Toetasjes tog kan løse pendlerkrisa på Østfoldbanen

TO ETASJER: Et toetasjes tog kan se slik ut. Dette toget eies av selskapet CFL i Luxembourg

TO ETASJER: Et toetasjes tog kan se slik ut. Dette toget eies av selskapet CFL i Luxembourg Foto:

Artikkelen er over 1 år gammel

Kapasiteten på Østfoldbanen er sprengt i rushtida. Løsningen blir nå trolig toetasjes tog.

DEL

Dagens Næringsliv skriver i dag at Jernbanedirektoratet har pålagt det statlige selskapet Norske Tog å innhente anbud på toetasjes tog. Togene er i første omgang tiltenkt brukt på Østfoldbanen.

– Fristen for å levere tilbud blir trolig rundt årsskiftet. Den formelle utlysningen kan ventes om kort tid, sier materielldirektør Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske Tog AS til næringslivsavisa.

Norske Tog ønsker å leie eller lease tog tilsvarende løsninger som allerede finnes i andre land for å redusere tiden det tar før de kommer på plass. Behovet har i dialog med potensielle tilbydere vært anslått til åtte togsett eller 20 vogner pluss lokomotiver, ifølge Dagens Næringsliv.

Tidligere har blant annet NSB vært skeptiske til å bruke toetasjes tog fordi man har fryktet at det vil ta lengre tid med av- og påstigning på stasjonene.

Toetasjes tog brukes i dag i land som Sverige, Nederland, Tyskland, Japan, Frankrike, USA, Canada, Finland, Luxembourg, Russland, India og Pakistan.

Send inn tekst og bilder «

Vi vil gjerne høre om smått og stort som foregår i distriktet. Hjelp oss å være overalt.

Artikkeltags