Tons klar for jubileumsår - frir til lokale bedrifter

VIL SAMARBEIDE MER: Svein Bjørge i Tons of Rock frir til næringslivet i Halden.

VIL SAMARBEIDE MER: Svein Bjørge i Tons of Rock frir til næringslivet i Halden. Foto:

Tons of Rock har begynt å planlegge festivalens femte utgave. Nå håper de at litt flere enn fire lokale bedrifter ser verdien av rock- og metallfestivalen.

DEL

Gå høsten i møte - KUN 88 kr for 8 uker med papiravisen og alt innhold på nett

– Det er ingen tvil om at Tons of Rock har kommet for å bli. Og vi ser at vi er attraktive nasjonalt med samarbeidspartnere som for eksempel Norsk Tipping. Men vi skulle gjerne hatt med oss flere lokale aktører fra næringslivet, sier initiativtager og festivalsjef Svein Bjørge til Halden Arbeiderblad.

Det har snart gått fire år siden han i november 2013 i Halden Arbeiderblad fortalte at han ville starte en årlig rock- og metall i Fredriksten festning i Halden. Med målsetting om 20.000 festivaldeltagere.

40.000 på to år

Nå har allerede fire utgaver av Tons of Rock blitt arrangert innenfor festningsmurene. Og de siste to årene har til sammen 40.000 besøkt Tons of Rock. 2017-utgaven gikk også økonomisk bedre enn noen av de foregående.

– Vi har fortsatt ikke helt oversikt, men jeg tror vi kan tøre å si at det går mot det beste året, sier Bjørge.

Bare tre lokale samarbeidspartnere

Han er opptatt av å synliggjøre ringvirkningene for Halden-samfunnet av at tusenvis av norske og utenlandske rockere årlig inntar festningen og byens hoteller og serveringssteder.

Men hittil er det få lokale aktører som har headbanget seg inn i et samarbeid med festivalen.

Bildeserie

Disse spilte på Tons of Rock 2017

Sabaton

– Vi setter veldig pris på Berg Sparebank som gir oss et pengebeløp i årlig gave, et gunstig samarbeid med Thon Hotel og et produktivt samarbeid med Nordic Media Lab, samt en bilavtale med Jensen & Scheele. Jeg tror alle de fire også føler at de får mye igjen for det samarbeidet, sier Bjørge.

Inviterer til møte

Onsdag formiddag 20. september inviterer han alle interesserte i det lokale næringslivet til å komme på et møte på Thon Hotel. Der vil han presentere mulighetene for å bli en samarbeidspartner av Tons of Rock.

Bildeserie

Disse var på Tons of Rock 2017

Andreas Rathke, Pernille Ruud og William Villadsen

– Vi ønsker et mye tettere og bedre samarbeid med det lokale næringslivet. Målet er et enda mer penger skal legges igjen lokalt. På møtet vil vi også presentere en ringvirkningsanalyse gjennomført av Sponsor Insight i forbindelse med årets festival. Den er interessant, sier Bjørge.

– Vil bare vokse

Tons of Rock er både ute etter rene sponsorer og bedrifter som kan levere tjenester eller produkter til festivalen.

– Vi ønsker hele tiden å i størst mulig grad hente tjenester lokalt. Men samtidig må vi vekte det mot hva som er mest lønnsomt for festivalen, sier Bjørge.

– Nå går vi inn i et jubileumsår. Vi forstår at mange kanskje har vært litt skeptiske i starten. Men nå er det bare å innse at festivalen er kommet for å bli. Og bare vil vokse for hvert år som går, slår Bjørge fast.

Laster avstemning...
Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags