18-åring fra Halden har omsatt for fem millioner

Millionsuksess: 18 år gamle Sebastian Bjerkeli har gjort stor suksess med sine Skywalkers og nettbutikken Skywalker Norge.

Millionsuksess: 18 år gamle Sebastian Bjerkeli har gjort stor suksess med sine Skywalkers og nettbutikken Skywalker Norge. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

I august startet Sebastian Bjerkeli, som da var 17 år gammel, nettbutikken skywalkernorge.no. På de månedene som har gått siden den gang har han rukket å fylle 18 år og omsatt for hele fem millioner kroner netto.

DEL

– Men det er ikke sånn at jeg har flere millioner kroner. Det er også masse kostnader. Og jeg har virkelig fått lære hvor mye som går bort i moms og skatt. Ved juletider følte jeg meg nesten som julenissen, at jeg ga bort produktene mine gratis fordi det ble så lite igjen, smiler den driftige 18-åringen.

Han understreker at omsetningen er inklusive merverdiavgift.

Satset på markedsføring

Han har også forstått viktigheten av å bygge opp merkevaren Skywalker Norge og brukt flere hundre tusen kroner på markedsføring.

Verksted: Inne i denne garasjen har han lager og verksted.

Verksted: Inne i denne garasjen har han lager og verksted. Foto:

– Jeg vil si at Instagram har vært den viktigste markedsføringskanalen. I starten hadde jeg masse konkurranser for da ble innleggene delt og sett av så mange som 300-400.000 personer, sier han.

Skywalker har nesten 40.000 følgere på Instagram. Så kommer Facebook og snapchat i tillegg. Bjerkeli er ikke i tvil om at det er sosiale medier som gjelder når det handler om å bygge opp en merkevare.

Han annonserer også på Facebook og google.

– Før jul brukte 5.000 kroner på google-annonser hver eneste dag. Det er jo egentlig veldig mye, sier den unge gründeren.

Russ i år

Til daglig er han elev ved Porsnes videregående skole og er russ i år.

Produktet han har hatt stor suksess med å selge er tohjuls selvbalanserende skutere. Et motorisert rullende stålbrett.

Hittil har han solgt godt over tusen enheter og mens han snakker med HA har han en båt på vei fra kontinentet med en ny ladning brett.

Brettene: Slik ser brettene ut inni.

Brettene: Slik ser brettene ut inni. Foto:

– Jeg har mitt eget varemerke, som er Skywalker, forteller han.

Best i test

Brettene hans ble også best i test på TV2 hjelper deg.

I det siste har han også tatt inn et nytt produkt.

– Brettene er jo ganske dyre, cirka 4.000 kroner. Det er det ikke alle som har råd til, så jeg tenkte at jeg måtte ha et billigere produkt også, som gjør at flere kan bli kjent med nettbutikken min. Derfor har jeg nå begynt å selge ledsko. De heter selvsagt Skywalkers. Det passet fint, smiler han.

Selger sko

– Jeg solgte over 300 par sko på bare et par dager, sier han.

Læringskurven har vært bratt og han innrømmer at han har følt et visst stress underveis.

– Det begynte vel egentlig med at jeg hadde en elevbedrift hvor jeg solgte noen armbånd. Men så så jeg at disse brettene var populære rundt i verden og jeg tror jeg var først i Norge med å selge dem, sier han.

Deretter tok det altså helt av for unggutten.

Null erfaring, null kroner

– Jeg startet helt uten erfaring om importmarkedet og med null kroner i egenkapital. Jeg lånte 100.000 kroner av faren min til å kjøpe inn det første partiet, sier han.

Logo: Et lite anonymt klistremerke er alt som viser at 18-åringens millionbedrift holder til i garasjen.

Logo: Et lite anonymt klistremerke er alt som viser at 18-åringens millionbedrift holder til i garasjen. Foto:

Da innrømmer han at han var nervøs.

– Brettene kom til Gardermoen og første gang man importerer noe til Norge blir det alltid sjekket ekstra nøye. Dersom de ikke hadde godkjent brettene vet jeg ikke hva jeg hadde gjort, men heldigvis ble de godkjent og jeg fikk de med meg, sier han.

Det er dyrt å importere via flyfrakt, så nå har han for første gang bestilt via båt.

– Hadde jeg visst at jeg skulle selge så mye hadde det lønt seg for meg og bestilt store partier med båt fra første stund, men uten egenkapital kunne jeg ikke bestille så mange på en gang i startfasen, forklarer han.

Det er en reflektert 18-åring og han tror ikke brettsuksessen varer evig.

Døgnflue?

– Jeg tror det er en døgnflue, i hvert fall forbereder jeg meg på det. Jeg må derfor finne nye produkter. Men det er elektriske kjøretøy, som er miljøvennlig, derfor tror jeg det vil komme stadig nye produkter av denne typen, og da vil selvsagt jeg selge dem, fastslår han.

Med skole og en nettbutikk som tar av, pluss at det er russetid har han ikke mye fritid igjen.

– Det er mye stress. Dette er absolutt egentlig en fulltidsjobb. Noen ganger må jeg nedprioritere lesing på prøver. Jeg bruker dessuten privattelefonen min og har ikke helt lært meg å skille mellom privatliv og jobb. Noen tror jeg har åpent døgnet rundt. Nå har jeg blitt litt flinkere til il ikke å ta telefonen etter visse klokkeslett. Det må til å sette noen grenser, mener han.

Selv om bedriften går ut over noen fag, føler han at han har blitt bedre i fag som økonomi og ledelse.

– Det er fordi jeg skjønner sammenhengen og hva det handler om. Da blir det også lettere, mener han.

Framtidskurs

Firmaet har også vært med på å stake ut framtidskursen til unggutten.

– Det er noe av det som er bra med dette. Før jeg startet mitt eget firma hadde jeg ingen anelse m hva jeg skulle bli, men nå ser jeg for meg å bygge på firmaet mitt. BI har for eksempel et studium hvor man enten må ha et firma eller starter et ved skoleårets begynnelse og så blir utdanningen på en måte tilpasset bedriften, sier Bjerkeli.

Han kommer nok alltid til å drive for seg selv.

– Målet mitt er å få andre til å jobbe for meg. Jeg liker ikke tanken på at jeg skal jobbe masse og så er det andre som tjener penger på meg. Jeg vil styre selv, fastslår han.

Han drømmer også om å vokse og utvide. Foreløpig låner han lagerplass i en anonym garasje hos byggmester Bjerkeli. Her har han også et lite verkested, hvor han utfører reparasjoner.

Får flere jobbsøknader

– Jeg skulle gjerne hatt et sted som så litt bedre ut, særlig når det kommer kunder og skal hente varer, sier han.

Etter hvert håper han også å kunne få noen til å ta seg av kundebehandlingen.

– Da jeg startet tenkte jeg at det var det å ta imot bestillinger og sende ut varer som var jobben. Der tok jeg feil. Det er bare fem prosent. Resten handler om kundeservice, sier han.

Til tross for at han ikke har utlyst stillinger har han mottatt et par jobbsøknader.

– Det ene var fra en mann i 30-årene. Han var nesten like gammel som pappa. Det synes jeg var litt gøy, for det betyr at folk oppfatter det jeg driver som et profesjonelt firma.

Og med en omsetning på over fem millioner kroner på bare noen måneder må man vel i høyeste grad kunne kalle firmaet profesjonelt, selv om eieren bare er 18 år gammel og akkurat har startet feiringen av russetida.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken

Kommentarfeltet er stengt. Det åpner igjen klokken 06:00.