Gå til sidens hovedinnhold

Grenserittet med historisk endring

Artikkelen er over 10 år gammel

Grenserittet blir halvannen kilometer lenger etter ti år med samme løype.

Det betyr økt kjøretid på minst ti minutter.

Anleggsvei

Etter ti år med samme løype, blir det nå en del endringer både i trasé og underlag.

På svensk side, etter drøyt tre kilometer, blir det nå anleggsvei med stein- og grusunderlag, grunnet arbeider med ny jernbanelinje.

Tunge stigninger

Mellom 7 og 14 kilometer er det helt ny trasé grunnet den nye E6 som passerer Skee.

Her blir det et par nye, tunge stigninger med til dels tungt underlag.

I tillegg også et par nye, mer lettsyklede partier på asfalt og skogsbilvei før rytterne igjen svinger ut på den gamle traseen.

Må krysse E6

Som en del av den nye traseen må rytterne kun dette ene året, krysse E6.

Her vil det være strengt vakthold, og syklistene skal følge anvisninger, heter det i en pressemelding. Her må det også forventes stopp eller fartsreduksjoner på inntil to minutter.

Egen dommer på stedet har myndighet til å diske enhver som ikke følger anvisninger.

81,5 kilometer

På norsk side er «Skottet», løypas bratteste bakke ved Berby, utarbeidet etter fjorårets flomskader.

Ny løypelengde er nå 81,5 kilometer. Det betyr at økt kjøretid er beregnet til cirka ti minutter for eliten, og følgelig mer for mosjonistene.

Grenserittet fra Strömstad til Halden arrangeres for øvrig lørdag 6. august. Dagen før er det Grenserittet Midt, som er halve løypa fra Prestebakke til mål på Fredriksten festning.