I den nyoppussede garasjen til Løwengreen langs Sørliveien i Berg, kunne han hengt opp sitatet etter Ibsen, «Det som du er, vær fullt og helt, og ikke stykkevis og delt.»

Ethvert prosjekt gjøres fullt ut, og gjennomført. Han fant en egen nisje, og har gått i dybden av den.

– Ja, jeg gjør ting «all-in», sier han i den skinnende rene garasjen sin.

Eller spa-salongen. Der tar han i mot biler som trenger en innvendig behandling. Reparasjon og rensing av skinnseter med både flekker og flerrer, som kommer ut igjen som nye.

To knekte armer

– Jeg kjørte Enduro i mange år, og deltok i mange konkurranser omkring i hele landet. For fire år siden fikk jeg et brudd i den ene armen, men så var jeg litt ivrig og begynte å kjøre igjen før den ble bra. Da fikk jeg et brudd i den andre armen også, forteller Løwengreen og humrer.

På hjemmesiden til Norges Motorsportforbund står det forklart:

«Enduro er hastighetskjøring og utholdenhet med sykkel over lang tid. Konkurransen kan deles inn i to kategorier, Enduro spesial som er kjøring på lukket område og Enduro etappeløp som kan sammenlignes med rally.»

Sitter ikke mye i ro

Men selv om han ga seg med kjøringen, trengte ikke det bety at han måtte gi opp sin kjærlighet – og etter hvert omsorg – for motoriserte kjøretøy.

– Jeg er aktiv med noe hele tiden, og sitter ikke så mye i ro. Jeg har forresten 100 karper i en dam i hagen, forteller han.

Prosjektene hans har åpenbart en tendens til å bale på seg, og vokse litt etter hvert som han fordyper seg. Garasjen på den andre siden av huset skulle snart få merke det. Som et resultat av at noe annet balet på seg.

– Da jeg ga meg med Enduro, merket jeg hvor mye penger jeg hadde brukt på det. Derfor fikk jeg plutselig råd til å kjøpe meg en litt dyrere bil. Det ble en Volvo V90 som jeg hadde lyst til å ta litt bedre vare på, sier Løwengreen.

"MAN CAVE": Skinnstolene som han har satt inn i garasjen, har han selvsagt rehabilitert selv. - Jeg kjøpte dem for 1000 kroner. Nye koster de mye mer enn det, forteller han.
"MAN CAVE": Skinnstolene som han har satt inn i garasjen, har han selvsagt rehabilitert selv. - Jeg kjøpte dem for 1000 kroner. Nye koster de mye mer enn det, forteller han.(FOTO: )

«Man cave» i garasjen

Deretter har han gått enda et skritt opp, og gikk til innkjøp av en Mercedes E63. Den overlates ikke til tilfeldighetene.

– Jeg legger penger i bil, og er kanskje sparsommelig med andre ting. Jeg tenkte at jeg ville bygge om garasjen, så det ble litt bedre plass til å jobbe med bilen. Og så kunne det bli en «man cave» der inne, sier han.

I oktober i fjor begynte han med ombyggingen, og lille julaften sto «mannehula» ferdig. Klar til bruk. Og ja, den er mer forseggjort, og kanskje mer renslig, enn gjennomsnittlig ungkarsleilighet.

– Da jeg skulle rense skinnsetene i bilen, så det ut som at det var sprekker i skinnet. Heldigvis så viste det seg at det var mer skitt enn sprekker, men at det hadde blitt feilbehandlet av en tidligere eier. Jeg tenkte at jeg måtte vel kunne klare å gjøre det selv, men turte ikke uten å ta et kurs.

Nå har han fullført et sertifiseringskurs i hvordan behandle skinnseter hos selskapet Colourlock, og kan bruke proffserien deres for farging og reparasjoner av skinn. Både i biler og båter, men også til veldig slitte skinnmøbler til bruk i hjemmet.

Kalenderen fylles opp

Han har jobbet fem skift på Nexans siden 2005, og friuker og formiddager før kveldsskift gir rom til å bruke tid i garasjen. Da kunne han etablere Løwengreens Autospa, og nå er han klar til å ta i mot kunder til spabehandling. Men bare bilen, altså, ikke eieren.

– Kalenderen har begynt å fylle seg opp framover allerede. Jeg er nå den eneste i Østfold som kan tilby dette. Jeg pleier å si at man kan regne med at et skadet skinnsete blir 80 prosent bra igjen. En kollega spurte om det er 80 prosent for meg eller han, for hvis det er for meg så var det mer enn bra nok, sier han og ler.

SERTIFISERT: Løwengreen har fullført et sertifiseringskurs i hvordan man behandler skinnseter hos selskapet Colourlock, og kan bruke proffserien deres for farging og reparasjoner av skinn.
SERTIFISERT: Løwengreen har fullført et sertifiseringskurs i hvordan man behandler skinnseter hos selskapet Colourlock, og kan bruke proffserien deres for farging og reparasjoner av skinn.(FOTO: )

Det er perfeksjonisme og grundighet som må til for å fikse et skadet skinnsete. Han viser fram «før og etter»-bilder av prosjekter han har jobbet med. Og for et utrent øye kan det se ut som trylleri.

– Det er flere som har kjøpt seg helt ny bil, som også tar kontakt med meg. Da kan jeg jobbe med å beskytte setene mot framtidig skade og slitasje. Bilparken i Norge blir finere og finere, og mange bruker en halv million kroner på bil. Da bør man holde orden på den også, sier spa-behandleren.

Fikse i stedet for å kaste

Men det er ikke bare nye eller dyre biler han blir utfordret av.

– Her om dagen var jeg på skroten og kjøpte et gammelt og slitt ratt til en hundrelapp, bare for å se om jeg klarte å fikse det fint igjen.

Han har også gått til anskaffelse av en såkalt ozon-maskin, som skal kunne fjerne dårlig lukt i bilen. Det er også et stykke magi.

– Den står og går i bilen i en halvtimes tid, så må bilen luftes i 45 minutter, og da skal du være kvitt dårlig lukt. Den kan brukes i eksempelvis campingvogner også, forklarer Løwengreen.

Det meste av utstyret Løwengreen bruker, må man være sertifisert til. Han har en fargesamling bestående av 8000 fargekombinasjoner, som kan forhindre at folk velger å bare kaste de slitte setene sine.

– Først skanner jeg etter den opprinnelige fargen, og så lakkerer jeg med en blanding som består av 30 prosent råfarge. Da kan jeg fikse ting for en brøkdel av prisen for nye seter, avslutter Løwengreen.

GODT UTSTYRT: Løwengreen har utstyret som kreves for å behandle inventaret i bilen på riktig måte.
GODT UTSTYRT: Løwengreen har utstyret som kreves for å behandle inventaret i bilen på riktig måte.(FOTO: )