk klima.

2. Kjøp både pumpe og montering av samme aktør.

3. Varmen bør kunne spres videre til andre rom relativt fritt. Få en befaring før du bestemmer plasseringen av varmepumpen, da får du mange nyttige tips og råd.

4. Varmepumpen bør skjermes mot vær og vind. Tak og sidevegger er å foretrekke.

5. En fast installasjon som varmepumpe bør være fast tilkoblet og må ha jordfeilbryter.

6. Be montøren gi deg grunnleggende opplæring og les bruksanvisningen.

7. Varmepumpen bør være innstilt på en jevn temperatur døgnet rundt. Besparelsen vil være minimal ved å senke temperaturen, spesielt i eldre hus.

8. Skal du være borte over lengre tid, for eksempel på ferie, er det smart å senke innetemperaturen. Dette bidrar til å senke energikostnadene.

9. Service bør utføres hvert andre eller tredje år. Montøren sjekker da om anlegget fortsatt gir deg optimal besparelse og for slitasje på komponentene. For at anlegget skal virke optimalt må ute- og innedelen rengjøres.

10. Service og riktig vedlikehold sikrer deg god, stabil og økonomisk drift i mange år. 

Klima & Energi AS

• Klima & Energi ble etablert i 2018 og påtar seg oppdrag innen utbytting og montering av varmepumper.

• Selskapet påtar seg oppdrag over hele Østlandet, for både private og bedrifter.

• Selskapet har i dag 3 ansatte og 1 daglig leder.

• Klima & Energi holder til på Vinterbro. 

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet