Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Et liv i farger

Annonse fra Torvet Farvehandel AS

Det er tidlig mandag morgen og kundene har allerede funnet veien til Torvet Farvehandel. Ewa Kollegård ønsker kundene velkommen inn med et smil. Et ektepar trenger hjelp og råd til tapet og fargevalg på kjøkkenet. De har kommet til rett butikk – Kollegård er nemlig spesialist på dette.

Adresse
Storgata 1, 1767 Halden

Åpningstider
Mandag – fredag: 07:00 – 17:00
Lørdag: 09:00 – 14:00

– Jeg har lang erfaring fra bransjen, Nordsjø, Montér og nå sist Byggmakker i Askim. Tidligere drev jeg House of Design på Torget i Halden, så jeg kjenner både maling, fargevalg og interiør, sier Kollegård. Hun er utdannet interiørdesigner, og nå er hun tilbake på Torget, men i Torvet Farvehandel.

– Da den forrige eieren bestemte seg for å flytte, fikk jeg muligheten til å starte fargehandel her i Halden, så da slapp jeg kjøre 15 mil per dag! Det kunne ikke vært bedre for meg, smiler hun.

Butikken ligger i hjertet av Halden. Historien er også godt malt fast i veggene i bygningen. Her har det vært fargehandel i 80 år. Kollegård er fornøyd med å kunne drive tradisjonen videre. Lokalene er godt innarbeidet. Samtidig er det parkeringsplasser rett utenfor døren. Kollegård hjelper gjerne til med å bære ut malingsspann for de som trenger det.

Den entusiastiske malingseksperten tok ikke bare med seg erfaring og kunnskap om butikkdrift da hun startet opp i Halden for et år siden. Hun tok også med seg konseptet Jotun og Beckers.

- Beckers er svensk proffmaling som er store verden rundt. Den har meget gode egenskaper, samt at det meste er svanemerket. Dessuten er dette en maling som ikke selges andre steder i nærheten. Vi har kunder som kjører fem timer fra Sverige for å handle hos oss, forteller hun. Med Beckers har du 15 års skriftlig garanti på fargebestanden. Maler du et hus rødt, skal det holde rødfargen i 15 år, legger Kollegård til.

Velkommen til Torvet Farvehandel! Ewa Kollegård og Aina N. Mjølnerød (fra venstre) ønsker deg velkommen inn (Foto: Svein Hansen)

Butikken som passer bilentusiastene

Som medlem av Kulør-kjeden har Torvet Farvehandel alt du trenger av utstyr, gulv, tapet, og maling til oppussing av bolig, bil og båt! Det de ikke, har skaffer de. 

- Tett samarbeid med leverandører sørger for at vi løser de fleste utfordringer. Vi ønsker å gi en god service. Dette gir også en god trygghet til kundene, sier Kollegård. 

Halden er en by som er kjent for et yrende bilmiljø. Da falt det naturlig for Kollegård å selvfølgelig ta inn produkter i denne kategorien. Som eneste forhandler i byen har Torvet Farvehandel alt du trenger for oppussing av bil. Kom med fargekoden så ordner vi lakken fra JL Trading.

- Vi ser frem til den 15 september da Østfold Motorshow skal ha utstilling på torvet. I fjor stilte vi med kaffe og vafler, samt tilbud på JL Trading bilprodukter. I år skal de ha stand med oss, så dette blir bra, forteller Kollegård. Ellers er vi veldig positive til alt som skjer på torget og sydsiden legger hun til. 

Aina N. Mjølnerød blander noen liter med maling hver dag (Foto: Svein Hansen)

Kundeservice

En jevn strøm av kunder går inn og ut av butikken hver dag. Det blas i prøvebøker og fargekartene blir nøye studert. Blandemaskinen går for fullt, det bæres ut maling, tapet og pensler. Kollegård har fokuset rettet mot hver eneste kunde. Hun ønsker alltid å strekke seg litt ekstra for at kunden skal bli fornøyd.

Filosofien med fokus på kunden og at kundens behov kommer først, har ført til en rekke stamkunder. Når et nytt prosjekt skal iverksettes, er det Torvet Farvehandel de kommer tilbake til. Kollegård har også sett trender komme og gå. Hun forteller at det går mye tapet for tiden. Nå vil vi ha tapet med mønster og farge. Det går det mye i mørke farger. 

Hva gjelder ute?

– Da går det Beckers i bøtter og spann. Kundene vet at dette er kvalitetsmaling. Ute holder vi nordmenn oss fortsatt til grått og hvit. Svenskene derimot velger farger, som grønt, rødt og gult. Vi selger i store mengder til svenskene og det er gøy å se forskjellen i fargevalg, ler Kollegård.

Ønsker du litt mer farge på boligen – inne eller ute – så har Kollegård en fargerik oversikt fra Beckers på veggen. Her er det 365 farger å velge mellom, så du finner garantert den, eller de, som passer din bolig.

Også tepper er blitt moderne igjen. Flere og flere ønsker vegg-til-vegg, og Torvet Farvehandel samarbeider med flere leverandører. Det er også mulig å få teppet kantet. På den måten kan du ha teppe under senga, med ønsket lengde som stikker ut på hver side. 

Vi nordmenn velger grått og hvitt på husene. Svenskene går for rødt, gult og grønt

Ewa Kollegård

Maling har fascinert og påvirket mennesker gjennom alle tider. Kollegård er godt fornøyd med at hun kan hjelpe kundene med gode råd og tips. Det er ingen tvil om at hun brenner for jobben og at hun er stolt av tilstedeværelsen i Halden.

Når det skytes fra Festningen klokken 12:00 den 20.juli 2018, er det til ære for et års dagen til Torvet Farvehandel. Kollegård har startet en fargeglad historie, som hun ser frem til å male videre! 

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet