Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Få komplett oversikt over 20-årsfeiringen 12.-21. oktober

Slik blir den store bursdagsfeiringen av Tista Senter!

Annonse fra Tista senter

Senterleder Britt Brattli har blitt partyfikser, Asbjørnsen og co skal gjøre noe de aldri har gjort før - og celebre gjester tar turen til Halden: Det er duket for 20-årsfeiring av Tista senter!

I ett år har senterleder Britt Brattli planlagt den store festen som finner sted på Tista senter 12.-21. oktober. Det viktigste for partyfikser Britt har vært å favne liten og stor.

– Dette er en fest for Tista senter, som betyr at det er en fest for alle haldensere. Her skal alle føle seg velkomne og det skal være noe for enhver alder og smak, påpeker hun.

Se fullstendig oversikt over jubileumsprogrammet nederst i saken.

I tillegg til alle arrangementene kan hun love at bursdagsfesten også bringer en hel del gode tilbud.

– Vi skal ha timestilbud to ganger i løpet av perioden og på selve dagen hvor vi er 20 år blir det et drøss av tilbud, som alle har med tallet 20 å gjøre. Det blir gøy!, smiler Britt.

Husk å holde et øye med papiravisen til Halden Arbeiderblad, hvor du finner Tista senters jubileumsmagasin og Facebook-siden til Tista senter.

Dette har Asbjørnsen og co aldri gjort før

Ole Evenrud, som sammen med Håkon Ohlgren og Omar Østli utgjør Asbjørnsen og co, kan avsløre at dette blir første gang de sammen spiller kjøpesenterkonsert.

– Det er ille spennende og vi synes det er veldig hyggelig å bli spurt om å bidra  her, smiler han og legger til:

– Når man spiller her hjemme i Halden er det alltid spesielt, det blir litt ekstra når man kjenner folk i publikum og er på hjemmebane.

Konserten er på Tista senter fredag 13. oktober kl. 16.00 - og den er gratis for alle.

LOKAL FESTMUSIKK: Asbjørnsen og co spiller opp på sin aller første kjøpesenterkonsert 13. oktober kl. 16. Konserten er gratis for alle. Fra venstre: Rino Silden, Marius Rekstad, Håkon Ohlgren, Omar Østli, Ole Evenrud og Lars Ivar Borg. (Foto: Sara Helen Engmo, Halden Arbeiderblad (Arkivfoto))

Petter Pilgaard og Christer Berens kommer

Renée Stenbock Riis hos Tilbord har gjort litt ekstra ut av 20-årsfesten, hun feirer nemlig med et lukket arrangement og ved å holde kveldsåpent til klokka 22, torsdag 19. oktober. Det blir en kveld med god mat og drikke i fokus.

Til dette har hun klart å skaffe en av Norges mest omtalte kjendiser i øyeblikket, Petter Pilgaard. Han kommer for å lansere sin champagne-glasskolleksjon for Kosta Boda. En kolleksjon som er så fersk at den leveres i butikk i disse dager.

– Vi får satse på at de sørger for litt ekstra party. Det er alltid hyggelig å gjøre litt ekstra og det blir det med kveldsåpent og spesielle gjester, smiler Renée.

PETTER FEIRER HALDEN: Petter Pilgaard, aktuell med tv-serien "Vendela+Petter" og egen champagneglass-serie for Kosta Boda, kommer til Halden i anledning 20-årsbursdagen til Tista Senter.

For ikke nok med Pilgaard, Renée har også skaffet den velkjente kokken og vinkjenneren Christer Berens, som skal fortelle om hvilken betydning valg av glass har for vinen. 

I tillegg kommer han med noen spennende mattips i bagasjen.

– Christer Berens vil snakke om mat og vin, hvordan man skal sette dette sammen. For å få utbytte av kvelden er det en fordel å være glad i mat og vin. Det blir både vinsmaking og smaksprøver, lover Renée.

Berens har skrevet flere bøker, som han også vil kunne signere denne kvelden.

Vil du delta på arrangementet med Christer Berens og Petter Pilgaard? Trykk her for å lese mer om arrangementet og reservere din plass. (NB! Kun 100 plasser. 18 årsgrense.)

20-årsbursdagen i tall

40 kilo gullkaramell med sjokolade

30 kilo Tista-sukkertøy

5000 sjokoladebiter

2000 ballonger med Tista-logo (og et digert monument av ballonger som former et 20-tall)

600 biter bursdagskake

376 jubileumsskjorter

Flere ansatte har vært med i 20 år

Tista senter er et sted hvor det er ikke er stort gjennomtrekk av ansatte - mange blir værende der i lang tid. Blant de som kan feire ekstra mye er Monica Karlstad på Café Luna, som har jobbet på senteret i 20 år.

– Det er et godt sted å jobbe, slår hun fast.

– Jeg ble faktisk headhuntet til jobben. Den gang ledet jeg Svinesund-terrassen og jeg ble spurt om jeg kunne tenke meg å bli leder her og det ville jeg. Da vi startet het vi Le Café og for to år siden ble vi Café Luna, smiler hun.

Det var blandede følelser blant haldensere den gang senteret skulle bygges, men Monica har for hvert år som går fått se at senteret har blitt viktig for folk i Halden, og ikke minst en møteplass.

– Vi har mange faste kunder hver dag, som må si til oss hvis de vet de ikke skal komme hit en dag, for vi blir bekymret om de ikke dukker opp, ler Monica.

– Også er det mange sesongbaserte gjester som vi føler også er faste gjester for oss. Det er mange turister som kommer tilbake sommer etter sommer. Det samme er det i uke 30, da er det Evangeliesenterets landsstevne på Østerbo, og da er det mange vi ser den perioden hvert år.

Programmet for 20-årsfeiringen 12. - 21. oktober:

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet