Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

– Velkommen til fest!

I løpet av fem år, siden åpningen av den nye Nordby Supermarket har butikken hatt 13 millioner besøkende og omsatt for fem milliarder svenske kroner. – Det er det verdt å feire, sier en jublende butikksjef Heidi Fouganthin.

Hun kan se tilbake på en eventyrlig reise siden butikken åpnet i nye lokaler på 6.500 kvadratmeters salgsflate i november 2012.

Etter å ha luktet på den magiske grensen på en milliard kroner i omsetning i flere år, så sprengte butikken milliardgrensen i fjor, med god margin. Nordby Supermarket er Nordens største matbutikk målt i omsetning. Det ser ut til at nye rekorder er innen rekkevidde også i 2017.

– Jeg hadde ikke drømt om slike tall da vi åpnet for fem år siden. Men vi har hele tiden utviklet oss etter hva kundene har etterspurt. Fornøyde kunder kommer tilbake igjen, og de snakker positivt om oss, slik at kundemassen har økt jevnlig, sier hun.

Nå inviterer hun deg til jubileumsfest fra 13.-26. november, med ekstra gode tilbud på allerede prisgunstige varer. 

Vi har hele tiden utviklet oss etter hva kundene har etterspurt.

Heidi Fouganthin, butikksjef

Heidi er med rette stolt av butikken sin - som stadig slår nye rekorder.

Kvalitet til gode priser

Heidi har jobbet i grensehandelen på Svinesund siden 1975, og har fulgt både veksten i området og norske handlevaner på nært hold.

– Tidligere var det små butikker med begrenset sortiment, og kundene ønsket seg billige varer. Med tiden har dette endret seg gradvis. Nå handler det om one-stop-shopping, og at kundene vil ha alt på ett sted til gode priser. Vi har tatt dem på ordet, med et bredt utvalg av kvalitetsprodukter og med sterkt fokus på barnefamilier.

Med visshet om at sluttsummen er mye lavere enn i Norge, er det stadig flere som tar den ukentlige storhandelen hos Nordby Supermarket.

Men et stort utvalg og gunstige priser er ikke nok, presiserer hun.

– I tillegg handler det om å gi kundene en god handleopplevelse. Det får Nordby Supermarket gjennom å gjøre butikken innbydende og yte god kundeservice. Også eget parkeringshus over butikken, bidrar til å gjøre handleturen både effektiv, lønnsom og bekvem. 

Nå handler det om one-stop-shopping.

Heidi Fouganthin, butikksjef Nordby Supermarket

Takker de ansatte

Butikksjefen trekker fram de 160 ansatte som en vesentlig årsak til suksessen. De jobber bevisst for yte service, er tilgjengelig og bistår gjerne kundene med praktisk hjelp. I tillegg står de på både tidlig og sent, forteller hun.

– At mange av dem har jobbet med grensehandel over lang tid, bidrar til at de har dette i ryggmargen. Men samtidig kan vi ikke være fornøyd med det vi har gjort. Vi må hele tiden være ”på” og tenke framover for å holde posisjonen. 

Vi må hele tiden være ”på” og tenke framover for å holde posisjonen.

Heidi Fouganthin, butikksjef Nordby Supermarket

Hvordan ser det ut om fem nye år?

– Det er vanskelig å si. Men om noen hadde spurt meg om framtiden da jeg jobbet på det gamle Svinesundsområdet, hadde jeg ikke drømt om at det skulle vokse så mye. Det er ingen grunn til å tro at den veksten stopper, resonnerer hun.

Nå gleder butikksjefen seg stort til å pynte butikken til fest, og lover priser det er lett å la seg beruse av! 

7 PÅ SHOPPING: Hvorfor handler du på Nordby Supermarket?

Marianne og Carina Vik, Sandefjord:

– Vi er her fast en gang i måneden for å foreta storhandel. I tillegg til rimelig mat, får vi oss en koselig båttur på kjøpet. Vi er prisbevisste, og planlegger alltid hva vi skal handle. Men det blir gjerne noe ekstra når vi først er her. Utvalget er ekstremt stort, og butikken alltid ren og innbydende.

Pernilla Larsen og Marlene Lie, Fredrikstad:

– To ganger hver måned tar vi den korte kjøreturen fra Fredrikstad. Vi skriver liste og er bevisste på hva vi handler, og sørger for at vi har det meste av matvarer til neste handletur. Med så stort utvalg, og i tillegg mye rimeligere varer enn i Norge, er det blitt en selvfølge at vi handler her.

Helle Kristoffersen, Anne Marit Aasen og Aslaug Gjursland, Asker:

– En fantastisk fin og delikat butikk. Det som slo oss med en gang vi kom inn, er hvor rent og pent det er her, og at atmosfæren er svært god. Det er en av de første gangene vi er her, og bruker litt tid på å bli kjent i hyllene i en så stor butikk. Men at det er god plass, gjør butikken oversiktelig og enkel å orientere seg i. Vi kommer gjerne tilbake!

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet