– Halden må ha en visjon - også for Torget

TRIST: Gjermund Wibe og Alice Snorradottir i Yolo tegnestudio synes utsikten ut over Torget er trist.

TRIST: Gjermund Wibe og Alice Snorradottir i Yolo tegnestudio synes utsikten ut over Torget er trist. Foto:

Med tilskuerplass til Torget innrømmer arkitektene Gjermund Wibe og Alice Snorradottir at det er en trist utsikt. Rett i en diger parkeringsplass. – Torget er ikke noe sted å komme til. Det er i stedet et trafikknutepunkt, der bilene er prioritert, ikke de gående. Halden mangler rett og slett en visjon, sier de to.

DEL

De to arkitektene i Yolo tegnestudio har vært ute i hardt vær tidligere. Da de for et par år siden kastet fram en tanke om et bilfritt Halden Torg lot ikke reaksjonene vente på seg.

Fikk blandede reaksjoner

– Vi fikk masse pepper fra enkelte hold og meningen vår var heller ikke å sette en bom på nordsiden av Bybrua for å forby bilkjøring på Sydsiden i sin helhet. Samtidig fikk vi mange positive tilbakemeldinger fra folk som ser et potensial i byrommet. Vår mening, og det er det fortsatt, var å få folk i byen til å se at vi har et unikt rom, en møteplass, et hjerte som dessverre ikke brukes til stort sett annet en biltrafikk.

– Slik som i resten av byen. I Halden er det bilene som prioriteres, ikke de gående eller syklende. Da ville Torget og hele infrastrukturen rundt sett annerledes ut. Og bruken av byen ville sett annerledes ut. Det er mennesker som skaper liv – ikke bilene.

– Må ha en visjon

– Hva må til for å få et flottere Torg?

– Først må byen ha en visjon og en målsetting for hvordan byen skal brukes og utvikles i tråd med fremtiden. Dessuten må det lages en omfattende analyse av hele byens struktur, der de gående og syklende må være første prioritet, så biler. Som i et hierarki.

Laster avstemning...

– Vi ønsker at kommunen inviterer til en dialogkonferanse der byens lokale arkitekter, sammen med eksterne planleggere kan bli innkalt til et møte på rådhuset der vi kan sette oss ned over en kopp kaffe og drodle om sentrumsutviklingen. Etterpå kan vi gå en tur i byen og se, vise og peke.


TORGET: Er det greit at Haldens fineste åpne plass kun brukes til parkering? HA ønsker debatt!

TORGET: Er det greit at Haldens fineste åpne plass kun brukes til parkering? HA ønsker debatt! Foto:


– I dag er det byens næringsdrivende som ofte bestemmer hvordan byen skal se ut. Når politikere sier at de håper på innspill fra dem som driver næringsvirksomhet i gågata om hvordan de vil ha det, er det å starte i helt feil ende.

– Deres innspill må bli hørt, men må settes i sammenheng med riktig kompetanse.

– Vi har større tro på at attraktive plasser i byen vil tiltrekke seg folk, ikke hvor du kan parkere bilen.

– Lager du Torget som en attraktiv plass du har lyst til å komme til, så kommer folk og da er det selvsagt grunnlag for næringsvirksomhet der også.

– Se til Hamar

Alice Snorradottir forteller at Hamar er et godt eksempel på hvordan det kan gjøres.

– Byen er omtrent som Halden, med samme befolkningsgrunnlag. Der det før gikk en tofelts vei over Torget er det i dag en attraktiv møteplass. Det som er interessant med dette eksempelet er prosessen som førte til resultatet. Gjennom en konkurranse om kunst på torget allierte kunstneren som vant seg med et arkitektkontor. DreamHamar-prosjektet handlet om å gjennomføre en prosess ved å etablere et fysisk og et digitalt laboratorium på torget hvor ideer ble samlet. Det fungerte som et verksted for å prøve ut innbyggernes og besøkendes ideer for torget.

– Det er helt klart at det er profesjonelle byplanleggere som må komme med forslag på en prosess sammen med analyser, hvor befolkningen og fagfolk samarbeider i prosessen. De folka som bor i byen må få si sin mening. Men da må de ha noe å forholde seg til og bli inspirert av de mulighetene som finnes.

En sammenheng

– Det nytter ikke å tegne et Halden Torg med hvor uteservering og stoler og krakker og biler skal stå, uten at også alt det andre rundt er med. Helheten, det er den byplanleggere kan se. Folket er ofte opptatt av detaljene der og da. Det kan skje i en siste fase. Ikke i starten.

– Men mener dere fortsatt at Torget bør være bilfritt?

– Ja, på sikt, men i en overgangsperiode bør kanskje gående og biler kunne kombineres.

– Det viktigste er som sagt en tydelig strategisk plan. I dag eksiterer ikke denne.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags