Som bildet viser, kom Janne med gode nyheter til oss i HA

GODE NYHETER: Bysbarnet Janne Rygh kom med gode nyheter da hun besøkte HA forrige uke. Foto: Hans-Petter Kjøge

GODE NYHETER: Bysbarnet Janne Rygh kom med gode nyheter da hun besøkte HA forrige uke. Foto: Hans-Petter Kjøge

Av
DEL

SIGNERT Det går opp og ned her i verden. Ikke minst i mediebransjen. Det vet alle som har vært med en stund. Som redaktør i HA de siste 11 årene, har jeg måttet lede en kraftig omstillingsprosess. De første årene var dette en tung oppgave. En del av årsakene var forankret lokalt og internt, mens andre hadde grobunn i markedsutviklingen både nasjonalt og internasjonalt.

De første årene fortalte jeg abonnentene våre om kostnadskutt og oppsigelser. HA har måttet omstille driften radikalt. Det har vært tunge og alvorlige prosesser å stå i, og tunge budskap å gi. Desto mer hyggelig er det da å informere om når det går bra. Og det gjør det nå!

På fire år har HA fått cirka 1.500 nye abonnenter. Vi regner med å bikke 7.500 abonnenter innen året er omme. Det vil si omtrent det samme tallet avisa hadde for ti år siden. Omstilling og en tydelig digital satsing har båret frukter. 56 prosent av de kundene vi nå har er rene digitale abonnenter. Nå trykker og distribuerer vi «bare» 3.500 papiraviser fire dager i uka. Jeg skriver «bare» fordi i 2010 fikk alle de 7.500 abonnentene papiravisa i postkassa. Og som kjent da seks ukedager. Flere abonnenter gir oss dessuten tryggere økonomiske rammer.

Vi lever av innholdet vi publiserer. Uansett plattform. Digitale verktøy gir oss kontinuerlig innsikt i hvordan leserne opplever sakene vi produserer. Mens vi i gamle dager lagde saker basert på magefølelse, vet vi nå hva slags stoffområder og saker dere helst vil ha. Det er veldig verdifullt, selvsagt.

Hvert år spør vi dessuten leserne om hvordan de oppfatter oss, og hvor fornøyde dere er. I Amedia, som er konsernet som eier oss, har de ikke bare fokus på økonomien, men også innholdet. Flere journalister jobber sentralt med innholdsutvikling. En av dem er bysbarnet Janne Rygh. Hun har for flere år siden flyttet fra hjembyen sin, men har et bankende hjerte for Halden, og lokalavisa si. Som patriotisk haldenser heier hun på HA.

I forrige uke kom hun på besøk og presenterte resultatene fra årets «Afakta» – tilbakemeldingene mer enn 500 av abonnentene våre har gitt. Som bildet viser, hadde Janne gode nyheter til oss!

På en skala fra 0 til 120, gir dere lokalavisa deres scoren 91. Det er 1 poeng opp fra i fjor, og det høyeste som er blitt målt for HA. Og det er over snittet for alle avisene i Amedia. Vi takker og bukker! Vi fikk en dupp i tilfredsheten året etter at vi kuttet ned på antall papirutgivelser i uka, men etterpå har pila gått riktig vei igjen. Det er også verdt å merke seg at tilfredshetsscoren er høyere blant lesere under 50 år, enn de over 50. Og at gjennomsnittsalderen på HA-abonnentene er på vei nedover.

Vi er selvsagt glad i alle abonnentene våre uansett alder, men det er viktig for framtida at også de yngre finner glede og relevans i å lese lokalavisa si. Det motiverer også oss som jobber her.

71 prosent av alle abonnenter besøker ha-halden.no hver eneste dag. 52 prosent av dere fortrekker å lese HA digitalt, 19 prosent er mest glad i e-avisa, mens 30 prosent av dere foretrekker papirutgaven. Men det viktigste er at abonnentene faktisk leser oss. På den ene eller den andre måten.

Er så alt bare fryd og gammen? Nei, det er alltid noe å forbedre. Og den klareste tilbakemeldinga dere har gitt oss denne gang, er at dere savner flere saker som informerer om konsekvenser for deg og ditt i nærmiljøet.

Det legger vi oss på minnet!

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.