Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Disse familiene sparer tusenvis av kroner på julematen

Annonse fra Grensemat

I jula er god mat med på å skape den magiske stemningen. Sjekk hva disse familiene sparer ved å flytte julehandelen over grensa.

Julen er på full fart mot oss og hos Grensemat bugner det av julevarer i hyllene.

- Noen julevarer er allerede på plass i butikken, men i tiden fremover forventer vi ennå flere av de typiske julevarene, forteller butikksjef hos Grensemat, Ola Nordmann.

Her ventes det både frossen- og ferskvarer, alt fra kalkun til stek. Hvert år leveres tonnevis med julevarer og hvert år øker grensehandelen også i jula, kanskje spesielt for de prisbevisste kundene.

- Det er en travel tid, men vi vet hvor viktig god mat er i jula, og det er litt av motivasjonen vår, forteller Nordmann.

For å finne ut akkurat hvor mye du kan spare på å legge hele julemat-handelen til svenskegrensen, har vi møtt tre familier som både pleier å handle i Norge og Sverige. Vi tok utgangspunkt i varene de skulle kjøpe og fant prisforskjellen på helnorsk og helsvensk handlekurv. Resultatet var at alle tre familiene sparte penger på kjøpet sitt.

FAMILIEN HANSEN FRA FREDRIKSTAD

Hans og Jenny, barna Erik(7), Elin (6) og Elias (1) og hunden Flekk

Handler: 1 gang i uka

Handleliste: Ribbe, rødkål, 2 kg poteter, 2 pk. dadler, 1 stk kalkun,  2,5 kg løsvekt godteri og Nidar marsipan

Sparer: xxxx kr

Kommentar:

- Det er nesten helt utrolig! Vi pleier å handle på Nordby året rundt, men når det gjelder julevarer så har vi handlet det litt her og der. Nå kommer vi nok til å handle for resten av julen her også, når vi sparer så mye, forteller Hans.

- Når vi så summen så lovte vi barna at de skal få velge seg ut en ekstra julegave. Kanskje det gjør at de også blir litt bevisst på dette med pris. Det blir nok en felles iPad til barna, for det vet vi står høyt på ønskelisten, forteller Jenny.

FAMILIEN OLSEN FRA HALDEN

Anne, sønnen Ole (1,5) og katten Pus

Hva?: Julegrøt-selskap med to venninner og barna deres

Handleliste: Ferdig-grøt, kanel, sukker, ingredienser til pepperkakedeig

Sparer: xxxx kr

Kommentar: - Vi har tradisjon i venninnegjengen vår at vi møtes til pepperkakebaking og grøt, det har vi gjort siden før vi fikk barn. Vi pleier alltid å dele på utgiftene så det blir likt, men i år kjøpte jeg premier også - fordi vi sparte såpass mye på å ta hele handelen på Nordby kjøpesenter. Det blir premier for mest kreative pepperkake og for penest pynting av pepperkake.

FAMILIEN NILSEN FRA SARPSBORG

Christian, Lene, Birk (7), Siri (5) og Ada (4 mnd)

Hva?: Familien Nilsens nyttårsfeiring med fire vennepar

Handleliste: Kalkun, epler, svisker, kanel, gulrot, smør til saus, poteter, søtpoteter til pure. Sosisser til barna. Amerikansk godteri.

Sparer: xxxx kr

Kommentar: - Her har vi utvilsomt gjort et kupp. I år skal vi lage en kalkunmiddag på tradisjonelt vis, med litt småtteri til barna om de ikke vil spise kalkun. Vi skal ha litt amerikansk tema, så vi skal ha en del amerikansk godteri også. Prisen på sånt er jo en helt annen enn i Norge, her er det svindyrt. Siden vi er så mange trenger vi alltid mye mat og jeg er egentlig ikke så overrasket over at vi sparte såpass som vi gjorde. Det er jo en fornuftig måte å handle på, vi får planlagt alt vi trenger og siden utvalget er så stort er alt vi trenger på ett sted. 

Vil du holde deg oppdatert på spennende aktiviteter og gode tilbud hos Grensenmat? Følg oss på Instagram og Facebook.

Vil du ha de beste tilbudene fra Grensemat rett på mobilen?

Legg igjen navn og telefonnummer.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet