Omstridt sykkelregel utsettes: – Det eneste fornuftige valget

Landeveisritt som Femsjøen Rundt blir berørt av den omfattende opplæringsplanen for trafikk- og løypevakter på norske sykkelritt.

Landeveisritt som Femsjøen Rundt blir berørt av den omfattende opplæringsplanen for trafikk- og løypevakter på norske sykkelritt. (Foto: )

Den omstridte og omfattende opplæringsplanen for løypevakter på norske sykkelritt er utsatt til 2018.

DEL

Les Halden Arbeiderblad i 5 uker for KUN 5 kr!

– Det endte heldigvis slik vi håpet på. En utsettelse er den eneste fornuftige løsningen, sier Roy Moberg.

Fikk hard medfart

Han er rittdirektør for Ladies Tour of Norway, og var en av mange som reagerte med stor skepsis da Vegdirektoratet vedtok en ny og meget opplæringsplan for alle løype- og trafikkvakter på norske sykkelritt.

«På kort sikt vil det drepe mange sykkelritt, og på lang sikt ruinere hele sykkelsporten», tordnet sykkelpresident Harald Tiedemann Hansen da innholdet i Vegdirektoratets nye opplæringsplan ble kjent.

Les også (HA+): Ny sykkelleger skaper misnøye og frustrasjon

I den nye opplæringsplanen heter det blant annet at trafikkvakter må timevis på skolebenken for opplæring. For samtlige norske sykkelritt vil opplæringsplanen omfatte 15-20.000 løypevakter – stort sett alt basert på dugnad.

– Var ikke gjennomførbart

Roy Moberg i LToN var allerede da opplæringsplanen kom, klar på hva han mente:

– Sikkerheten er viktigst, og vi er ikke uenige i at det kommer en opplæringsplan som øker kunnskap og kompetanse hos løypevakter. Problemet er at det ikke er gjennomførbart at nesten 20.000 dugnadsarbeidere må på skolebenken før sesongstart.

- En utsettelse var den eneste fornuftige løsningen, sier Roy Moberg, rittdirektør i Ladies Tour of Norway.

- En utsettelse var den eneste fornuftige løsningen, sier Roy Moberg, rittdirektør i Ladies Tour of Norway. (Foto: )

Nå er det bestemt at kravene ikke vil tre i kraft før 1. januar 2018.

– Den eneste fornuftige løsningen. Dette var ikke gjennomførbart for sesongen 2017. Nå får norsk sykkelsport bedre tid til å både planlegge og bearbeide inntrykk og innhold, slik at dette kanskje kan bli praktisk mulig fra neste sesong, sier Moberg.

HCK og Grenserittet: – Fornuftig

Steinar Holt, nyvalgt leder i Halden Cykleklubb, støtter Mobergs tanker.

Steinar Holt, leder i Halden Cykleklubb.

Steinar Holt, leder i Halden Cykleklubb. (Foto: )

– Det var godt at det kom en løsning som er til å leve med for årets sesong. Vi må uansett starte prosessen tidlig, for å finne nok dugnadsfolk som er villige til å ta kurset inn mot 2018. Det er også fortsatt en del punkter i denne læreplanen som bør ses nærmere på. Nå kan vi bruke 2017 til å få mer erfaring rundt dette, sier han.

Thor Fagereng i Grenserittet sier det slik:

– Utsettelse var eneste utvei. Rett og slett fordi det ikke blir noe opplæringsopplegg klart i tide til årets sykkelsesong.

Lokale ritt i 2017

Han mener at det er bra at det kommer en ny opplæringsplan, som styrker sikkerheten.

Thor Fagereng, primus motor for Grenserittet.

Thor Fagereng, primus motor for Grenserittet. (Foto: )

– Når det gjelder selve loven er den helt nødvendig for at allmenn trafikk og konkurransesykling skal kunne dele veien innenfor regler og rammer som folk flest kan akseptere, sier Fagereng.

Viktige sykkeldatoer i Halden 2017:

20. mai: Landegrensen.

27.–28. mai: Norgescup, terrengsykling.

5. august: Grenserittet (hovedrittet).

3.- 5. august: Grenserittet 3-dagers.

17. – 20. august: Ladies Tour of Norway.

September: Femsjøen Rundt.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags