Kritikken hagler mot det mange opplever som både manglende og fraværende turistinformasjon i Halden. Som HA har belyst de siste dagene, finner ikke turistene fram i byen vår. De kommer med båt, leter etter et turistkontor og søker seg til butikkene på både Sydsiden og Nordsiden for å få info. De kommer med bil, og virksomhetene ved Svinesundparken forteller om samme interesse fra turistene.

«Har dere bykart?» «Hvor bestiller vi billetter?» «Hvor ligger turistkontoret?» «Halden-brosjyre?»

Både butikkansatte og vi, øvrige haldensere, blir svar skyldige.

Og turistene – som det faktisk er mange av i deilige Sommer-Halden – blir både skuffet, overrasket og rådville.

For etter at Halden Turist ble lagt ned, råder det et udiskutabelt turistkaos.

Det blir for enkelt å skylde på Asgeir Borgemoen og Sirius Event. Dette firmaet vant anbudsrunden da Halden kommune lyste ut «turistdestinasjons-tjenesten» i kjølvannet av at Halden Turist ble lagt ned. Sirius Event ble valgt i konkurranse med Klatring på Grensen AS og Halden Næringsutvikling.

Sirius Event har fått 720.000 kroner til å drive markedsføring og digital turistinformasjon i Halden. Det er utopisk at man både skal kunne lønne turistkontoransatte, betale husleie, sørge for trykking av turistbrosjyrer og drive proaktiv markedsføring for 720.000 kroner i året. Og: det ligger heller ikke i oppdraget firmaet har fått av kommunen.

Til sammenligning bruker Sarpsborg, ja Sarpsborg, 3 millioner kroner årlig på turistinfo og turistnæring. I Fredrikstad er summen 3,6 millioner kroner, samt 600.000 kroner for Hvaler kommune.

Vi markedsfører Halden som en sommerby. Skal vi gjøre oss fortjent til det stempelet, må vi som by innse at turistnæringen er viktig. Turistene legger igjen penger i Halden, og sørger for både arbeidsplasser og herlig sommerliv i Halden sentrum.

Haldenserne, ja alle vi sammen, har gjennom mange år bygd et bedre rykte. Det er ikke lenger bare harry her nede, men endelig er Halden anerkjent som en vakker sommerby med yrende musikk- og kulturliv – og mange kule aktiviteter i hele distriktet.

Men så var det nettopp det med omdømme. Det er skjøre greier. Nesten som et legotårn. Det tar en liten evighet å bygge, men kan rives ned av et uforsiktig knips. Ingen vil vel at misfornøyde turister skal få sette et nytt negativt stempel på Halden?

Vi er i 2022, og noen vil mene at all turistinformasjon bør gjøres digitalt. At tiden for fysiske bykart og turistbrosjyrer er forbi. For meg blir det for enkelt. At butikker «rennes ned» av turister som etterspør informasjon, er et tydelig signal på at flere tenker slik.

Det er lett, all den tid vi skriver 2022, å forstå at Halden kommune ønsker et moderne, funksjonelt og digitalt verktøy for turistinfo.

Problemet oppstår når det foreslås at turistinfo kan finnes på «digitale flater».

Ok. Flott. Men hvilke «digitale flater» henvises det egentlig til? Sirius Event har riktignok en egen Facebook-side, men ingen nettside. Halden kommunes nettside er ikke, og skal heller ikke være, en turistinfoside.

Et Google-søk på «Halden» gir deg topp 5-treff på «Halden – Visit Norway», «Halden kommune», «Halden på Wikipedia», «Halden Arbeiderblad» og «Halden på Tripadvisor». På sistnevnte side kan du finne «de 10 beste tingene» å gjøre i Halden, og er således det nærmeste man kommer en «digital flate» for å skaffe seg informasjon om Halden.

Lokalt er det ikke, og spesielt informativt var det heller ikke.

Så jo, kanskje er Annelie Ryden Strøms forslag både meget bra, riktig og naturlig. Altså å sette opp et pop-up telt-med informasjon på Torget de dagene det skjer noe i Halden gjennom sommerhalvåret.

Et annet godt forslag ble lansert av Carl Anders Wingren: «I den populære turistbyen Ystad har man ansatt en gruppe ungdommer som er svært synlige turistguider på sprang i bykjernen. God service og bra sommerjobb.» skrev han på HAs Facebook.

Knallidé, spør du meg. Et suverent og ikke altfor kostbart tilbud for turistene, og en mulighet for en perfekt og lærerik sommerjobb for noen av våre mange dyktige ungdommer og unge voksne.

For nå må det skje noe. Ok, kanskje er det for sent med tanke på sommeren 2022, nå er uansett «halve byen» i feriemodus. Men inn mot neste sommer – vår første på 17 år uten «Allsang på Grensen» – håper jeg at hele byen, både Halden kommune, politikere, Sirius Event, næringsliv og alle vi som bor her – legger mer stolthet og penger i turistene.

Om ikke annet for å verne om og forsterke omdømmet til byen vår.