Pass opp, du har blitt lurt

TIDLIG UTE: På grunn av høysesong tar det nå opp til én måned å få pass.

TIDLIG UTE: På grunn av høysesong tar det nå opp til én måned å få pass.

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Før 1. april 2014 kunne haldensere flest ordne seg pass i lunsjen. Nå må det planlegges en måned i forveien, og du har én eller to dager å velge mellom. Ifølge politiet er løsningen bedre for oss.

DEL

Kommentar«Bedre tilgjengelighet, utvidet åpningstid, timebestilling på pass, raskere ekspedering og høyere kvalitet på tjenester» lovte Østfold politidistrikt da de høsten 2013 annonserte at det var slutt på bestilling av pass ved de lokale politistasjonene i Halden og resten av fylket.

Inn til da kunne man reise til Halden politistasjon i åpningstida og ordne seg nytt pass. I beste fall var det gjort på noen få minutter.

Men omleggingen med en ny, felles enhet i Råde, skulle gjøre det bedre både for oss og politiet. Lederen i Råde var klar:

– Vi mener at en sentralisering utelukkende vil være positiv, sa Heidi Vinsrud i 2013.

Nå noen år senere, vet vi bedre. Selv om Vinsrud sa det, mente hun det nok ikke. Det kan hun ikke ha gjort.

Pass opp, du har blitt lurt.

Det har blitt vanskeligere å bestille pass, muligheten for drop in ble fjernet nå i 2017, ventetida på timebestilling er opp til én måned og valgfriheten ved timebestilling er fraværende, i hvert fall i høysesong.

Tidligere onsdag kunne HA fortelle at pågangen på passkontoret i Råde er ekstremt stor og at man ikke får reservert time før tidligst 7. juni.

Hvis du gikk inn på sidene til politiet kort tid etterpå og forsøkte å finne deg en ledig time, fikk du bare opp beskjeden «Ingen ledige datoer funnet» eller «Ugyldig dato. Du kan bare søke ganger fra i morgen og 30 dager framover.»

En utelukkende positiv omlegging for oss kunder, som politiet selv hevdet? Åpenbart ikke. Argumentasjonen vi ble servert høsten 2013 var og er reinspikka tøv og usann retorikk for å bortforklare et rent, internt innsparings- og effektiviseringstiltak.

I realiteten må du nå gå fram på en av følgende måter for å få deg nytt pass:

1. Logg deg på nettsidene til politiet daglig for å følge med på om det legges ut nye timer. I hovedsak dukker de opp på tirsdager og torsdager. Er du heldig, kan du komme over en ekstratime, hvis ikke må du regne med at første eventuelle ledige time er om en knapp måned. Men ofte vil du oppleve at det ikke finnes noen tilgjengelige timer i det hele tatt. Det var tilfelle onsdag 10. mai klokka 10.00.

2. Er det mindre en 40 dager til du trenger nytt pass, må du krype til korset og ordne deg nødpass. Det kan du nemlig få uten timebestilling bare du møter opp i passkontorets åpningstider. Ulempen med det er at det blir dyrt for et pass du bare kan bruke en gang, og i en rekke land er heller ikke nødpass gyldig.

3. Et siste alternativ er å oppsøke et passkontor utenfor Østfold. En rekke lensmannskontor utenfor gamle Østfold politidistrikt tilbyr nemlig drop-in. Da kan du få deg nytt, ordinært pass hvis det er minst 10 virkedager til du skal reise. Lørenskog er for eksempel et alternativ.

Men alt dette er jo bedre, raskere og med høyere kvalitet ...

Søknad og utlevering av pass er den tjenesten hos politiet som flest østfoldinger benytter seg av i løpet av et år. Av en befolkning på rundt 300.000, var det 32.000 som trengte nytt pass i 2016.

Det medfører at det også er en ressurskrevende oppgave for politiet i Østfold. Men det er befolkningen i Østfold og ikke passkontoret på Råde som er kunden og den som betaler for tjenesten.

Da politiet evaluerte passtilbudet de hadde før og bestemte seg for å samle dette i én enhet, valgte de en monumental gal tilnærming. I stedet for å se på hvordan de kunne levere en best mulig tjeneste til Østfolds befolkning, så var åpenbart det førende aspektet: Hvordan kan vi gjøre dette på en enklest og billigst mulig måte for politiet, og samtidig kunne kommunisere det ut som at vi leverer en bedre tjeneste til østfoldingene?

Nå vet vi bedre. Det er bare så synd at det er for sent.

Artikkeltags