Da Norge ble koronastengt i mars, ble Ida Kristine Høgbakk 80 prosent permittert fra jobben på Nationaltheatret. Samtidig fikk hun ekstra med tid til å forberede seg til den forestående svenneprøven.

– Jeg trodde først at svenneprøven ble avlyst på grunn av korona, så jeg ble veldig glad da jeg fikk muligheten likevel, forteller 35-åringen.

Sophia Loren og Robert Redford

En av teknikkene som maskører må beherske, er å lage bølger i et hår, og etter å ha finpusset på ferdighetene i forberedelsestida, fikk Høgbakk belønning for strevet.

På svenneprøven fikk hun to bilder som hun skulle bedømmes ut fra. Det ene var Sophia Loren som i filmen Lady L fra 1965. Det andre var av Robert Redford som Sundance Kid i westernklassikeren Butch Cassidy and the Sundance Kid.

– En av oppgavene var å lage bølger i parykken til Sophia Lorens karakter. Men jeg hadde også bruk for all terpingen på å lage løsneser og knyte parykk, forteller 35-åringen.

15 år etter at hun tok sitt første svennebrev, da som frisør, kunne Høgbakk juble over sitt andre, nå som maskør og parykkmaker.

Første oppdrag i Opera Østfold

Ida Kristine Høgbakk er egentlig fra Skiptvet, men har bodd i Halden i rundt 14 år og jobbet som frisør blant annet på Tista senter.

Drømmen om å bli maskør og parykkmaker har fulgt henne helt siden ungdomsskoletida, men på videregående ble det frisørlinja. Til gjengjeld var det en kunde i frisørstolen som fikk henne inn på det som ble hennes yrke de neste ti årene.

– Christer Elnes var den gang produksjonssjef i Opera Østfold og spurte en gang jeg klippet ham om jeg kunne mye om sminke. Jeg svarte som sant var, at jeg kunne litt, men jeg visste jo hvor han jobbet, så jeg poengterte at jeg kunne mest om å sminke meg selv og andre til fest og ikke sangere eller skuespillere til scene, forteller Høgbakk.

Likevel fikk hun sjansen til å jobbe under Carmen-forestillingen til Opera Østfold i 2010, og etter det har det blitt flere oppdrag i forbindelse med operaen i festningen.

– Jeg har vært på opplæring hos flere maskedesignere, og jeg har hatt opplæringsansvaret for frisørelevene ved Glemmen vgs. som har hatt praksis hos Opera Østfold, forteller Høgbakk.

Gikk opp som privatist

Det var nettverket i operamiljøet som fikk henne til Nationaltheatret i første omgang. Nå fyller hun et vikariat på teateret, som sammen med Den Nationale Scene og Det Norske Teatret, er en av Norges hovedscener for teaterkunst.

Der har hun blant annet delt ansvaret med å sminke karakterene i Alice i Vidunderland og Den utrolige historien om den kjempestore pæra, en oppgave hun har delt med Terje Rødsjø.

Sammen med ektemannen Espen bor hun i en 50 fot stort seilbåt på Vollen marina i Asker. Huset i Halden er leid ut.

– Det er deilig med kort reisevei til jobb, forklarer Ida.

Noe som ikke er kort, er løpet man må gå for å bli maskør og parykkmaker i Norge. Blant annet er det vanskelig å få lærlingplass. Høgbakk har tatt svennebrevet på bakgrunn av arbeidserfaring og gikk opp som privatist.

– Jeg har jobbet med dette i en 10-årsperiode og nytt godt av erfarne maskører som har gitt meg opplæring. Nå fram mot svenneprøven har gode kolleger på maskeavdelingen på Nationaltheatret hjulpet meg, og ikke minst er jeg takknemlig overfor modellene mine som stilte opp til tross for koronapandemi og unntakstilstand, sier Høgbakk.