– Send meg en Allsang-e-post!

LYKKE: – Enhver markedsfører hadde gispet av lykke for å få «kloa i» en e-postliste i den størrelsesorden som Allsangen må besitte, skriver Hanne Lund-Nilsen i dagens Signert. ARKIVFOTO: Stein Johnsen

LYKKE: – Enhver markedsfører hadde gispet av lykke for å få «kloa i» en e-postliste i den størrelsesorden som Allsangen må besitte, skriver Hanne Lund-Nilsen i dagens Signert. ARKIVFOTO: Stein Johnsen

Av
DEL

SIGNERT «Hei, Hanne! Nå er det klart for en ny sommer med Allsang! Vi ønsker deg velkommen tilbake til Halden, og nytt i år er at du kan forhåndsbestille flere opplevelser samtidig med at du kjøper Allsang-billetten. Sjekk ut våre to nye festivaler, den delikate kafeen Pollys i gågata og masse annet som Halden har å by på av opplevelser og natur!», skal det stå der.

Teknisk kan jeg motta den e-posten fordi jeg tidligere har kjøpt billett til Allsangen. Da jeg gjorde det kjøpet, oppga jeg samtidig min e-postadresse i billettsystemet til Ticketmaster.

Lister med e-postadresser er enhver digital markedsførers våte drøm. Og ikke bare drøm – det er en stor faktisk verdi som kan skape merverdi for hele Halden. Et kjapt tenkt regnestykke med utgangspunkt i at 75 % av Allsang-publikummet kjøper billett for første gang, og at hver person kjøper billett til tre personer i snitt, gir rundt 100 000 unike e-postadresser som ligger i billettsystemet.

Enhver markedsfører hadde gispet av lykke for å få «kloa i» en e-postliste i den størrelsesorden som Allsangen må besitte, til å drive med målrettet markedsføring året rundt av alt som skjer i Halden, inkludert spørreundersøkelser direkte til kunden (slå slipper man å operere med «antatte verdier»).

Turistsjef Liv Lindskog uttalte nylig i et leserinnlegg i HA om Allsangen at «målet med å satse på arrangementsturisme er å bidra til å skape vekst. Lokalsamfunnet skal få maks igjen for å være vertskap for ulike festivaler, mesterskap og andre arrangementer».

Få maks igjen, ja. Mitt spørsmål er da: Hvorfor lar man muligheten med å bruke e-postadressene til målrettet markedsføring om Halden som turistdestinasjon passere år etter år etter år? Lokalsamfunnet får absolutt ikke maksverdien ut av det.

Med de nye reglene om personvern (GDPR) som kom for noen år tilbake, fulgte det med en del krav og rutiner både om hvordan man samler inn persondata (som e-postlister) og hvordan man kan bruke dem til markedsføring. Jeg har forsøkt å få svar på et helt konkret spørsmål om hvem som faktisk sitter på rettighetene til e-postadressene til Allsangpublikummet av både tidligere ordfører Thor Edquist og styreleder i Allsang på Grensen AS, Harald Kynningsrud, i en Facebook-tråd.

Siden jeg ikke har fått svar, får jeg anta: Da Eventyrlie AS fikk kjøpe Grensearena for en symbolsk sum og uten gjeld, så fulgte e-postadressene (og verdien av disse) med på kjøpet, og rettighetene til framtidig bruk av kundenes persondata eies av Eventyrlie AS. Eller eies e-postrettighetene av den organisasjonen som har den formelle avtalen med billettsystemet Ticketmaster? Er det Eventyrlie AS, Allsang på Grensen AS eller TV2? Eller er dette et juridisk hull som man ikke har tenkt på eller sett verdien av?

Jeg antar at Eventyrlie AS som et kommersielt selskap forståelig nok ikke har økonomisk interesse av å markedsføre andre arrangementer enn sine egne. Og man kan selvsagt ikke forvente at de skal jobbe med dette gratis på vegne av Halden. Men all den tid Eventyrlie får støtte til markedsføringstjenester på flere millioner av kommunen, synes jeg det er rimelig å se på om kommunen bør sette flere krav i avtalen.

Det er spennende å tenke på muligheter som er realistiske å gjennomføre uten at det verken trenger kjempestore ressurser eller kjempestore investeringer. Å utnytte e-postadressene til markedsføring gjennom hele året, til kampanjer, tilbud og spørreundersøkelser for hele turistdestinasjonen Halden – ikke bare Allsangen – er en slik mulighet. Systemet ligger der nesten fiks ferdig.

Debatten bør nå kanskje ikke dreie seg om for eller imot støtte til Allsang, men om hvordan Halden kan få mest igjen for pengene som kommunen bidrar med og utnytte de faktiske mulighetene. I dag er parkering den eneste tilleggstjenesten du kan forhåndsbestille når du bestiller Allsang-billett. Slik bør det ikke fortsette stort lenger.

I dagens digitale verden finnes det flere muligheter enn bare TV-ruta.

GJESTESKRIBENT: Hanne Lund-Nilsen.

GJESTESKRIBENT: Hanne Lund-Nilsen.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken