Braksuksess på YouTube

Artikkelen er over 5 år gammel

Chris De Graaf produserer en av Norges største YouTube-kanaler hjemme ved stuebordet i Hovsveien.

DEL

HemiStorm RC har nesten 33.000 abonnenter og er med det en av Norges aller største kanaler på YouTube.

- Jeg lager videoer om radiostyrte biler, forteller kanalsjef Chris De Graaf, som er overrasket over hvordan kanalen hans har tatt av på nettet.

Videoene handler om radiostyrte biler. Både hvordan han bygger og lager dem og om kjøring.

- Nettet er også for voksne

Han liker å vise at han kan være kreativ og har bygd noen utrolige biler. Oppbygging av en ny bil kan gå over flere episoder.

De Graaf sier suksessen viser at nettet og YouTube ikke bare er for ungdom mellom 16-25 år som har en beautyblogg eller er opptatt av Minecraft.

- Det er ikke farlig å være på YouTube selv om du har passert 30 år. Jeg har jo en hypernisje og det viste seg at ingen andre drev med det samme, smiler han, og legger til at kanalen hans først og fremst henvender seg til et voksent publikum.

Han har abonnenter fra hele verden, men spesielt i USA har kanalen, som sendes fra Halden, blitt svært populær.

Kanalen er med andre ord internasjonal og sendes derfor på engelsk.

Markedsføring

Han ser på kanalen også som et markedsføringsprosjekt og mener annonsering i TV og aviser er på vei ut. Hans suksess viser hvordan man kan markedsføre seg ved hjelp av YouTube.

- Bare ta et produkt som Tine Melk. 1,5 millioner mennesker står i butkken og ser Tine melk og Q melk hver dag. Likvel har de bare 1.000 følgere på YouTube. Hvorfor det? Det er ingenting som tilsier at folk skal velge det ene melkeproduktet framfor det andre. Det er bare tilfeldigheter som avgjør. Tenk hvilke muligheter de ikke bruker. Når jeg kan ha 33.000 abonnenter, tenk deg hva en merkevare som Tine kunne hatt, dersom de var mer bevisste og hva det igjen kunne betydd for omsetningen deres, nevner han som et eksempel.

Han er nå i ferd med å se på muligheten for å holde seminarer om denne type markedsføring i Oslo.

Skal vokse videre

Selv har han ambisjoner om å fortsette og vokse på YouTube. Innen utgangen av 2015 forventer jeg å ha 50-60.000 abonnenter, forteller han.

Man kan for øvrig også se kanalen uten å være abonnent og det er gratis både å se og være abonnent.

D Graaf er opprinnelig snekker fra Nederland og flyttet til Halden i 2011. Til sommeren håper han å snekre sitt eget studio, slik at han slipper å produsere filmene ved stuebordet.

På kanalen sin legger han for øvrig ut filmer om alt det kreative han gjør og en film om den flotte lekehytta han har snekret til sine to bonusbarn har vært svært populær i tillegg til alle bilfilmene.

Ber haldensere om prishjelp

Nå håper han haldenserne vil hjelpe han til å vinne fram på Gullsnutten. I dette prisshowet skal TVNorge dele ut priser til norske YouTubere.

- Jeg håper haldenserne vil gå inn på gullsnutten.no for å nominere og stemme på meg i kategorien "Årets livsstilskanal". Jeg synes nemlig ikke at gaming og blogging er livsstil, men jeg bruker åtte timer hver dag på kanalen min og radiostyrte biler, så det mener jeg definitivt er en livsstil, smiler han.

Invitert av google

Kanalen hans har allerede blitt lagt merke til av flere enn hans abonnenter.

- Jeg ble invitert til Googles Creator day. Det var morsomt og spesielt for det var bare 20 personer som ble invitert, forteller han stolt.

Der var det fok fra ulike tv-kanaler som ga tilbakemeldinger.

- Det var for eksempel en dame fra TVNorge. Hun forstod ikke hvem som er min målgruppe. Jeg har for eksempel en intro på 35 sekunder på min kanal. Da sa hun at en 12-åring ikke vil ha tålmodighet til å følge med så lenge. Da sa jeg at det er flott for jeg henvender meg til voksne, smiler han.

Og med 33.000 abonnenter, et tall som øker fra dag til dag, viser det seg at De Graaf har lyktes med sin strategi.

Foreløpig tjener han ikke mye på dette, annt enn at han stadig får tilsendt gratis deler og utstyr, men etter hvert håper han kanalen vil vokse seg så stor at det blir et solid levebrød.

Oppsparte midler fra hans snekkerfirma og et delefirma han hadde i Nederland har så langt gjort denne satsingen mulig.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags