Gå til sidens hovedinnhold

Sjøfartsdirektoratet: – Hvilke av våre krav er urimelige? Jahn Harboe: – Jeg mener dere krever rasering av "Tista"

Artikkelen er over 1 år gammel

Mens Jahn Harboe mener det stilles urimelige krav for å fortsette drift av båten "Tista", etterlyser Sjøfartsdirektoratet klare svar på hva som er utfordrende.

– Vår avdeling for passasjerskip har, både skriftlig og via møter, veiledet og orientert om hvilke muligheter de har for å ta med seg passasjerer. Her finnes det flere løsninger, sier Dag Inge Aarhus som er kommunikasjonsdirektør i Sjøfartsdirektoratet.

– Vi kjenner ikke til hva de beskriver som urimelige krav og før vi får dette konkretisert er det vanskelig å ta stilling til dette. Vi har også gjennomført flere tilsvarende sertifiseringer på tilsvarende fartøy uten større utfordringer.

– Rasering av båten

Jahn Harboe, som er skipper på "Tista", er klar på hvilke krav han anser som urimelige.

– Jeg forstår blant annet ikke kravet om fjerning av forsterking. Det dreier seg om doblinger på skrog som ble montert som forstrekning på grunn av at båten gikk i isen i sin tid. Jeg mener det er rasering av båten å fjerne dette. Her skjønner jeg ikke Sjøfartsdirektoratet, sier Harboe.

– Det dreier seg om kostnader vi ikke kan ta. Vi har vedlikeholdt Tista slik vi skrev under på i avtalen med Riksantikvaren. Forandringer av Tista må avklares av Viken fylke, som nå har overtatt Riksantikvarens rolle. Men de har ansatt en person som først begynner i september.

Historie om "Tista"

For nøyaktig 40 år siden, den 20. mai 1980, hadde Halden Arbeiderblad følgende tittel på side 5: "Her stevner "Tista" ut fra Halden for aller siste gang.

Da var båten solgt til et Trondheim-firma og alle tok det for gitt at "Tista" var borte fra Halden for godt, noe historie skulle vise ikke var tilfelle.

Saugbrugsforeningen fikk "Tista" bygget i Fredrikstad i 1892. Slepebåten ble eid i to omganger av Saugbrugs. Først fra 1892 til 1939. Og deretter fra 1974 til 1980.

I avisartikkelen fra 1980 blir det påpekt at Halden etter hvert har blitt ganske ribbet som sjøfartsby og at med salget av "Tista" til Trondheim, var det enda dårligere stelt med den lokale skipsflåten.

Båten, som forlot Halden som en slepebåt kom tilbake igjen i 1997, og ble registrert som "Veteranbåten Tista" i 2012.

Istandsetting og drift av båten var et ledd i et kompetansegivende opplæringstilbud for unge og arbeidsledige i Halden. Et annet mål var å gi Halden kommune og byens næringsliv økte representasjons- og markedsføringsmuligheter ved å ta i bruk Haldens skjærgård.

Jahn Harboe har i 20 år vært skipper på "Tista" og turene oppover Iddefjorden er stadig blitt mer populære, blant annet på grunn av anløpet ved Monolittbruddet. Nå er det også laget kai ved Skriverøya hvor "Tista" kan legge til.

– Ikke i åpent farvann

Aarhus påpeker at Sjøfartsdirektoratet er opptatt av å finne løsninger som er fornuftige.

– Men samtidig er det viktigste at sikkerhet ivaretas på en god måte. Jeg håper skipper/eier tar kontakt med vår avdeling for passasjerskip dersom noe er usikkert, sier han.

Skipper Jahn Harboe har ingen forståelse for kravene Sjøfartsdirektoratet stiller og viser til at "Tista" ikke frakter passasjerer i åpent farvann, men i rolige Iddefjorden.

Les også: Strenge krav kan nå sette endelig stopper for Tista

– Vårt hovedanliggende er sikkerhet knyttet til de som eventuelt skal være passasjerer. Driver man med passasjerbefordring mot betaling, er det strengere regelverk enn om man gjør dette som en forening, sier Aarhus.

– Her kom det en endring i vinter som gjorde at foreninger og lag som bruker denne typen fartøy som sjøvettopplæring, og som ikke driver kommersielt, slipper det mesteparten av kravene. Det betyr at hvis du har en forening som har medlemmer, kan de ta med medlemmene på turer uten å ha de strenge kravene.

– Har skissert løsninger

Denne regelendringen har imidlertid noen sett sitt snitt til å strekke litt langt, men dette dreier seg ikke om "Tista".

– Vi har fått en del saker hvor det selges billetter, hvor billetten er medlemskap i en forening. Det er strengt takk ikke lov. Da strekker man et regelverk som er tiltenkt å lage en smidigere ordning for lag og foreninger, understreker han.

Kommunikasjonsdirektøren påpeker at de har skissert en del løsninger for "Tista". Blant annet at det kan drives på et forenklet passasjerskipsregelverk med inntil 12 passasjerer.

Les også

Thor Edquist oppgitt over Tista-saken– Skal ta kontakt med næringsministeren

– Skal de ta med betalte passasjerer, må de sertifiseres i henhold til regelverk som gjelder for den størrelsen "Tista" er. De kommer inn under eget regelverk for vernet skip, så det er en del ting som er tilrettelagt her.

Jahn Harboe mener løsningen med maks 12 personer ombord ikke er er gjennomførbar.

– Og med kravet om at fører av "Tista" må ha sertifikat og sikkerhetskurs, er det ikke mulig å fortsette som vi har gjort, sier Harboe til Halden Arbeiderblad.

– Hva er utfordrende?

Dag Inge Aarhus er klar på at de ønsker en direkte tilbakemelding fra "Tista".

– De sier at vi stiller urimelige krav, men det er viktig for oss å vite hva de ser på som utfordrende. Dette er noe alle må forholde seg til. Vi har ganske mange sertifiseringer av veteranskip årlig, men vi har sjelden denne type utfordringer, sier han.

– Det er ikke kjekt å legge ut penger på noe du ville brukt på andre ting. Men det er nå at hvis du kjører veteranbuss med passasjerer, må du følge trafikkregler og kravene som gjelder. Noen basiskrav til sikkerhet må man følge. Jeg kan være uenig i at bilen min skal på EU-kontroll, men jeg tror ikke jeg kommer så langt med Statens vegvesen likevel.

Les også

Frykter sjøvettopplæring må legges ned– Vanskelig å fortsette uten Tista

– Snipp snapp snute...

Jahn Harboe er oppgitt over Sjøfartsdirektoratet og mener det er "snipp snapp snute" for "Tista" hvis kravene fra Sjøfartsdirektoratet opprettholdes.

– Vi har ikke fått noe støtte fra Riksantikvaren fordi de mente at båten ikke var samfunnsnyttig nok. Men nå har altså "Tista" blitt så populær at Sjøfartsdirektoratet vil klassifisere den 128 år gamle båten som passasjerskip. Det vel være rekord, sier han.

Jahn Harboe forteller at det nå skal avholdes årsmøte hvor "Tistas" skjebne skal bli avgjort.

– Jeg har 20 år med ulønnet hyre, men tiden har vært fantastisk sammen med alle hjelpere - altså betalende støttemedlemmer som har gjort det mulig å holde båten i stadig bedre stand. Jeg håper ikke dette er slutten for veteranbåten "Tista", sier han.

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.