Ingen i Østfold kommuniserer bedre enn Tons of Rock

PRISEN: Festivalsjef Svein Bjørge (th) mottok Kommunikasjonsprisen 2017 av Henrik Diskerud Meier og Mette Risbråthe i Kommunikasjonsforeningen i Østfold.

PRISEN: Festivalsjef Svein Bjørge (th) mottok Kommunikasjonsprisen 2017 av Henrik Diskerud Meier og Mette Risbråthe i Kommunikasjonsforeningen i Østfold. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

I ettermiddag ble Tons of Rock tildelt kommunikasjonsprisen i Østfold 2016.

DEL

– Det er både gøy og overraskende. Det er mange andre som er dyktige på kommunikasjon, sa festivalsjef Svein Bjørge til Halden Arbeiderblad like etter at han fikk prisen på et arrangement på kunnskapssenteret på Remmen torsdag ettermiddag.

Blitt lagt merke til internasjonalt

Det ble opplyst at årets vinner på kort tid har etablert seg som en betydelig aktør innen sin nisje og tydelig markert sin hjemmebane og blitt lagt merke til internasjonalt.

I juryens begrunnelse står det blant annet:

«Med Tons of Rock har rock- og metallpublikummet fått sin årlige samlingsplass på Fredriksten festning. På sine tre år har festivalen etablert seg som en av landets største og unike festivaler. I fjor gjestet 24 000 publikummere fra hele 31 nasjoner Halden for å delta på en av Europas mest hardtslående og enestående festivaler».

– Det at vi har fått prisen, gjør at vi blir lagt merke til. Vi gjør den jobben vi skal, og det er å selge billetter. Vi bruker mye tid og ressurser på det. Det krever en del å skille seg ut i en jungel av festivaler, og vi jobber strategisk i en fem års plan med folks bevissthet og kommunikasjon. Vi bruker video og jobber mye med uttrykk, sa Svein Bjørge til HA.

Spektakulær arena

Kommunikasjonsforeningen mener bransjekunnskap og erfaring, en spektakulær arena og satsing på en tydelig nisje er avgjørende for at Tons of Rock så raskt har etablert seg som en ledende musikkfestival i Norge. Kommunikasjonsarbeidet til festivalen er en svært viktig bidragsyter til Tons of Rocks posisjon i norsk musikkliv.

BEST I ØSTFOLD: Tons of Rock, her representert ved Svein Bjørge.

BEST I ØSTFOLD: Tons of Rock, her representert ved Svein Bjørge.

«Tons of Rock har hatt en tydelig visuell profil helt siden festivalen ble lansert sommeren 2014. Etter det har Tons of Rock vist en imponerende evne til å fornye sin visuelle profil», mener juryen. Som viser til de grafiske elementene, som årets vinner bruker hyppig i sine kanaler i sosiale medier.

Både nye og gamle kanaler

Juryen trekker fram Tons of Rocks omfattende bruk av video kommunikasjonsmiks. Videre står det i begrunnelsen:

«Årets vinner behersker moderne kommunikasjonsformer godt, men viser samtidig at også gamle kanaler fortsatt fungerer. Tons of Rock bruker plakater slik konsertarrangører har gjort i generasjoner».

«Ved å jobbe strategisk, har offentliggjøringen av nye artister skjedd over lang tid hvert år gitt økt oppmerksomhet om den kommende festivalen».

- Dette var både gøy og overraskende, sier Svein Bjørge.

- Dette var både gøy og overraskende, sier Svein Bjørge. Foto:

Gundighet, allsidighet og langsiktighet

«Tons of Rock jobber åpenbart langsiktig. Bare dager etter at sommerens festival ble avsluttet, startet billettsalget og lanserte den visuelle profilen til Tons of Rock 2017. Siden den gang er det sluppet flere nyheter for neste sommer».

«Grundighet, allsidighet og langsiktighet gjør at Kommunikasjonsforeningen i Østfold tildeler Kommunikasjonsprisen 2017 til Tons of Rock».

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags