– Det er samarbeidet som har gitt oss denne veksten. Vi over doblet salget fra 2013 til 2014, sier Raymond Aam.

Han jobber i Berg Bil sammen med Pål Løchen Larsen.

For ganske nøyaktig et år siden inngikk de og Egil Svendsen og Geir Nyheim hos Glenne Bil et samarbeid om å selge Opel i Halden.

– Nå har vi fått satt Halden på Opel-kartet, fortsetter Aam.

Størst økning i Norge

På diplomene fra Opel Norge står det «forhandler med størst framgang i forhold til foregående år på slag av nye biler».

– Det er det det handler om. Å selge bil og ta markedsandeler, sier Aam.

Det er haldenserne som utgjør den desidert største andelen av kundegruppa, og Egil Svendsen er ikke i tvil om hvorfor folk har fått øynene opp for det tyske bilmerket igjen.

– Det er bra biler, og man får mye bil for pengene. Bilene har gode utstyrspakker som standard til en pris som passer de fleste, sier han.

Ny Opel Corsa

I disse dager er det Opel Corsa som får størst oppmerksomhet på Glenne og på Sørlifeltet.

– Det er femte generasjon Corsa, og nå kommer den med helt ny motor. Den er tresylindret og veldig stillegående. Samtidig har den lavt forbruk og lavt utslipp, forteller Pål Løchen Larsen.

Forhandlerne har tror på at den kan være med på å bidra til gode salgstall også i 2015.

Populære varebiler

I fjor var det Mocca og Insignia stasjonsvogn som var de mest populære modellene.

Men prosentvis i forhold til personbiler var det varebilene til Opel som sto for mesteparten av salgsøkninga.

– Combo og Vivaro selger vi mange av. For 2015 har vi budsjettert med en økning i nybilsalget på 10 prosent, sier Aam.

Kapret nye kunder

Med Berg Bil på Sørlifeltet og Glenne Bil i byen dekker samarbeidspartnerne to viktige handelsområder.

– På Sørlifeltet var 90 prosent av kundene våre i 2014 nye Opel-kunder. De markedsandelene har vi tatt fra andre forhandlere, ikke fra hverandre, sier Aam.

Forhandlerne har felles verksted på Glenne.

– Det setter mange pris på fordi de slipper å kjøre hit ut, forteller Løchen Larsen.