Hva er innholdsmarkedsføring?

Innholdsmarkedsføring er et kommersielt annonseprodukt. Det betyr at det er en kommersiell aktør som skaper innhold som er av interesse for personer som virksomheten ønsker å nå ut til. Til dette kjøper de kommersiell markedsføringsplass i nettavisers annonsebilag, skilt fra redaksjonelt innhold.

God innholdsmarkedsføring gir leserne ny kunnskap og gode opplevelser. Gjennom dette bygges en relasjon mellom virksomheten og leseren, og virksomhetens omdømme og profil utvikles. Innholdet skal gi en merverdi for leseren, uavhengig av om man ønsker å forta kjøp. Innholdsmarkedsføring bruker tekst, bilder og eventuelt video som fortellerverktøy.

Hvorfor innholdsmarkedsføring?

For 100 år siden var det kontroversielt at avisen trykte annonser i avisen. Ved introduksjon var det for mange uvant. Siden det framgikk tydelig at annonsene ikke var redaksjonelt innhold, ble dette en viktig funksjon for lokalavisen av to årsaker. Det handlet om at lokalavisen kunne utvikle en arena som samlende torgfunksjon, en arena som førte til at lokale næringsdrivende nådde ut til sine kunder med sitt budskap. Derigjennom kunne de skape grunnlag for sin virksomhet og lokale arbeidsplasser.

I tillegg utgjorde annonsene for avisen viktig finansiering av journalistikk, samtidig som redaksjonell uavhengighet ble opprettholdt. Over tid har markedsføringen utviklet seg på mange måter, og særlig den digitale revolusjonen har åpnet for nye løsninger. Vår avis ønsker å utvikle seg med lokale annonsører, og gjør dette ved å tilby markedsføringsløsninger som gir annonsørene god effekt.

Innholdsmarkedsføring er i ferd med å etablere seg som et virkningsfullt markedsføringsprodukt i både internasjonale og nasjonale medier. Gjort på riktig måte, er det vår oppfatning at dette er et godt og viktig produkt som også lokale annonsører skal få tilgang til.

Hvordan ser vi forskjell?

Innholdsmarkedsføring er et rent kommersielt produkt. Redaksjonen i vår avis har ingenting med dette å gjøre. Derfor er det også viktig at leserne ser og forstår forskjellen på redaksjonelt og kommersielt innhold. Kravet til slikt skille understrekes tydelig i de etiske retningslinjene for medier, kalt Vær Varsom-plakaten, og særlig punkt 2.6.

Kommersielt innhold skal være tydelig merket. Dette er hos oss gjort med merking på forsiden, med ordet «Annonse» i bildet. Ved å klikke på saken, kommer leseren til en side som er vesentlig annerledes i utforming enn redaksjonelt innhold. Toppen av siden er merket med «Annonsebilag», og øverst i teksten ligger en merking av at innholdet er innholdsmarkedsføring. Virksomheten som er avsender av budskapet er tydelig merket med logo.l.

Tydelighet

For vår avis er det viktig at leserne umiddelbart ser og forstår forskjellen på innholdsmarkedsføring og ordinært redaksjonelt innhold. Akkurat som for 100 år siden er avisens redaksjonelle integritet og uavhengighet er usedvanlig viktig for oss. Dersom noen opplever at skillet og merkingen er utydelig, vil vi høre det så snart som mulig. Det er viktig at lokalavisen kan tilby gode og effektive markedsføringsprodukter, men vi vil ikke gjøre det på bekostning av vår troverdighet.

Lukk

Kjenner du haldensere som burde premieres?

Annonse fra Sparebankstiftelsen Halden

I æresprisens jubileumsår ønsker Kjell Hagen og resten av Sparebankstiftelsen Halden din hjelp for å finne prisvinnere til Haldengallaen.

Vet du om én eller flere som burde vinne en av æresprisene for 2015? Send ditt forslag innen 15. november 2015 til:

Email: post@sparebankstiftelsenhalden.no 

eller trykk på denne linken for å sende ditt forslag direkte.


Æresprisene har siden 1985 blitt delt ut i regi av Halden Sparebank. Siden 2011 har det vært opp til Sparebankstiftelsen Halden å velge prisvinnerne.

Prisen går til haldensere som har utmerket seg innenfor kategoriene kultur, humanitær og næringsliv.

Hvert år deles prisene ut på den ærverdige Haldengallaen. Premien består av et diplom og 25.000 kroner.

- De blir målløse med det samme og noen tror slett ikke på meg, forteller styreformann i Sparebankstiftelsen Halden, Kjell Hagen om sitt årlige høydepunkt, telefonsamtalene til æresprisvinnerne.

Prisen har i år 30-årsjubileum og deles ut i kategoriene kultur, næring og humanitær. Ikke bare får prisvinnerne heder og ære på Haldengallaen, med prisen følger også en motiverende pengepremie på 25.000 kroner.

- Prisvinnerne står ellers i kulissene og lar innsatsen tale for seg. Så det er ekstra hyggelig å overrekke prisen foran 300-400 mennesker, smiler Kjell og legger til:

- Jeg tror det er viktig at vi ser ulike personer som gjør en innsats her i byen og viser takknemlighet. Hvert år møter vi flotte mennesker med et stort engasjement.

Kjøpte bil til frivillige

- For oss betød de pengene veldig mye. Vi kjøpte en bil som våre frivillige i Romania bruker, forteller Tom Andreassen i hjelpeorganisasjonen Hand2Hand, som han startet i garasjen hjemme i Tistedalen.

Familiene de hjelper i Romania lever i ufattelige kår. På et lagerrom i Halden står Tom klar med en ny sending. Alt fra brannslukkingsutstyr til bamser og dukker er klart til å sendes. 

- Når gavene fra Halden kommer fram så bruker de frivillige bilen til å kjøre ut sendingene. Det skal en pappeske hit og en dit, forteller Andreassen.

Forlatt på jernbanen som spedbarn

Selv har Tom arbeidet og vært engasjert i Romania gjennom mange år.  Likevel er smilet sentralt i Hand2Hand, for det er mange historier om takknemlighet og glede.

- På ett av barnehjemmene vi har aktivitet på, bor lille Flori. Hun ble funnet i en pappeske på jernbanestasjonen noen dager gammel, satt bort for å dø, forteller Tom.

- Da jeg besøkte henne på barnehjemmet hadde hun blitt 5 år. Hun tok meg i hånden og viste stolt frem leker og bamser de hadde fått fra Halden. Senere satt hun seg ved siden av meg og sa "jeg elsker Tom" på rumensk. Med hennes bakgrunn i tankene var det veldig sterkt å høre.

Brukte pengene på festival

I 2014 fikk Fire blad Diesen æresprisen for sin innsats i Haldens kulturliv. Pengene gikk rett til festivalen Kanonrock, som ble startet av en vennegjeng i 2013.

- Vi laget den beste utgaven av Kanonrock noensinne. Kanonrock er viktig fordi det er unge krefter som har dratt igang og driver festivalen, mener Henrik Diesen.

Festivalen har på kort tid fått et godt rykte både i og utenfor Halden.

- Det skal være en tilbakelent festival hvor folk kan kose seg. Tanken er at folk skal ha oppdaget nye navn og hørt kvalitetsmusikk når de drar hjem fra Kanonrock, forteller Henrik.

Send inn ditt forslag om æresprisvinner(e) på post@sparebankstiftelsenhalden.no eller skriv inn på denne linken. Frist: 15. november 2015.

Redaksjonen i Halden Arbeiderblad har ingen rolle i produksjonen av dette innholdet