Gå til sidens hovedinnhold

TV-rettighetene solgt til utenlandsk aktør

Artikkelen er over 1 år gammel

Ladies Tour of Norway har signert en medieavtale med firmaet Spring Media for 2020. Det vil innebære produksjon og distribusjon av arrangementet til TV-markeder over hele veien.

- Dette er første gang vi har solgt de globale rettighetene for Ladies Tour of Norway, inkludert for Norge, til en utenlandsk aktør, sier Roy Moberg, rittdirektør i LToN, som i august arrangeres for sjuende gang.

"Bedre fotfeste internasjonalt"

I en pressemelding orienterer Ladies Tour of Norway for bakgrunnen.

- Vi ser at interessen for Ladies Tour er stadig økende internasjonalt og vi synes det er spennende å innlede et samarbeid med Spring Media . Vi har forventninger til at samarbeidet kan gi oss bedre fotfeste internasjonalt gjennom en mer omfattende global distribusjon, samtidig som vi opprettholder en nasjonal distribusjon av god kvalitet, sier Moberg.

Og fortsetter:

- Spring Media er innovative i sine valg av løsninger, ikke minst med tanke på utvikling av digitale plattformer. Vi ønsker å være fremoverlent i forhold til hvordan vi utvikler vår tv-produksjon, både med hensyn til bærekraftige produksjonsløsninger og å hvordan vi attraherer oss yngre målgrupper gjennom digitale flater.

Samtaler med NRK og TV2

Det var NRK som viste LToN her hjemme i 2019, mens TV2 har sendt rittet live foregående år.

- Hva betyr denne avtalen inn mot tv-sendinger fra LToN her i Norge for årets ritt?


- Spring Media er i samtaler med både NRK og TV2, men det er foreløpig ikke tatt noe valg på distribusjon.

Spring Media er et internasjonalt byrå som leverer distribusjon av medierettigheter samt digitale, produksjons-, distribusjons- og konsulenttjenester for sportsbegivenheter. Selskapet har en global rekkevidde med hovedkontor i Stockholm. Spring Media eier, forvalter, produserer og distribuerer over 5000 timer med live-sport årlig til over 300 kringkastere over hele verden.

- Vi er glade for å jobbe med Ladies Tour of Norway - et veldig populært arrangement med et enormt potensial på den internasjonale scenen., kommenterer Hans Sveland, partner i Spring Media.

Ladies Tour 2020 arrangeres i perioden 13.- 16. august.

Kommentarer til denne saken