Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Er du den vi ser etter?

Er du vår nye kommersielle historieforteller?

Annonse fra Amedia SMB

Amedias råeste salgsavdeling satser på innholdsmarkedsføring. Nå trenger vi en historieforteller som elsker å skrive og digger deadlines.

Amedia SMB er Amedia sitt største salgssenter og befinner seg i nye og moderne lokaler på Lisleby, midt mellom Sarpsborg og Fredrikstad.

Salgskontoret ble etablert i 2004, og har vært en viktig bidragsyter til lokalavisene siden den gang. Siden oppstart har vi omsatt for over 330 millioner kroner, og vi vokser stadig i markedet.

Amedia SMB samarbeider med lokalavisene om å tilby effektiv og målrettet annonsering på flere plattformer, for små og mellomstore kunder. 

Siden 2004 har SMB - Amedias største salgssenter - omsatt for over 360 millioner kroner. Amedia SMB samarbeider med nærmere 70 lokalaviser om å tilby effektiv og målrettet annonsering på flere plattformer for små og mellomstore kunder.

Pilene peker oppover, men Knut Hoff Johannessen som leder SMB, er opptatt av at avdelingen utvikler seg.

Arbeidsmiljøet er livlig og godt.

- Derfor søker vi nå etter en rask og dyktig og gjerne ung person til å skrive gode, engasjerende og relevante historier om de mange spennende kundene våre, forteller Knut.

Etterspørsel nye måter

Den rutinerte selgeren ser at markedet, både næringsliv og kunder, etterspør nye måter å markedsføre seg på. Det er ikke alltid at det holder med en tradisjonell annonse.

Verdifull og relevant

Stadig flere bedrifter får øynene opp for innholdsmarkedsføring. Det vil si å markedsføre seg på en måte som potensielle kunder opplever som verdifull og relevant.

- Da er det viktig å jobbe som en journalist, men tenke som en markedsfører, sier Knut Hoff Johannessen.

Knut, Kenneth og Thomas håper på mange søknader.

I tillegg til vanlig annonsesalg og ulike bransjeguider, satser SMB nå på utvikle egne magasiner for ulike bransjer.

Lager magasiner

Da trengs det innhold, godt innhold. Innholdsprodusentene som SMB nå jakter på, blir en viktig brikke i å utvikle nye magasinprodukter.

Her kan du lese Byggmagasinet vi har produsert

Send oss en søknad

Er dette jobben for deg? Kan du krysse av ja på punktene nedenfor, bør du kanskje sende en søknad til Knut.

Send søknad og CV til knut.hoff.johannessen@amedia.no

* Du er kreativ, og en naturlig historieforteller

* Godt språk, kanskje fra blogging

* Du arbeider best under press

* Du er god med mennesker, og liker å gjøre intervjuer på telefon

* Du jobber raskt

* Journalistisk erfaring og forståelse

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet