Gå til sidens hovedinnhold

Tidenes TV-avtaler for Ladies Tour

Avtaler med Discovery+ og Eurovision News sikrer TV-bilder fra Ladies Tour til 560 millioner betalende husstander. I tillegg vil TV2 Hovedkanalen i Norge sende 2,5 timer direkte fra hver etappe.

Ladies Tour of Norway har signert TV-avtaler som sikrer et av tidenes mest omfattende internasjonale distribusjon av et idrettsarrangement i Norge.

«Et skikkelig gjennombrudd»

– Vi har jobbet målrettet i flere år med å sikre god TV-distribusjon, og dette er et skikkelig gjennombrudd internasjonalt for oss som arrangør, sier rittdirektør Roy Moberg.

Med direkte TV-sendinger på både Eurosport 1 og 2, Eurosport Asia/Pacific, samt nettplattformene GlobalCycling Network og Eurosport Player er LToN sikret en global distribusjon som man svært sjeldent ser for internasjonale idrettsarrangementer i Norge.

– I tillegg har vi inngått en avtale med Eurovision News, som sikrer nyhetsformidling til alle 158 medlemslandene av hver etappe fra Ladies Tour. Nederlandske rikskringkasteren NOS har også sikret seg rettigheter. Det er vel bare VM på sykkel og muligens ArcticRace som kan vise til noe lignende tidligere i Norge innen sykkel, sier Moberg.

TV2 har norske rettigheter

TV2 har eksklusive rettigheter for Norge til årets LTON.

– Vi merker et større engasjement fraTV2 på vårt rittkonsept og vi ser virkelig fram til å samarbeide med TV2 for å skape gode TV-bilder og vise sykkel i verdensklasse på hjemmebane 12.–15. august. Vi er nok nå det rittet på hele World Tour-kalenderen for kvinner som har den beste TV-distribusjonen, det er noe vi er stolte av, sier Moberg.

Det ligger ikke de store pengene i noen av TV-avtalene i år, men Moberg ser det som en god investering i å få vist fram produktet globalt på de «riktige» flatene.

«Artig å være i førersetet»

– Sykling er en verdensidrett og kvinnesykkel spesielt er i kraftig vekst globalt. Vi synes det er spennende å få være en del av denne utviklingen og det er ekstra morsomt å være i førersetet, sier medieansvarlig Kjell Erik Kristiansen, som har medieerfaring fra internasjonale store idrettsarrangement gjennom en mannsalder.

Det vil i år som tidligere år være selskapet NEP som produserer TV-bildene for LToN. Det er en krevende produksjon hvor ca. 40 mann, mye teknisk utstyr, helikoptre og satellitter inngår i produksjonen for å levere gode TV-bilder til hele verden.

– På grunn av covid-19 er gode TV-bilder og en global bred distribusjon ekstra viktig i år, understreker Kristiansen, som også gleder seg til å være speaker under årets Ladies Tour.

Les også

– Logistisk ekstremsport, men sykkelfest skal det bli

Les også

Slik blir årets Ladies Tour: – Vi ønsker oss en folkefest hvor befolkningen igjen kan komme sammen

Kommentarer til denne saken