Gå til sidens hovedinnhold

Opptil 70 prosent prispåslag: – Laget for å lure forbruker

Sjekk dette før du kjøper stor pakke.

(iHarstad)

Nettavisen: – De lever av å forvirre forbrukerne. Mye av dette er laget for å lure forbrukere som tror at store forpakninger er mer lønnsomt, sier Rune Nikolaisen bak nettstedet Gjerrigknark.com, til Nettavisen.

Nettavisens prissammenligning av ulike forpakninger på matbutikken viser at du kan gå på en solid prissmell om du ikke sjekker kiloprisen.

Vi fant for eksempel mer enn 70 prosent prispåslag for den store forpakningen med italiensk salat med kjøtt hos Rema 1000.

Les hele testen lenger ned i saken.

Vår sammenligning av kiloprisen på samme vare viser:

  • Nesten 60 kroner i prispåslag per kilo for stor forpakning.
  • Fra 40 til 73 prosent prispåslag per kilo på flere varer.

Les også

Heidi trodde koronavaksinen ga blodpropp i hjernen: – Jeg ba til Gud om at det måtte gå bra!

Italiensk salat

Hos lavpriskjedene Rema 1000 og Extra selges Delikats italienske salat med kjøtt i to ulike forpakninger - 180 gram og 320 gram.

Går du for den store pakken, påløper et prispåslag på 57,13 øre. Den store pakken er 73 prosent dyrere.

Ser man derimot på Delikats rekesalat, er kiloprisen på liten og stor forpakning så å si det samme.

Les også

Uno (5) mistet faren til kreft for ett år siden – nå gir han bort det lange håret

Yoghurt

Nikolaisen mener dagligvarekjedene utnytter den fordelen av folk flest ikke kikker på kiloprisen.

– De lever av å forvirre forbruker, slik at folk mister sammenligningsgrunnlaget sitt, sier han, og tilføyer:

– Det er noen andre som ler hele veien til banken.

Hos både Rema 1000 og Extra får vaniljeyoghurt og skogsbæryoghurt solide prispåslag ved større forpakninger.

– Ikke suspekt

Slik svarer kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge på kritikken:

– Dette er verken overraskende eller noe suspekt, men et resultat av at kundene har fått et meget godt tilbud hos Extra på en mindre forpakning, sier Kristiansen til Nettavisen.

Han mener det er riktig at store forpakninger som regel er rimeligst.

– Under tilbudskampanjer eller priskriger så skjer det fra tid til annen at de mindre forpakningene, som kundene handler mest av, er de som presses ned i pris.

- Nei, vi spekulerer ikke

Han sier at noen ganger skjer det med tap hos Extra.

– Da er det ikke alltid vi har muligheten til å sette ned prisen på alle variantene, sier han.

Kristiansen mener derimot at det er ulogisk at de mindre forpakningene er så billige. Han avviser at de spekulerer i å prise store forpakninger høyt.

– Om dette er et prisbilde som setter seg over tid, så ser vi alltid på muligheten for også å redusere de store forpakningene i pris, sier han og tilføyer:

– Det kan virke ulogisk for mange, men for oss som driver butikk er dette logisk, og handler om tøff konkurranse hvor populære produkter presses ned i pris.

- Tøff konkurranse

– Vi jobber knallhardt hver dag for å ha de laveste prisene. Noen varer er det ekstra tøff konkurranse på, eller pågående kampanjer, og da kan det se litt ulogisk ut på prislappene, sier TorkeI Fjørtoft, presseansvarlig i Rema 1000 til Nettavisen, og tilføyer;

– I disse tilfellene er det forpakningene med lavest pris som er satt ytterligere ned i forhold til normal pris. De andre forpakningene selges til vanlig lav pris, uttaler Rema 1000.