Det er 17 ansatte i Datatjenesten AS i Halden. 11 av dem er aksjeeiere i sin egen arbeidsplass.

– Det var et grep vi gjorde for noen år siden. På den måten føler de ansatte seg mer inkludert, som igjen gjør at de gir det lille ekstra, sier daglig leder Jørn Fjeldvik.

Maskineriet er velsmurt

Da de opprinnelige eierne som startet Datatjenesten AS trakk seg ut i 2012, fikk de ansatte mulighet til å kjøpe seg inn. Det er Fjeldvik veldig fornøyd med. Siden den gang har de klart å drive videre på en god måte, og går nå inn i sitt 38. driftsår og har vokst jevnt siden starten i 1982.

Regnskapstallene for 2018 viser en omsetning på 26 millioner kroner. Det er takket være stor etterspørsel og god trafikk hos Halden-bedriften for tida.

– Det er en kombinasjon av nøkternhet og positiv jungeltelegraf som har ført til vekst. Flat struktur, enkle beslutningsprosesser og eierskap til jobben har vært viktige suksessfaktorer. Vi føler at maskineriet er velsmurt, sier Fjeldvik.

Styrker og satser

Datatjenesten har fokus på bedriftsmarkedet og er en totalleverandør innenfor IT. Over halvparten av virksomheten baserer seg på salg av utstyr og IT-driftstjenester.

I tillegg selger de lønns- og regnskapssystemer, kundestøttesystemer samt mobile løsninger og møterom for bedrifter.

Tid- og ressursplanleggingssystemer har også blitt et viktig område for Datatjenesten. Nå styrker de staben for å dekke etterspørselen og levere god support på alt dette. En viktig side av IT-driften er å bygge systemer som gir oss informasjon før problemene oppstår, slik at vi kan være proaktive og unngå brannslukking.

– Det er sterk konkurranse på mange av produktene vi leverer. Det vi differensierer oss på er et mannskap med spisskompetanse innenfor våre områder, personlig oppfølging og er iver etter å levere løsninger som først og fremst tjener sluttkunden, sier Håkon Ørum Jonassen, kunde- og markedsansvarlig.

Datatjenesten Halden

Datatjenesten har delt sine produkter og tjenester i fire områder:

  • IT-drift, -utstyr og -nettverk
  • Programvare i form av økonomisystemer, lønnssystemer etc.
  • TimePlan, et tid- og ressursplanleggingssystem
  • Telefoni og kommunikasjon

På grunn av økende kundemasse og antall henvendelser ser det naturlig å styrke supportfunksjonen.

– Vi har etablert en førstelinje for alle innkommende supportsakerv og som kanaliserer disse til riktig avdelig. Vi bygger mye kompetanse inn i førstelinjesupport og ofte løses problemet der, sier han.

– På den måten blir ikke saker liggende, og heller tatt av riktig person og fulgt opp på en god måte, legger Fjeldvik til.

SUPPORT: Marius Iversen har hovedansvaret for innkommende support-saker. Mange løser han selv, og videreformidler til riktig person eller avdeling ved behov.
SUPPORT: Marius Iversen har hovedansvaret for innkommende support-saker. Mange løser han selv, og videreformidler til riktig person eller avdeling ved behov.(FOTO: )

Enda en ny satsing hos Datatjenesten er TimePlan, som er enkelt forklart et verktøy for tidsregistrering, ressursplanlegging og HR-administrasjon. Det er i utgangspunktet et dansk system, men etter at Datatjenesten kom over det- har de blitt eneforhandler i Norge. Denne løsningen har ført til at Halden-bedriften har fått enda større kunder, blant annet hotellbransjen.

– Det er en helt annen kundetype og segment. Hotellene betyr mye for oss økonomisk, og for eksempel brukes systemet daglig av over 4000 personer hos den største kunden vår. Det er morsomt, sier Fjeldvik.

Kunder over hele verden

Halden-bedriften har kunder med avdelingskontorer over hele verden.

– Vi har faktisk kunder som kjører på Datatjenestens løsninger fra Tromsø til Shanghai, sier Fjeldvik og forteller at det først og fremst er små og mellomstore bedrifter de leverer løsninger til. Hovedvekta holder til i Halden og Østfold, samt en del kunder i Oslo.

Fjeldvik mener at Datatjenesten er unike på grunn av den personlige kontakten de har med kundene.

– Slagordet vårt «Store nok til å levere, små nok til å bry oss» sier mye om Datatjenesten. Det er viktig for oss å ha en god relasjon til kundene og samtidig være en kompetansebedrift med flere spissområder. Det er en balansegang som vi har hatt god suksess med, og er noe kundene setter pris på, sier Jonassen.

INTERNASJONALE KUNDER: Datatjenesten i Halden har små og mellomstore kunder over hele landet og resten av verden. Fra venstre: daglig leder Jørn Fjeldvik og Håkon Ørum Jonassen.
INTERNASJONALE KUNDER: Datatjenesten i Halden har små og mellomstore kunder over hele landet og resten av verden. Fra venstre: daglig leder Jørn Fjeldvik og Håkon Ørum Jonassen.(FOTO: )
 

Fjeldvik forteller det er tøff konkurranse og små marginer i det de driver med i Datatjenesten.

– Vi må derfor sy sammen løsninger som gir kundene en enklere hverdag, være store på datasikkerhet, skylagring, og fortsette å utvikle konsepter for framtiden. Vi må også utrettelig styrke vår egen kompetanse.

Fornyer seg på alle fronter

Med gode resultater og nye satsinger kommer også nytt utseende. Datatjenesten har blant annet ny logo, hjemmeside og reklamefilm. Grunnen til at de velger å fornye seg nå er for å bli mer framoverlente og moderne i uttrykksformen.

– Dette er en stor greie for oss. Merkevare er noe en identifiserer seg med, og vi vil vise at vi fornyer oss. Denne interne oppussingen er noe vi er stolte av, og det gjør noe med motivasjonen og ambisjonen for framtida, sier Jonassen.

– Det at de ansatte er stolte av jobben sin- er grunnlaget for suksess, legger Fjeldvik til.